The teaching-learning process of the Saxophone in Spanish Professional Conservatories of Music. Exploring teachers' perceptions
Abstract
The teaching-learning process of the saxophone in Spain has enjoyed an exponential and positive change in recent decades, which has been reflected both in the quality of the saxophonists and in the diffusion of the instrument itself. The aim of this study is to explore teachers' opinions about the saxophone and its formal teaching in the Professional Conservatories of Music in Spain, as well as their vision of the future. The methodology used was non-experimental and exploratory, with the survey as the research instrument. The sample chosen was n73 from a population of 220 saxophone teachers, with simple unweighted allocation, with a confidence level of 90% (two sigma) and P=Q, with a maximum possible error of ±6% for the whole sample and using simple random sampling. The variables analyzed were repertoire and technique, teaching-learning process, learning outcomes, material resources and educational policies. The results show: 1) educational policies are a fundamental support for the development of saxophone education in Spain, 2) a diversification of curricula, methods and saxophone repertoire and contents is needed to design a creative access model to the labor market, 3) the teacher is the best prescriber in the regulated teaching of the saxophone
Downloads
References
Abero, L., Berardi, L., Capocasale, A., García Montejo, S. y Rojas Soriano, R. (2015). Investigación educativa: abriendo puertas al conocimiento. Contexto S. R. L. http://repositorio.cfe.edu.uy/handle/123456789/499
Albert Gómez, M. J. (2007). La investigación educativa: claves teóricas. McGraw-Hill
Aguilar, S. y Barroso, J. (2015). La triangulación de datos como estrategia en investigación educativa. Revista Medios y Educación, 47, 73-88.
Abbink, E. (2011). Saxophone education and performance in British Columbia: early history and current practices. The University of British Columbia. (Tesis doctoral). https://cutt.ly/vynMXUX
Aguero, M. G. (2013). Toward a redefinition of musical learning in the saxophone studios of Argentina. (Tesis doctoral). https://cutt.ly/Ye5afSb
Allen, A. J. (2013). The Symphonious Saxophone: A History of the Large Saxophone Ensemble with a Quantitative Analysis of Its original Literature, (Tesis doctoral). University of South Carolina. https://cutt.ly/5e5aQb5
Andueza, M. (2017). Análisis de la situación de la enseñanza del saxo jazz en la comunidad autónoma vasca y navarra (Tesis doctoral). Universidad del País Vasco, San Sebastián. http://hdl.handle.net/10810/25888
Asensio Segarra, M. (1999). Adolphe Sax y la fabricación del saxofón. Valencia: Rivera Editores.
Asensio Segarra, M. (2004). Historia del Saxofón. Rivera Editores.
Asensio Segarra, M. (2012). El Saxofón en España (1850-2000). (Tesis doctoral). Universitat de València. https://cutt.ly/skuktfO
Baena, P. G. M. E. (2017). Metodología de la investigación (3ª ed.). Editorial Patria. https://cutt.ly/Xkpijg6
Berbel, N. y Díaz, M. (2014). Educación formal y no formal. Un punto de encuentro en educación musical. Aula Abierta, 42, 47-52. https://doi.org/10.1016/S0210-2773(14)70008-3
Betancourth, H. y Gustems, J. (2017). Los métodos de saxofón: una evolución desde la música clásica al jazz, ArtsEduca, 17, 58-77.
Bisquerra, R. (2009). Metodología de la Investigación Educativa. Madrid: La Muralla.
Carrillo, R. & González-Moreno, P. A. (2019). Formal and Informal Music Learning Strategies: Instrument development and validation. Revista Internacional de Educación Musical, 7(1), 81–89. https://doi.org/10.1177/2307484119878640
Chiuminatto, M. (2018). La improvisación musical como eje vertebrador del aprendizaje instrumental. Diseño y validación de una programación didáctica para la iniciación del saxofón en música moderna. (Tesis doctoral). Universidad Autónoma de Barcelona.
