The teaching-learning process of the Saxophone in Spanish Professional Conservatories of Music. Exploring teachers' perceptions

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.471921
Keywords: Vocational education, Spain, music education, teaching staff, questionnaire

Abstract

The teaching-learning process of the saxophone in Spain has enjoyed an exponential and positive change in recent decades, which has been reflected both in the quality of the saxophonists and in the diffusion of the instrument itself. The aim of this study is to explore teachers' opinions about the saxophone and its formal teaching in the Professional Conservatories of Music in Spain, as well as their vision of the future. The methodology used was non-experimental and exploratory, with the survey as the research instrument. The sample chosen was n73 from a population of 220 saxophone teachers, with simple unweighted allocation, with a confidence level of 90% (two sigma) and P=Q, with a maximum possible error of ±6% for the whole sample and using simple random sampling. The variables analyzed were repertoire and technique, teaching-learning process, learning outcomes, material resources and educational policies. The results show: 1) educational policies are a fundamental support for the development of saxophone education in Spain, 2) a diversification of curricula, methods and saxophone repertoire and contents is needed to design a creative access model to the labor market, 3) the teacher is the best prescriber in the regulated teaching of the saxophone

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Author Biographies

Óscar Estévez-García, Universidad de Castilla-La Mancha, Spain

Diplomado en Educación Musical por la Universidad de Castilla La Mancha, Licenciado en Historia y Ciencias de la Música por la Universidad de La Rioja, Licenciado en Dirección de Orquesta por la Royal School of Music de Londres y saxofonista profesional. Doctor en Humanidades, Artes y Educación por la UCLM.  Profesor Asociado en la Facultad de Educación de Toledo, siendo sus principales líneas de investigación la didáctica de la música y la musicología. 

Felipe Gértrudix-Barrio, Universidad de Castilla-La Mancha, Spain

Doctor en Creatividad Aplicada por la Universidad Complutense y Titulado Superior en Dirección de Coro, Musicología y Guitarra. Funcionario de Carrera en Enseñanza Secundaria y Enseñanzas Artísticas. Con tres sexenios de investigación, es Profesor Titular de la Facultad de Educación de Toledo de la Universidad de Castilla-La Mancha e IP del Grupo de Investigación CIBERIMAGINARIO-UCLM. Sus principales líneas de investigación son la didáctica de la música, las tecnologías aplicadas a la educación y la musicología. 

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Published
30-06-2022
How to Cite
Estévez-García, Óscar, Gértrudix-Barrio, F., & Zagalaz, J. (2022). The teaching-learning process of the Saxophone in Spanish Professional Conservatories of Music. Exploring teachers’ perceptions. Educatio Siglo XXI, 40(2), 169–192. https://doi.org/10.6018/educatio.471921
Issue
Section
Artículos