Pedagogical references and learning methodologies in forest school initiatives in early childhood education in Spain

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.624931
Keywords: Environmental Education, Early Childhood Education, Nature connection, Forest Schools

Abstract

Several educational initiatives aim to counteract society’s growing disconnection from nature. Among these, the forest school movement has seen some expansion in recent years within early childhood education in Spain. This study analyzes responses to a questionnaire completed by 27 teaching teams involved in such initiatives across Spain, using both non-parametric and qualitative methods. The study explores their motivations for creating these educational projects, the specific pedagogical influences they draw from, the methodologies they use, and how they integrate into the formal education system. The initiatives are very heterogeneous in terms of structure, implementation, and recognized references. However, they share common features, including the emphasis on the natural environment as a learning space, the use of free play as a method for exploration and discovery, the incorporation of natural elements in learning activities, and a strong sense of community and belonging among educators and families involved. Indeed, the main reasons indicated for the creation of these initiatives are the desire of both teaching teams and families to find an alternative to conventional schooling—one that fosters a stronger connection with nature.

Downloads

Download data is not yet available.
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    488
  • PDF (Español (España))
    229

Author Biographies

María José Sampedro Fernández, Universidad de Oviedo, Spain

Degree in Early Childhood Education Educación

Antonio Torralba-Burrial, Universidad de Oviedo, Spain

Profesor Contratado Doctor de Didáctica de las Ciencias Experimentales
Departamento de Ciencias de la Educación - Universidad de Oviedo

Coordinador Unidad de Comunicación y Educación Ambiental
Instituto de Recursos Naturales y Ordenación del Territorio (Indurot) - Universidad de Oviedo

References

Bentsen, P., y Jensen, F.S. (2012). The nature of udeskole: Outdoor learning theory and practice in Danish schools. Journal of Adventure Education & Outdoor Learning, 12(3), 199-219. https://doi.org/10.1080/14729679.2012.699806

Bernal, J.M. (2012). De las escuelas al aire libre a las aulas de la naturaleza. Áreas. Revista Internacional de Ciencias Sociales, 20, 171-173.

Bruchner, P. (2017). Bosquescuela. Guía para la educación infantil al aire libre. Ediciones Rodeno.

Bruchner, P., y Aragón, A. (2021). Bosquescuela. Un modelo de escuela sostenible en la naturaleza. Aula, 27, 209-233. https://doi.org/10.14201/aula202127209233

Clarke, K.R. y Gorley, R.N. (2006). PRIMER v6: User Manual/Tutorial. PRIMER-E.

Clarke, K.R., Somerfield, P.J., y Gorley, R.N. (2008). Testing of null hypotheses in exploratory community analyses: similarity profiles and biota-environment linkage. Journal of Experimental Marine Biology and Ecology, 366(1-2), 56-69.

Corraliza, J.A., y Collado, S. (2011). La naturaleza cercana como moderadora del estrés infantil. Psicothema, 23(2), 221-226.

Corraliza, J.A. y Collado, S. (2019). Conciencia ecológica y experiencia ambiental en la infancia. Papeles del Psicólogo, 40(3), 190-196. https://doi.org/10.23923/pap.psicol2019.2896

Díaz Bajo, M.P. (2019). Panorama actual de las pedagogías alternativas en España. Papeles Salmantinos de Educación, 23, 247-281.

Díaz Portillo, M., & Otero Urtaza, E. (2019). Pedagoxías alternativas na educación infantil: dúas Escolas ao aire libre de Galicia. Sarmiento. Revista Galego-Portuguesa de Historia da Educación, 22, 79-97. https://doi.org/10.17979/srgphe.2018.22.0.5475

Freire, H. (2018). Educar en verde: ideas para acercar a niños y niñas a la naturaleza. Graó, Barcelona.

Harris. F. (2017). The nature of learning at forest school: practitioners perspectives. Education 3-13, 45(2), 272-291. https://doi.org/10.1080/03004279.2015.1078833

Hueso, K. (2017). Somos naturaleza. Un viaje a nuestra esencia. Plataforma Editorial.

Hueso, K. (2021). Educar en la naturaleza. Plataforma Editorial.

Hurtado, M. (2020). Escuela 3-6. El movimiento de los caracoles. Infancia 184. https://www.rosasensat.org/revista/infancia-184-2/escuela-3-6-el-movimiento-de-los-caracoles/

Kane, A., & Kane, J. (2011). Waldkindergarten in Germany. Green Teacher, 94, 16-19.

Kesebir, S., & Kesebir, P. (2017). A growing disconnection from nature is evident in cultural products. Perspectives on Psychological Science, 12(2), 258-269.

