Education for Sustainable Development through short story in French as a foreign language in Primary Education

Authors

  • Marvin Brement University of Murcia, Spain https://orcid.org/0000-0001-6954-5533
  • Carmen Soto Pallarés University of Murcia, Spain
  • Axelle Brement Collège du Chinchon, France
DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.578941
Keywords: French as a foreign language, education for sustainable development, sustainable development goal, short story

Abstract

This study presents partial results of a broader investigation, the subject of a future doctoral thesis. Its aim is to promote Education for Sustainable Development (ESD) in French as a foreign language. To this end, two newly created stories were designed and applied in a fifth year primary school class in the Region of Murcia, with a total of 50 participants. The didactic objectives of each story are, on the one hand, linguistic and specific to the field of French as a second foreign language, and, on the other hand, aligned with specific Learning Objectives related to the Sustainable Development Goals (SDGs), which are the focus of this study. This approach follows the methodology advocated by UNESCO. The drafting of items and sub-items as well as the development of ad hoc evaluation tables allowed for a descriptive statistical analysis of the results obtained in relation to the SDGs integrated in each story, specifically SDG 4: Quality education, in the first story, and SDG 5: Gender equality, in the second. The results show that stories are a suitable teaching tool for integrating ESD in the French foreign language classroom and that the specific Learning Objectives related to SDG 4 achieved more homogeneity in the students' responses and evaluations than those of SDG 5.

Downloads

Download data is not yet available.
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    33
  • PDF (Español (España))
    17

References

Aguirre, J. M. (2003). Por qué, cómo y para qué: una (breve, modesta y particular) Teoría General del cuento. Espéculo. Revista de estudios literarios, (25). https://biblioteca.org.ar/libros/152236.pdf

Alberca, M. (1985). Aproximación didáctica al cuento moderno. Cauce, (8), 205-215. http://hdl.handle.net/11441/30042

Anzoátegui, M. (2017, 4-6 de octubre). El antropocentrismo como problema (filosófico) contemporáneo [ponencia XVIII Congreso Nacional Afra]. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.13636/ev.13636.pdf

Arciniegas, E., Faustino, C. C., & Matallana, S. (2005). La literatura y la enseñanza de lenguas. Poligramas, (22), 139-154. https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/handle/10893/2892/Rev.%20Poligrmas,No.22-2004-p.139-154.pdf?sequence=1

Asamblea General de Naciones Unidas. (2001). Guía general para la aplicación de la Declaración del Milenio. Informe del Secretario General. https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N01/526/11/PDF/N0152611.pdf?OpenElement

Asamblea General de Naciones Unidas. (2003). Decenio de las Naciones Unidas de la Educación para el Desarrollo Sostenible. https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N02/556/15/PDF/N0255615.pdf?OpenElement

Badenas, S. (2015). El Cuento en la enseñanza del francés como lengua extranjera (Tesis doctoral, Universitat Politècnica de València). http://hdl.handle.net/10251/59064

Badenas, S. (2018). El cuento como recurso didáctico en la enseñanza del francés lengua extranjera. Revista de Lingüística y Lenguas Aplicadas, (13), 21-30. https://polipapers.upv.es/index.php/rdlyla/article/view/8694

Bettelheim, B. (2012). Psicoanálisis de los cuentos de hadas. Booket

Consejo de Europa. (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas. (1.ª ed.). Anaya.

Decreto n.º 198/2014, de 5 de septiembre, por el que se establece el currículo de la Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia.

Del Cerro, F., & Lozano, F. (2018). Estudio de un caso de enseñanza de materias STEM a través del ecourbanismo apoyado por herramientas avanzadas de diseño, en el horizonte 2030 de objetivos de desarrollo sostenible (ODS). RED. Revista de educación a distancia. (58), 1-22. http://dx.doi.org/10.6018/red/58/12

García Martín, S. (2019). Aprende con Tachín y sus historias emocionales y sociales. Educatio Siglo XXI, 37(2), 305–308. https://revistas.um.es/educatio/article/view/389711

Guerrero Guadarrama, L. (2016). El cuento maravilloso de tradición oral, pervivencia y actualización para todos los públicos, incluyendo el infantil. Catalejos. Revista sobre lectura, formación de lectores y literatura para niños, 1(2), 68-80. http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/catalejos/article/view/1657/1666

Hernández Castilla, R., Slater, C., & Martínez-Recio, J. (2020). Los objetivos de desarrollo sostenible, un reto para la escuela y el liderazgo escolar. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 24(3), 9-26. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i3.15361

Hernández Pérez, E., & Rabadán Rubio, J. A. (2014). “Érase una vez… un cuento curativo” atención educativa en población infantil hospitalizada a través de la literatura. Educatio Siglo XXI, 32(2), 129-150. https://doi.org/10.6018/j/194121

Hernández Sampieri, R., Fernández Collao, C., & Baptista Lucio, M. P. (2014). Metodología de la investigación [Versión electrónica en https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=775008] (6.ª ed.). Mc Graw Hill Educación.

