Digital competence through podcasts: a study from the perspective of university Music Education
Abstract
This study analyses the use of the podcast as a didactic tool for the development of Digital Competence (DC) in Primary Education students, in the context of university music education. Under a quantitative methodological approach with a pretest-posttest design based on a didactic intervention, 214 students from two Spanish universities participated. The intervention included the creation, edition, and dissemination of educational podcasts, evaluated by means of two questionnaires administered before and after the training process. The results show a significant improvement in technical skills, such as audio editing, proper use of licences and digital collaboration. Likewise, there was a notable increase in the students' willingness to integrate the podcast in their future teaching practice. The discussion highlights the potential of this tool to foster autonomous learning, creativity, and digital literacy in training contexts.
Downloads
-
Abstract47
-
PDF (Español (España))21
References
Celaya, I., Ramírez-Montoya, M. S., Naval, C. y Arbués, E. (2020). Usos del podcast para fines educativos. Mapeo sistemático de la literatura en WoS y Scopus (2014-2019). Revista Latina de Comunicación Social, 77, 179-201. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1454
Fombona, J. y Pascual, M. A. (2020). Percepción de los estudiantes de Maestro de Educación Primaria sobre su competencia digital, urgencias formativas detectadas. Educatio Siglo XXI, 38(3 Nov-Feb), 105–128. https://doi.org/10.6018/educatio.425691
Hammersley, B. (12 de febrero de 2004). Audible revolution. The Guardian. Recuperado el 25 de julio de 2023. https://onx.la/f4950
Hernández, M., Mendoza, J., y Martin, F. (2019) El uso del podcast como herramienta educativa: la experiencia en la Universidad de La Laguna. RIULL-Repositorio Institucional. Universidad de la Laguna, 201-210. http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/14288
Jiménez, D., Muñoz, P., y Sánchez, F. S. (2021). La Competencia Digital Docente, una revisión sistemática de los modelos más utilizados. RiiTE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (10), 105-120. https://doi.org/10.6018/riite.472351
MacMillan, J. y Schumacher, S. (2010). Investigación educativa: Una introducción conceptual. Pearson¬Addison Wesley.
Marco común de la competencia digital docente (2017). INTEF. Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado. Ministerio de Educación Cultura y Deporte. https://onx.la/b582c
Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. REDIE. Revista Electrónica de Calidad Educativa, 20(1), 38-47. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1347
Mendoza, J. y Sánchez, P. (2022). Digital competences in higher education: The role of podcasting in teacher training. International Journal of Educational Technology, 28(4), 230-240.
Mondéjar, L. y Rodríguez, R. A. (2023). Pódcast educativo. Guía para la grabación, edición y difusión. RIUMA. Repositorio Institucional de la Universidad de Málaga. https://hdl.handle.net/10630/26930
Nadler, J.T., Weston, R. Voyles, E.C. (2015). Stuck in the middle: The use and interpretation of mid-points in items on questionnaires. The Journal of General Psychology, 142(2), 71-89, https://doi.org/10.1080/00221309.2014.994590
Piñeiro-Otero, T. (2012). Los podcast en la educación superior. Hacia un paradigma de formación intersticial. Revista Iberoamericana de Educación, 1(58), 1-12. https://doi.org/10.35362/rie5811462
Piñeiro-Otero, T. (2023). The rise of podcasting in educational contexts: Opportunities for teacher professional development. Educational Media International, 60(1), 12-25.
Piñeiro-Otero, T. y Caldevilla, D. (2011). Podcasting didáctico. Una aproximación a su uso en el ámbito de la universidad española. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 12(2), 14-30. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=41030368008
Piñeiro-Otero, T. y Costa, C. (2011). Potencialidades del podcast como herramienta educativa para la enseñanza universitaria. Etic@net: Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 9(11), 124-135. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3801942
Ramos, A. M. y Caurcel, M. J. (2011). Los podcast como herramienta de enseñanza-aprendizaje en la Universidad. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 15(1), 151-162.
Resolución de 4 de mayo de 2022, de la Dirección General de Evaluación y Cooperación Territorial, por la que se publica el Acuerdo de la Conferencia Sectorial de Educación, sobre la actualización del marco de referencia de la competencia digital docente. https://www.boe.es/eli/es/res/2022/05/04/(5)
Rodríguez, F. (2019). El podcast como recurso para la divulgación de contenidos en el curso académico de competencias comunicativas. Revista de Desarrollo Profesoral Universitario, 7(1), 37-47. https://doi.org/10.26852/2357593X.189
Saborío, S. (2018). Podcasting: una herramienta de comunicación en el entorno virtual. Innovaciones educativas, 29, 95-103. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6719663
Sellas, T. (2011). El Podcasting: la (r)evolución sonora. Barcelona: Editorial UOC.
Solano, I. M.ª. y Sánchez, M.ª. M. (2010). Aprendiendo en cualquier lugar: el podcast educativo. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (36), 125-139. https://onx.la/31639
Taylor, S. (2018). Podcasting: Una herramienta de comunicación en el entorno virtual. Innovaciones Educativas, 20(29), 95-103. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6719663
Copyright (c) 2025 Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Original work publishes in this journal is subject to the following terms:
1. Murcia University Press (the publishing house) holds the copyright of the publishes work, and favours and allows their reutilization under the use license stated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Work is published in the electronic edition under a license (Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 España (legal text). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly presented, as long as: i) authorship and original publication source is acknowledged (journal, publishing house and URL of the work); ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this use license is stated.
3. Conditions for self-archive. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-pint (before review) and/or post-print (accepted for publication) versions of their work before their publication since that favours earlier circulation and dissemination resulting in an increased chance for the authors to be cited and for the work to reach a bigger share of the academic community. Colour: RoMEO: green.




