Education for Sustainable Development through short story in French as a foreign language in Primary Education
Abstract
This study presents partial results of a broader investigation, the subject of a future doctoral thesis. Its aim is to promote Education for Sustainable Development (ESD) in French as a foreign language. To this end, two newly created stories were designed and applied in a fifth year primary school class in the Region of Murcia, with a total of 50 participants. The didactic objectives of each story are, on the one hand, linguistic and specific to the field of French as a second foreign language, and, on the other hand, aligned with specific Learning Objectives related to the Sustainable Development Goals (SDGs), which are the focus of this study. This approach follows the methodology advocated by UNESCO. The drafting of items and sub-items as well as the development of ad hoc evaluation tables allowed for a descriptive statistical analysis of the results obtained in relation to the SDGs integrated in each story, specifically SDG 4: Quality education, in the first story, and SDG 5: Gender equality, in the second. The results show that stories are a suitable teaching tool for integrating ESD in the French foreign language classroom and that the specific Learning Objectives related to SDG 4 achieved more homogeneity in the students' responses and evaluations than those of SDG 5.
Downloads
-
Abstract33
-
PDF (Español (España))17
References
Aguirre, J. M. (2003). Por qué, cómo y para qué: una (breve, modesta y particular) Teoría General del cuento. Espéculo. Revista de estudios literarios, (25). https://biblioteca.org.ar/libros/152236.pdf
Alberca, M. (1985). Aproximación didáctica al cuento moderno. Cauce, (8), 205-215. http://hdl.handle.net/11441/30042
Anzoátegui, M. (2017, 4-6 de octubre). El antropocentrismo como problema (filosófico) contemporáneo [ponencia XVIII Congreso Nacional Afra]. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.13636/ev.13636.pdf
Arciniegas, E., Faustino, C. C., & Matallana, S. (2005). La literatura y la enseñanza de lenguas. Poligramas, (22), 139-154. https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/handle/10893/2892/Rev.%20Poligrmas,No.22-2004-p.139-154.pdf?sequence=1
Asamblea General de Naciones Unidas. (2001). Guía general para la aplicación de la Declaración del Milenio. Informe del Secretario General. https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N01/526/11/PDF/N0152611.pdf?OpenElement
Asamblea General de Naciones Unidas. (2003). Decenio de las Naciones Unidas de la Educación para el Desarrollo Sostenible. https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N02/556/15/PDF/N0255615.pdf?OpenElement
Badenas, S. (2015). El Cuento en la enseñanza del francés como lengua extranjera (Tesis doctoral, Universitat Politècnica de València). http://hdl.handle.net/10251/59064
Badenas, S. (2018). El cuento como recurso didáctico en la enseñanza del francés lengua extranjera. Revista de Lingüística y Lenguas Aplicadas, (13), 21-30. https://polipapers.upv.es/index.php/rdlyla/article/view/8694
Bettelheim, B. (2012). Psicoanálisis de los cuentos de hadas. Booket
Consejo de Europa. (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas. (1.ª ed.). Anaya.
Decreto n.º 198/2014, de 5 de septiembre, por el que se establece el currículo de la Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia.
Del Cerro, F., & Lozano, F. (2018). Estudio de un caso de enseñanza de materias STEM a través del ecourbanismo apoyado por herramientas avanzadas de diseño, en el horizonte 2030 de objetivos de desarrollo sostenible (ODS). RED. Revista de educación a distancia. (58), 1-22. http://dx.doi.org/10.6018/red/58/12
García Martín, S. (2019). Aprende con Tachín y sus historias emocionales y sociales. Educatio Siglo XXI, 37(2), 305–308. https://revistas.um.es/educatio/article/view/389711
Guerrero Guadarrama, L. (2016). El cuento maravilloso de tradición oral, pervivencia y actualización para todos los públicos, incluyendo el infantil. Catalejos. Revista sobre lectura, formación de lectores y literatura para niños, 1(2), 68-80. http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/catalejos/article/view/1657/1666
Hernández Castilla, R., Slater, C., & Martínez-Recio, J. (2020). Los objetivos de desarrollo sostenible, un reto para la escuela y el liderazgo escolar. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 24(3), 9-26. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i3.15361
Hernández Pérez, E., & Rabadán Rubio, J. A. (2014). “Érase una vez… un cuento curativo” atención educativa en población infantil hospitalizada a través de la literatura. Educatio Siglo XXI, 32(2), 129-150. https://doi.org/10.6018/j/194121
Hernández Sampieri, R., Fernández Collao, C., & Baptista Lucio, M. P. (2014). Metodología de la investigación [Versión electrónica en https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=775008] (6.ª ed.). Mc Graw Hill Educación.
