Design and validation of questionnaires to monitor the development of cross-skills in the Final Degree Project
Abstract
This study shows the design and validation of the set of questionnaires called IKasGral, the aim of which is to explore students' perceptions of the development of cross-skills deployed in the Final Degree Project (Bachelor Thesis) in Education degrees (Pedagogy, Social Education, Early Childhood Education and Primary Education). The article describes (i) the validation process, which was carried out with five experts in the field and a doctoral student related to the subject; and (ii) the reliability of the instrument by 48 students from four Education degrees of the University of the Basque Country at its three campuses. Results were positive with respect to the index of content validity (0.81) and an internal consistency of over 0.6, according to Cronbach's alpha coefficient of reliability. This study concludes by pointing out that these questionnaires can be transferred to other contexts that share the same or similar aims and open up the possibility of monitoring cross-skills in the Final Degree Project subject for the Degrees in Education.
Downloads
References
Agencia Europea para la Formación de Adultos (2016). Evaluación de competencias transversales. Una guía para identificar, evaluar y desarrollar las competencias transversales. Agencia Erasmus.
Alaminos, A. y Castejón, J. L. (2006). Elaboración, análisis e interpretación de encuestas, cuestionarios y escalas de opinión. Marfil.
Albert, M. J. (2007). La investigación educativa. Claves teóricas. McGraw Hill.
Ángel, M. F., Romero, A., y Guerrero, A. (2016). Competencias en Trabajos Fin de Grado: Desarrollo y evaluación. Revista Iberoamericana de Educación, 71(1), 29-44. https://doi.org/10.35362/rie71146
AQU-Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (2009). Guía para la evaluación de competencias en el Trabajo de Fin de Grado en el ámbito de las Ciencias Sociales y Jurídicas. Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya. https://bit.ly/2IzWKLK
Arrabal, P., Basterra, M., Castro, D., Fuentes-Loureiro, M. A., Gimeno, J., Gimeno, V., Gutiérrez, E., Martínez, M., Rabasa, I., y Rodríguez-López, S. (2017). El Trabajo de Fin de Grado en los estudios de Derecho: análisis de la situación actual y propuestas de mejora. En R. Roig-Vila (Coord.), Investigación en docencia universitaria: diseñando el futuro a partir de la innovación educativa (767-773). Octaedro.
Arribas, M. (2004). Diseño y validación de cuestionarios. Matronas profesionales, 5(17), 23-29.
Battaner, E., González, C., y Sánchez, J. L. (2016). El trabajo de fin de grado (TFG) en las Universidades españolas. Análisis y discusión desde las Defensorías universitarias. RUED@. Revista Universidad, Ética y Derechos, 1, 43-79. https://doi.org/10.25267/Rueda.2016.i1.08
Bennet, N., & Lemoine, G. J. (2014). What a difference a word makes: Understanding threats to performance in a VUCA world. Business Horizons, 57(3), 311-317.
Biggs, J. (2005). Calidad del aprendizaje universitario. Narcea.
Cabero, J. y Llorente, M.C. (2013). La aplicación del juicio de experto como técnica de evaluación de las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC). Revista de Tecnología de Información y Comunicación en Educación, 7 (2), 11-22.
Calvert, B., & Casey, B. (2004). Supporting and assessing dissertation and practical projects in media studies degrees: towards collaborative learning, Art, Design and Communication. Higher Education, 3(1), 47-60. https://doi.org/10.1386/adch.3.1.47/0
Canet, O., Roca, J., y Gros, S. (2016). Las competencias: un desafío educativo del Trabajo Final de Grado en enfermería. Opción, 32(7), 313-332. https://bit.ly/3pvEvrZ
Cea, Mª A. (2001). Metodología cuantitativa: estrategias y técnicas de investigación social. Síntesis.
Comité de Ética para las Investigaciones relacionadas con los Seres Humanos de la UPV/EHU -CEISH- (2020). https://www.ehu.eus/eu/web/ceid/ceish/comite
Erstad, O., & Voogt, J. (2018). The twenty-first century curriculum: issues and challenges. En J. Voogt, G. Knezek, R. Christensen, & K.W. Lai (Eds.), Second Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education. Springer.
Ferrer, V.; Carmona, M., y Soria, V. (Eds.). El Trabajo de Fin de Grado. Guía para estudiantes, docentes y agentes colaboradores. McGraw Hill.
Fox, D. J. (1987). El proceso de investigación en educación. EUNSA.
Francés, F.J., Alaminos, A., Penalva, C. y Santacreu, O. (2015). El proceso de medición de la realidad social: la investigación a través de encuestas. PYDLOS.