Larson, L.R., Szczytko, R., Bowers, E.P., Stephens, L.E., Stevenson, K.T., y Floyd, M.F. (2019). Outdoor time, screen time, and connection to nature: troubling trends among rural youth? Environment and Behavior, 51(8), 966-991. https://doi.org/10.1177/00139165188066

Leather, M. (2018). A critique of “Forest School” or something lost in translation. Journal of Outdoor and Environmental Education, 21, 5-18. https://doi.org/10.1007/s42322-017-0006-1

Louv, R. (2018). Los últimos niños en el bosque. Capitán Swing.

Louv, R. (2020). Vitamina N. Guía esencial para una vida rica en naturaleza. Faktoría K de Rústica.

Martín Ruano, S. (2003). El estudio del medio ambiente en la Institución Libre de Enseñanza: un antecedente de educación ambiental en España. UNED.

Morales, M., y Amber, D. (2021). Implicaciones pedagógicas y organizativas de un proyecto de educación alternativo para la etapa de Educación Infantil en España. Educatio Siglo XXI, 39(3), 109–134. https://doi.org/10.6018/educatio.4238

Mukherjee, S.P., Sinha, B.K. y Chattopadhyay, A.K. (2018). Statistical Methods in Social Science Research. Springer Nature. https://doi.org/10.1007/978-981-13-2146-7

O´Brien, L. (2009). Learning outdoors: the forest School approach. Education 3-13, 37, 45-60. https://doi.org/10.1080/03004270802291798

O´Brien, L. y Murray, R. (2007). Forest School and its impacts on young children: Case studies in Britain. Urban Forestry and Urban Greening, 6, 249-65. https://doi.org/10.1016/j.ufug.2007.03.006

Pérez De Ontiveros, A. (2021). La Escuela Bosque como modelo de escuela alternativa: antecedentes, características y repercusión. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad 3(1), 1303. https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2021.v3.i1.1303

Pérez Solís, S. y Torralba-Burrial, A. (2021) Empleando elementos naturales para la vinculación ambiental en educación infantil en una escuela rural multigrado. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad 3(2), 2302. http://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2021.v3.i2.2302

Pyle, R.M. (2003). Nature matrix: reconnecting people and nature. Oryx, 37(2), 206-214. https://doi.org/10.1017/S0030605303000383

Rosa, C.D., y Collado, S. (2019). Experiences in nature and environmental attitudes and behaviors: Setting the ground for future research. Frontiers in Psychology, 10, 763. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00763

Sampieri, R., Collado, C. y Lucio, P. (2003). Metodología de la investigación. McGraw-Hill Interamericana.

Sanz, J., Zuazagoitia, D., Lizaso, E., y Pérez, M. (2021). ¿Promueven los patios naturalizados el desarrollo de la competencia científica? Un estudio de caso en la educación infantil. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 18(2), 2203. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i2.2203

Sensat, R. (1929). La escuela al aire libre. Revista de Pedagogía, 85, 15-22.

Serrano-Díaz, M.N., Pocinho, M., y Aragón-Mendizábal, E.L. (2018). Competencias emocionales y síndrome de burnout en el profesorado de Educación Infantil. Revista de Psicología y Educación, 13(1), 1-12 http://doi.org/10.23923/rpye2018.01.153

Schuttler, S.G., Stevenson, K., Kays, R., y Dunn, R.R. (2019). Children’s attitudes towards animals are similar across suburban, exurban, and rural areas. PeerJ, 7, e7328. http://doi.org/10.7717/peerj.7328

Vilches, A., y Gil, D. (2007). Emergencia planetaria: necesidad de un planteamiento global. Educatio Siglo XXI, 25, 19–49.

Villalba, J.V. (2018). Didáctica artística y medioambiental: la estampación de materias vegetales como recurso educativo. Educatio Siglo XXI, 36, 275–298. https://doi.org/10.6018/j/350001

Waite, S., y Goodenough, A. (2018). What is different about Forest School? Creating a space for an alternative pedagogy in England. Journal of Outdoor and Environmental Education, 21, 25–44 https://doi.org/10.1007/s42322-017-0005-2

Warden, C. (2019). Nature pedagogy: Education for sustainability. Childhood Education, 95(6), 6-13.

Whincup, V.A., Allin, L.J. y Greer, J.M.H. (2023) Challenges and pedagogical conflicts for teacher-Forest School leaders implementing Forest School within the UK primary curriculum. Education 3-13, 51(1), 1-12. https://doi.org/10.1080/03004279.2021.1942948

Wilson, E. (1989). Biophilia. Fondo de Cultura Económica.

Zaradic, P.A., Pergams, O.R., y Kareiva, P. (2009). The impact of nature experience on willingness to support conservation. PLoS One, 4(10), e7367. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0007367

Published
30-06-2025
How to Cite
Sampedro Fernández, M. J., & Torralba-Burrial, A. (2025). Pedagogical references and learning methodologies in forest school initiatives in early childhood education in Spain. Educatio Siglo XXI, 43(2), 99–122. https://doi.org/10.6018/educatio.624931
Issue
Section
Artículos