Ibrahim, F. (2010). Le conte entre écriture et réécriture: tradition ou innovation?. Synergies France, 7, 89-98. https://gerflint.fr/Base/France7/fatima.pdf

Kenny, C. (2015). ¿Hemos perdido el rumbo? De los ODM a los ODS. Política exterior, 29(163), 80-91. https://www.jstor.org/stable/43595454

Labrador, M. J., & Morote, P. (2007). La literatura, un recurso lingüístico en las aulas de E/LE. En J. Martí Contreras (Coord.), Actas del I Congreso Internacional de Lengua, Literatura y Cultura Española: La Didáctica de la enseñanza para extranjeros. (pp. 29-49). Onda: JMC. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2341054

Martínez Agut, M. P., Aznar Minguet, P., Ull Solís, A, & Piñero, A. (2007). Promoción de la sostenibilidad en los currícula de la enseñanza superior desde el punto de vista del profesorado: un modelo de formación por competencias. Educatio Siglo XXI, 25, 187–208. https://revistas.um.es/educatio/article/view/721

Méndez del Portal, R. (2017). El valor del cuento como recurso didáctico. Educación, (23), 41–44. https://doi.org/10.33539/educacion.2017.n23.1167

Mohl, P. B. (2023). Adoptando el inglés como lengua franca (ILF) en la enseñanza de inglés como lengua extranjera (EILE) en Ecuador: Fundamentos teóricos y estrategias pedagógicas para el mundo globalizado. Revista Ecuatoriana De Investigación Educativa, 3(1), 33-41. https://journal.espe.edu.ec/ojs/index.php/investigacion-educativa/article/view/3109

Molina-García, M.J. y Casado Munoz, M.R. (2020). La diversidad cultural en álbumes y cuentos infantiles. European Scientific Journal, 16(41), 38-52. https://doi.org/10.19044/esj.2020.v16n41p38

ONU. (1987). Informe de la Comisión Mundial sobre Medio Ambiente y Desarrollo: Nuestro Futuro Común. Documento de la Asamblea General de las Naciones Unidas A/42/427. https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N87/184/70/PDF/N8718470.pdf?OpenElement

Orejudo González, J. P. (2019). Gamificar tareas de lectura en una segunda lengua: un estudio preliminar. Revista de estudios y experiencias en educación, 18(36), 95-104. https://doi.org/10.21703/rexe.20191836orejudo13

Payà, A. & Chamorro, C. (2018). El cuento infantil como elemento pedagógico. La revista El Mundo de los Niños (1887-1891). El Futuro del Pasado, (9), 257-284. http://dx.doi.org/10.14516/ fdp.2018.009.001.010

Piña-Rosales, G. (2009). El cuento: Anatomía de un género literario. Hispania, 92(3), 476–487. https://www.asale.org/sites/default/files/Discurso_El_CUENTO_ANATOMIA_DE_UN_GENERO_LITERARIO.pdf

Plasencia-Soler, J. A., Marrero-Delgado, F., Bajo-Sanjuán, A., Nicado-García, M. (2018). Modelos para evaluar la sostenibilidad de las organizaciones. Estudios Gerenciales, 143(26), 63-73. https://doi.org/10.18046/j.estger.2018.146.2662

Rigal Aragón, M., & Correoso Rodenas, J. M. (2019). Perfilando un nuevo género: El cuento moderno. Nueva revista del Pacífico, (71), 161-180. http://dx.doi.org/10.4067/S0719-51762019000200161

Sanahuja, J. (2019). La Agenda 2030 y los ODS: sociedades pacíficas, justas e inclusivas como pilar de la seguridad. En Departamento de Seguridad Nacional, Ministerio de la Presidencia, Relaciones con las Cortes e Igualdad (Ed.), La Agenda 2030 y los ODS. Nueva arquitectura para la seguridad, 19-64. https://hdl.handle.net/20.500.14352/14002

Tedio, G. (2011). El cuento, un exigente género literario. Amauta, 9(17). 51-63. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7763607

UNESCO. (2017). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible: objetivos de aprendizaje. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252423

UNESCO. (2006). Decenio de las Naciones Unidas de la Educación con miras al Desarrollo Sostenible (2005-2014): Plan de aplicación internacional. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000148654_spa

Vallvey, A. (2018). Cuentos clásicos feministas. Arzalia ediciones

Vega Marcote, P., & Álvarez Suárez, P. (2005). Planteamiento de un marco teórico de la Educación Ambiental para un desarrollo sostenible. Revista electrónica de enseñanza de las ciencias, 4(1), 187-208. http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen4/ART4_Vol4_N1.pdf

Zavala, L. (2002). El cuento ultracorto bajo el microscopio. Revista de literatura, 64(128), 539-553. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2002.v64.i128.183

Published
31-10-2025
How to Cite
Brement, M., Soto Pallarés, C., & Brement, A. (2025). Education for Sustainable Development through short story in French as a foreign language in Primary Education. Educatio Siglo XXI, 43(3), 271–292. https://doi.org/10.6018/educatio.578941
Issue
Section
Artículos