Freire, M. P., Díaz, R., Martínez, F., Maside, J. M., del Rio, M. L., y Vázquez, E. (2015). Valoración del proceso de enseñanza-aprendizaje en el Trabajo Fin de Grado. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 13(2), 323-344. https://doi.org/10.4995/redu.2015.5451
Gaitán, J. A. y Piñuel, J. L. (1998). Técnicas de investigación en comunicación social. Elaboración y registro de datos. Síntesis.
Garrote, M. (2015). El TFG: sus modalidades, objetivos y competencias a validar. Reflexiones a partir de la experiencia en la Facultad de Derecho de la UCM. Docencia y Derecho, Revista para la docencia jurídica universitaria, 9, 1-14. https://bit.ly/3pwoYI6
González, J. & Wagenaar, R. (2003). Tuning Educational Structures in Europe. Universidad de Deusto.
González, M. (2002). Aspectos éticos de la investigación educativa. Revista Iberoamericana de educación, 29, 85-103.
Johansen,B., & Euchner, J. (2013). Navigating the VUCA world. Research-Technology Management, 56(1), 10–15. https://doi.org/10.5437/08956308X560100
Manzanares, A., y Sánchez-Santamaría, J. (2016). Aplicaciones de la tutoría y la evaluación para activar competencia en los trabajos fin de grado y de máster. En A. Mateo y A. Manzanares (Coords.), Mejores maestros, mejores educadores (195-216). Aljibe.
Marín-Martínez, A. y Reidl-Martínez, L. M. (2013). Validación psicométrica del cuestionario “Así nos llevamos en la escuela” para evaluar el hostigamiento escolar (bullying) en primarias. Revista Mexicana de Investigación Educativa, Xviii (56),11-36.
Martínez, O., Miranda, J., Sarrionandia, F., Simón, E., Txurruka, I., Saracibar, A., Etaio, I., Lasa, A., Rada, D., y Labayen, I. (2017). Guía para el desarrollo y evaluación continua de las competencias transversales en el Trabajo de Fin de Grado mediante dinámicas colaborativas. Universidad del País Vasco. https://bit.ly/32FjOQv
Martínez, P. y González, N. (2018). Las competencias transversales en la universidad: propiedades psicométricas de un cuestionario. Educación XX1, 21(1), 231-262, doi: 10.5944/educXX1.20194
Martínez, P. y González, N. (2019). El dominio de competencias transversales en Educación Superior en diferentes contextos formativos. Educaçao e Pesquisa, 45, 1-23.
Mateo, J. (2000). La evaluación del profesorado y la gestión de la calidad de la educación. Hacia un modelo comprensivo de evaluación sistemática de la docencia. Revista de investigación educativa, 18(1), 7-34.
Murga-Menoyo, M.A. (2015). Competencias para el desarrollo sostenible: las capacidades, actitudes y valores meta de la educación en el marco de la agenda global post-2015. Foro de Educación, 13(19), 55-83. doi:http://dx.doi.org/10.14516/fde.2015.013.019.004
OCDE (2019). El trabajo de la OCDE sobre educación y competencias. Sitio web: webwww.oecd.org/edu
Palou, B. (2011). Análisis de los elementos configurativos de la ciudadanía como condición para la integración de la juventud de origen magrebí en Cataluña. Revista de Investigación Educativa, 30 (1), 181-195.
Pérez Gómez, A.I. (2008). ¿Competencias o pensamiento práctico? La construcción de los significados de representación y de acción, en J. Gimeno Sacristán (comp.), Educar por competencias ¿Qué hay de nuevo?, 59-101. Morata.
Pestana J.N. y Gageiro M.H. (2014). Análise de datos para Ciências Sociais A Complementaridade do SPSS. Silabo.
Rebollo, N., y Espiñeira, E. M. (2017). La tutoría durante el proceso de desarrollo del TFG y TFM: análisis del grado de utilidad y satisfacción del alumnado. Educatio Siglo XXI, 35(2), 161-180. https://doi.org/10.6018/j/298561
Redondo, S., Rodríguez, M., Fernández, M. A., Férnandez, P., Serrano, P. A., González, P., Blas, I., y Sais, E. M. (2012). Análisis de la satisfacción del estudiante en el Grado para diplomados en Enfermería: un caso de éxito. En R. Roig-Vila (Coord.), Actas de IX Jornadas Internacionales de Innovación Universitaria. Retos y oportunidades del desarrollo de los nuevos títulos en educación superior. Instituto de Ciencias de la Educación de la Universidad de Alicante. http://hdl.handle.net/11268/609
Rekalde, I. (2012). ¿Cómo afrontar el trabajo fin de grado? Un problema o una oportunidad para culminar con el desarrollo de las competencias. Revista Complutense De Educación, 22(2), 179-193. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2011.v22.n2.38488
Rekalde, I., Ruiz de Gauna, M. P., y Bilbao, B. (2018). Acción tutorial y evaluación formativa en los Trabajos de Fin de Grado. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 16(2), 123-141.