Ibrahim, F. (2010). Le conte entre écriture et réécriture: tradition ou innovation?. Synergies France, 7, 89-98. https://gerflint.fr/Base/France7/fatima.pdf
Kenny, C. (2015). ¿Hemos perdido el rumbo? De los ODM a los ODS. Política exterior, 29(163), 80-91. https://www.jstor.org/stable/43595454
Labrador, M. J., & Morote, P. (2007). La literatura, un recurso lingüístico en las aulas de E/LE. En J. Martí Contreras (Coord.), Actas del I Congreso Internacional de Lengua, Literatura y Cultura Española: La Didáctica de la enseñanza para extranjeros. (pp. 29-49). Onda: JMC. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2341054
Martínez Agut, M. P., Aznar Minguet, P., Ull Solís, A, & Piñero, A. (2007). Promoción de la sostenibilidad en los currícula de la enseñanza superior desde el punto de vista del profesorado: un modelo de formación por competencias. Educatio Siglo XXI, 25, 187–208. https://revistas.um.es/educatio/article/view/721
Méndez del Portal, R. (2017). El valor del cuento como recurso didáctico. Educación, (23), 41–44. https://doi.org/10.33539/educacion.2017.n23.1167
Mohl, P. B. (2023). Adoptando el inglés como lengua franca (ILF) en la enseñanza de inglés como lengua extranjera (EILE) en Ecuador: Fundamentos teóricos y estrategias pedagógicas para el mundo globalizado. Revista Ecuatoriana De Investigación Educativa, 3(1), 33-41. https://journal.espe.edu.ec/ojs/index.php/investigacion-educativa/article/view/3109
Molina-García, M.J. y Casado Munoz, M.R. (2020). La diversidad cultural en álbumes y cuentos infantiles. European Scientific Journal, 16(41), 38-52. https://doi.org/10.19044/esj.2020.v16n41p38
ONU. (1987). Informe de la Comisión Mundial sobre Medio Ambiente y Desarrollo: Nuestro Futuro Común. Documento de la Asamblea General de las Naciones Unidas A/42/427. https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N87/184/70/PDF/N8718470.pdf?OpenElement
Orejudo González, J. P. (2019). Gamificar tareas de lectura en una segunda lengua: un estudio preliminar. Revista de estudios y experiencias en educación, 18(36), 95-104. https://doi.org/10.21703/rexe.20191836orejudo13
Payà, A. & Chamorro, C. (2018). El cuento infantil como elemento pedagógico. La revista El Mundo de los Niños (1887-1891). El Futuro del Pasado, (9), 257-284. http://dx.doi.org/10.14516/ fdp.2018.009.001.010
Piña-Rosales, G. (2009). El cuento: Anatomía de un género literario. Hispania, 92(3), 476–487. https://www.asale.org/sites/default/files/Discurso_El_CUENTO_ANATOMIA_DE_UN_GENERO_LITERARIO.pdf
Plasencia-Soler, J. A., Marrero-Delgado, F., Bajo-Sanjuán, A., Nicado-García, M. (2018). Modelos para evaluar la sostenibilidad de las organizaciones. Estudios Gerenciales, 143(26), 63-73. https://doi.org/10.18046/j.estger.2018.146.2662
Rigal Aragón, M., & Correoso Rodenas, J. M. (2019). Perfilando un nuevo género: El cuento moderno. Nueva revista del Pacífico, (71), 161-180. http://dx.doi.org/10.4067/S0719-51762019000200161
Sanahuja, J. (2019). La Agenda 2030 y los ODS: sociedades pacíficas, justas e inclusivas como pilar de la seguridad. En Departamento de Seguridad Nacional, Ministerio de la Presidencia, Relaciones con las Cortes e Igualdad (Ed.), La Agenda 2030 y los ODS. Nueva arquitectura para la seguridad, 19-64. https://hdl.handle.net/20.500.14352/14002
Tedio, G. (2011). El cuento, un exigente género literario. Amauta, 9(17). 51-63. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7763607
UNESCO. (2017). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible: objetivos de aprendizaje. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252423
UNESCO. (2006). Decenio de las Naciones Unidas de la Educación con miras al Desarrollo Sostenible (2005-2014): Plan de aplicación internacional. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000148654_spa
Vallvey, A. (2018). Cuentos clásicos feministas. Arzalia ediciones
Vega Marcote, P., & Álvarez Suárez, P. (2005). Planteamiento de un marco teórico de la Educación Ambiental para un desarrollo sostenible. Revista electrónica de enseñanza de las ciencias, 4(1), 187-208. http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen4/ART4_Vol4_N1.pdf
Zavala, L. (2002). El cuento ultracorto bajo el microscopio. Revista de literatura, 64(128), 539-553. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2002.v64.i128.183
Copyright (c) 2025 Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Original work publishes in this journal is subject to the following terms:
1. Murcia University Press (the publishing house) holds the copyright of the publishes work, and favours and allows their reutilization under the use license stated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Work is published in the electronic edition under a license (Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 España (legal text). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly presented, as long as: i) authorship and original publication source is acknowledged (journal, publishing house and URL of the work); ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this use license is stated.
3. Conditions for self-archive. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-pint (before review) and/or post-print (accepted for publication) versions of their work before their publication since that favours earlier circulation and dissemination resulting in an increased chance for the authors to be cited and for the work to reach a bigger share of the academic community. Colour: RoMEO: green.




