Geographical distribution, characterisation and comparison of the educational structure of the Murcia Region
Abstract
The Region of Murcia has a broad and well-distributed educational structure (at various levels). However, the information published on this education system in the main national (National Institute of Statistics) and regional (Regional Statistics Centre of Murcia) statistical portals is archaic and has not been updated in the last five years (the latest data published date from the 2016/2017 academic year). This fact urgently demands a revision and modernisation of the data from the educational centres. In this regard, this paper aims to provide a report on the current state (as of 29/20/2021) of the educational structure of the Region of Murcia, providing a more detailed view with the organisation of educational centres in different categories and their georeferenced representation by means of our own cartography. Similarly, the characteristics, educational levels and services (bilingual, canteen, transport, open classroom, morning class, distance learning, etc.) offered by each centre are analysed, with the aim of estimating whether the ranking of affinity and recommendation of the best educational centres in the Region of Murcia produced by the "Micole" portal is representative or, on the contrary, the subjectivity of the data collection does not correspond to the services offered by each centre.
Downloads
References
Álvarez López, G. (2017). Descentralización educativa y evolución de sistemas educativos: Conceptualización y análisis del caso español. Revista Internacional de Estudios sobre Sistemas Educativos, 2(7), 52-73.
Bonal, X., Rambla, F. X., Calderón, E. y Pros, N. (2005). La descentralización educativa en España: Una mirada comparativa a los sistemas escolares de las Comunidades Autónomas. Barcelona: Fundació Carles Pi i Sunyer.
Comunidad Autónoma de la Región de Murcia (CARM). Catálogo de Datos Abiertos de la Región de Murcia. https://datosabiertos.regiondemurcia.es/
Comunidad Autónoma de la Región de Murcia (CARM). Centro Regional de Estadística de la Región de Murcia (CREM). https://econet.carm.es/
Escudero Escorza, T. (1997). Enfoques modélicos y estrategias en la evaluación de centros educativos. Revista electrónica de investigación y evaluación educativa, 3(1), 1-20.
García Rubio, J. (2015). El proceso de descentralización educativa en España. Edetania, 48, 203-216.
Gil Flores, J. (2013). Medición del nivel socioeconómico familiar en el alumnado de Educación Primaria. Revista de Educación, 362, 298-322.
Hanson, M. (2000). Democratization and Educational Decentralization in Spain: A Twenty Year Struggle for Reform. New York: The World Bank.
MICOLE. Educadvisor S.L. https://www.micole.net/
Ministerio de Educación Cultura y Deporte. Instituto Nacional de Estadística (INE). Educación y cultura. https://www.ine.es/
Izquierdo-Rus, T., Sánchez-Martín, M. y López-Sánchez-Casas, M. D. (2019). Determinantes del entorno familiar en el fomento del hábito lector del alumnado de Educación Primaria. Estudios sobre educación, 36, 157-179. https://doi.org/10.15581/004.36.157-179
Lerena, C. (1986). Escuela, ideología y clases sociales en España. Barcelona: Ariel.
Lugo López, B., Olvera López, J. R. y Santos Díaz, S. (2017). Evaluación de Centros Educativos. En Congreso Internacional de Educación: Debate en Evaluación y Currículum, nº 2, pp. 3658-3668.
Madrid Izquierdo, J. M. (2007). La política educativa de la Unión Europea al servicio del desarrollo económico con cohesión social. Revista Española de Educación Comparada,13, 253-284.
Ramírez García, A. y Lorenzo, E. (2009). Calidad y evaluación en los centros educativos no universitarios en Andalucía. Una adaptación al modelo Revista Iberoamericana de evaluación educativa, 2(2), 22-45.
Decreto 198/2014, de 5 de septiembre, por el que se establece el currículo de la Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia. Boletín Oficial de la Región de Murcia, 206, de 6 de septiembre de 2014. https://www.borm.es/services/anuncio/ano/2014/numero/11264/pdf?id=713895
Romero Lacal, J. L. (2011). La educación en España: análisis, evolución y propuestas de mejora. Revista Digital: Innovación y Experiencias educativas, 24.
Schmelkes, S. (1996). La evaluación de los centros escolares. En Taller sobre evaluación de docentes y de centros educativos. México.
Toboso Martín, M., Ferreira, M. A., Díaz Velázquez, E., Fernández-Cid Enríquez, M., Villa Fernández, N. y Gómez de Esteban, C. (2013). Sobre la educación inclusiva en España: políticas y prácticas. Intersticios. Revista de Sociológica de Pensamiento Crítico, 6, 279-295.
Copyright (c) 2024 Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Original work publishes in this journal is subject to the following terms:
1. Murcia University Press (the publishing house) holds the copyright of the publishes work, and favours and allows their reutilization under the use license stated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Work is published in the electronic edition under a license (Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 España (legal text). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly presented, as long as: i) authorship and original publication source is acknowledged (journal, publishing house and URL of the work); ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this use license is stated.
3. Conditions for self-archive. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-pint (before review) and/or post-print (accepted for publication) versions of their work before their publication since that favours earlier circulation and dissemination resulting in an increased chance for the authors to be cited and for the work to reach a bigger share of the academic community. Colour: RoMEO: green.