Rekalde-Rodríguez, I., & Buján, K. (2014). Las eRúbricas ante la evaluación de competencias transversales en Educación Superior. Revista Complutense de Educación, 25(2), 355-374. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n2.41594
Rekalde-Rodríguez, I., Madinabeitia, A., Ovelar, R., Eizagirre, A., y Pizarro, J. L. (2021). ¿En qué medida las experiencias universitarias transfronterizas ayudan en el desarrollo de competencias transversales? Un estudio cualitativo. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 2 (1), 79-102. DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v2i1.9332
Reyes, C.I. y Diaz, A. (2020). Quienes deben ser los agentes evaluadores del TFG? Educación XX1, 23(1), 125-145, doi: 10.5944/educXX1.23843
Robles, P. y del Carmen, M. (2015). La validación por juicio de expertos: dos investigaciones cualitativas en Lingüística aplicada. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada, 18, 298-313.
Rodríguez-Rodríguez, J. y Reguant-Álvarez, M. (2020). Calcular la fiabilidad de un cuestionario o escala mediante el SPSS: el coeficiente alfa de Cronbach. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 13(2), 1–13. https://doi.org/10.1344/reire2020.13.230048
Rubio, M. L., Torrado, M., Quirós, C., y Valls, R. (2018). Autopercepción de las competencias investigativas en estudiantes de último curso de Pedagogía de la Universidad de Barcelona para desarrollar el Trabajo de Fin de Grado. Revista Complutense de Educación, 29(2), 335-354. https://doi.org/10.5209/RCED.52443
Ruiz, A. (2014). La operacionalización de elementos teóricos al proceso de medida. Universitat de Barcelona. Disponible en: http://hdl.handle.net/2445/53152
Rullan, M., Fernández, M., Estapé, G., y Márquez, M. D. (2010). La evaluación de competencias transversales en la materia trabajos fin de grado. Un estudio preliminar sobre la necesidad y oportunidad de establecer medios e instrumentos por ramas de conocimiento. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 8(1), 74-100. https://doi.org/10.4995/redu.2010.6218
Stefanova, V. & Leopold, T. (2018). Cinco cosas que debe saber acerca del futuro de los puestos de trabajo. World Economic Forum. Recuperado https://es.weforum.org/agenda/2018/10/cinco-cosas-que-debe-saber-acerca-del-futuro-de-los-puestos-de-trabajo/
The Joint Quality Initiative (2006). Understanding Dublin Descriptors and EQF Descriptors. Recuperado de http://www.jointquality.org/agenda.html
UNESCO (2016). Assessment of Transversal Competencies - Policy and practice in the AsiaPacific Region. Recuperado a partir de http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002465/246590E.pdf
Uranga, M.J., Cruz, E., Eizagirre, A., Gil, P., Losada, D., y Ruiz de Gauna, P. (2019). Catálogo de competencias transversales de la UPV/EHU. Servicio editorial de la UPV/EHU.
Valderrama, E. (Ed.). (2009). Guía para la evaluación de competencias en los trabajos de fin de grado y de máster en las ingenierías. Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya. https://bit.ly/3eXysHE
Vera, J., y Briones, E. (2016). Un nuevo reto para las universidades: la evaluación de la calidad de la gestión de los Trabajos de Fin de Grado. Foro de Educación, 14(21), 281-310. https://doi.org/10.14516/fde.2016.014.021.014
Zamora, F., y Sánchez, J. (2015). Los Trabajos Fin de Grado: una herramienta para el desarrollo de competencias transversales en la Educación Superior. REDU. Revista de docencia universitaria, 13(3), 197-211. https://doi.org/10.4995/redu.2015.5426
Copyright (c) 2022 Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Original work publishes in this journal is subject to the following terms:
1. Murcia University Press (the publishing house) holds the copyright of the publishes work, and favours and allows their reutilization under the use license stated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Work is published in the electronic edition under a license (Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 España (legal text). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly presented, as long as: i) authorship and original publication source is acknowledged (journal, publishing house and URL of the work); ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this use license is stated.
3. Conditions for self-archive. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-pint (before review) and/or post-print (accepted for publication) versions of their work before their publication since that favours earlier circulation and dissemination resulting in an increased chance for the authors to be cited and for the work to reach a bigger share of the academic community. Colour: RoMEO: green.