Using Qualitative Analysis Software in Systematic Reviews: Examples with MAXQDA
Abstract
This article describes the use of computer analysis software, in this case MAXQDA, as an effective tool to carry out the interpretation of results from a systematic literature review focused on the development of Digital Teaching Competence. Analyzing the use of software for analysis of systematic reviews, there are few studies that make visible and describe the tools and use of this type of applications for qualitative analysis. Likewise, during the research, an exhaustive study of the state of the art was it carried out in order to select the articles for the review using the PRISMA Statement, and a subsequent qualitative analysis, testing the different software tools in order to describe and interpret the findings. The results of this work make visible the identification of patterns, categories, trends and areas of interest in the literature captured through the analysis program. This contributes to a more complete and informed review, as well as a description of the software, its usefulness and use for this type of research and categorization, which could be applied in other similar studies when presenting results.
Downloads
-
Abstract486
-
PDF (Español (España))288
References
Beltrán G., Ó. A., (2005). Revisiones sistemáticas de la literatura. Revista Colombiana de Gastroenterología, 20(1), 60-69.
Casasempere-Satorres, A., & Vercher-Ferrándiz, M. L. (2020). Análisis documental bibliográfico. Obteniendo el máximo rendimiento a la revisión de la literatura en investigaciones cualitativas. New Trends in Qualitative Research, 4, 247-257.
Caravantes López de Lerma, G. M. y Botija Yagüe, M. D. las M. (2022). MAXQDA y su aplicación a las Ciencias Sociales: un estudio de caso comparado sobre vulnerabilidad urbana. Alternativas Cuadernos de trabajo Social, 29(1), 48. https://doi.org/10.14198/altern.19435
Hatani, F. (2015). Analyzing High-Profile Panel Discussion on Global Health: An Exploration with MAXQDA. Forum Qualitative Sozialforschung Forum: Qualitative Social Research, 16(1). https://doi.org/10.17169/fqs-16.1.2208
Gisbert Cervera, M., González Martínez, J. y Esteve Mon, FM. (2016). Competencia digital y competencia digital docente: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Revista interuniversitaria de investigación en tecnología educativa, 0, 74-83. https://doi: 10.6018 / riite2016 / 257631
Lázaro, J., Gisbert, M. y Quiroz, J. (2018). Una rúbrica para evaluar la competencia digital del profesor universitario en el contexto latinoamericano. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (63), 1-14.
Lázaro-Cantabrana, J. L., Usart-Rodríguez, M. & Gisbert-Cervera, M. (2019). Assessing teacher digital competence: The construction of an instrument for measuring the knowledge of pre-service teachers. Journal of New Approaches in Educational Research, 8(1), 73–78. https://doi.org/10.7821/naer.2019.1.370
Lopezosa C, Codina L. (2023). ChatGPT y software CAQDAS para el análisis cualitativo de entrevistas: pasos para combinar la inteligen|cia artificial de OpenAI con ATLAS.ti, Nvivo y MAXQDA. Serie Editorial DigiDoc. Universitat Pompeu Fabra. Departament de Comunicació, 94.
Mejía, G., Cruz, O., Meléndez, E. (2022). Nivel de interoperabilidad en el sistema de información de la universidad pública en México. Revista de Ciencias Sociales, 25(2), 1-18.
Oliveira, M., Bitencourt, C., Matte Zanardo dos Santos, A., Kunzel, E. (2016). Análise de Conteúdo Temática: há uma diferença na utilização e nas vantagens oferecidas pelos softwares MAXQDA® e NVivo®? Revista de Administração da Universidade Federal de Santa Maria, 9(1), 72-82.
Page, M. J., Mckenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., Shamseer, L., Tetzlaff, J. M., Akl, E. A., Brennan, S. E., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J. M., Hró, A., Lalu, M. M., Li, T., Loder, E. W., Mayo-Wilson, E., Mcdonald, S., … Moher, D. (2021). Declaración PRISMA 2020: una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas. Prisma-statement.org.
Prendes Espinosa, M. P., Solano Fernández, I. M., Serrano Sánchez, J. L., González Calatayud, V., & Román García, M. del M. (2018). Entornos Personales de Aprendizaje para la comprensión y desarrollo de la Competencia Digital: análisis de los estudiantes universitarios en España. Educatio Siglo XXI, 36(2 Jul-Oct), 115–134. https://doi.org/10.6018/j/333081
Sánchez, A. (2021). Uso del software MAXQDA 12 en la enseñanza de tesis III de la Maestría en Arquitectura y Sostenibilidad en una Universidad Privada, 2019. Estudio de caso. 6.
Tadeu, P. (2020). La competencia científico-tecnológica en la formación del futuro docente: algunos aspectos de la autopercepción en respeto a la integración de las TIC en el aula. Educatio Siglo XXI, 38(3 Nov-Feb), 37–54. https://doi.org/10.6018/educatio.413821
Revuelta Rodríguez, F. I. y Sánchez Gómez, M. C. (2016). Programas de análisis cualitativo para la investigación en espacios virtuales de formación. Education in the Knowledge Society (EKS), 4(1). https://doi.org/10.14201/eks.14339
Roa Banquez, K., Viviana Rojas Torres, C. G., González Rincón, L. J. & Ortiz Ortiz, E. G. (2021). El docente en la era 4.0: una propuesta de formación digital que fortalezca el proceso de enseñanza y aprendizaje. Revista virtual Universidad Católica del Norte, 63, 126–160. https://doi.org/10.35575/rvucn.n63a6
Valles, M. S. (2002). Ventajas y desafíos del uso de programas informáticos (eg ATLAS. Ti y MAXqda) en el análisis cuantitativo: una reflexión metodológica desde la grounded theory y el contexto de la investigación social española. Fundación Centro de Estudios Andaluces. (pp 1-26)
Copyright (c) 2025 Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Original work publishes in this journal is subject to the following terms:
1. Murcia University Press (the publishing house) holds the copyright of the publishes work, and favours and allows their reutilization under the use license stated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Work is published in the electronic edition under a license (Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 España (legal text). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly presented, as long as: i) authorship and original publication source is acknowledged (journal, publishing house and URL of the work); ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this use license is stated.
3. Conditions for self-archive. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-pint (before review) and/or post-print (accepted for publication) versions of their work before their publication since that favours earlier circulation and dissemination resulting in an increased chance for the authors to be cited and for the work to reach a bigger share of the academic community. Colour: RoMEO: green.