Contador, V. (2012). La inserción del saxofón en la música culta. El impacto creativo de Daniel Kientzy. (Tesis doctoral). Universidad de Extremadura.
Cruz, I. M. (2017). Redefining the Performance Degree Curriculum for the Crossover Saxophonist. Theses 84. University of Kentucky. https://cutt.ly/XynNM4M
Cupples, A. E. (2008). Marcel Mule: his influence on saxophone literature. (Tesis doctoral). University of South Carolina. https://cutt.ly/4ynN1Tj
De Benito, B. y Salinas, J.M. (2016). La investigación basada en diseño en Tecnología Educativa. RIITE, 0, 44-59. http://dx.doi.org/10.6018/riite/2016/260631
Decreto 2618/1966, de 10 de septiembre, sobre Reglamentación general de los Conservatorios de Música (1966). Boletín Oficial del Estado, 254, de 24 de octubre de 1966, 13381 a 13387. https://www.boe.es/boe/dias/1966/10/24/pdfs/A13381-13387.pdf
Decreto de 15 de junio de 1942 sobre organización de los Conservatorios de Música y Declamación (1942). Boletín Oficial del Estado, de 4 de julio de 1942, 4838 a 4840. https://www.boe.es/datos/pdfs/BOE//1942/185/A04838-04840.pdf
Diago Ortega, J-M. (2019). La fabricación del saxofón en españa y la patente (1932) de francisca montserrat de barcelona: un estudio morfológico y normativo desde los orígenes del instrumento. Revista Catalana de Musicologia, 12, 391-426. https://doi.org/10.2436/20.1003.01.92
Fandetti, M. (2015). French and American Saxophone Music: Teachers, Disciples, and the Significance of Paris (Tesis doctoral). California State University. https://cutt.ly/cynN761
Fernández Sánchez, A. (2017). La Evolución de las Boquillas para el Saxofón Clásico. Viento, 20, 5-9. https://cutt.ly/rkuRG26
Fernández Sánchez, A. (2019). Aportaciones al repertorio clásico del saxofón desde la práctica con instrumentos de época. Montaje de un repertorio significativo comprendido entre 1918 y 1951 (Tesis Doctoral). Universidad Autónoma de Madrid. http://hdl.handle.net/10486/690566
Galiano, J. (2015). Aprendizaje de la Comunicación No Verbal en la Música de Cámara (Tesis Doctoral). UNED, España.
García Martínez, J. (1996). Del Fox-Trot al Jazz Flamenco. El Jazz en España 1919-1996. Alianza Editorial.
Gértrudix-Barrio, F., y Estévez-García, Óscar. (2021). Los saxofonistas en los conservatorios profesionales españoles: su incorporación al mercado laboral. ARTSEDUCA, 29(29), 211-229. https://doi.org/10.6035/Artseduca.2021.29.16
Gutiérrez, M. (2008). La Formación de Intérpretes Profesionales en los Conservatorios en el Marco de la reforma educativa: Madrid como paradigma. Ministerio de Educación y Ciencia.
Halley, L. (2018). Models of Successful University Saxophone Studio Teaching: Three Interviews on Background, Process, and Teaching Philosophy. (Tesis doctoral). Texas Tech University. https://hdl.handle.net/2346/82657
Hurtado, A. L. y Hurtado, C. L. (2015). La toma de decisiones e investigación educativa con SPSS. Qartuppi. https://doi.org/10.29410/qtp.15.03
Ibeas, M. (2015). Enseñanza-aprendizaje musical: una visión de los docentes de instrumento en los conservatorios profesionales (Tesis doctoral). Universidad del País Vasco. https://cutt.ly/0kuL9TU
Kientzy, D. (1990). Saxology. París: Nova Musica.
Kochnitzky, L. (1949). Adolphe Sax and his Saxophone. Belgian Government Information Center.
Latorre, A., Del Rincón, D. y Arnal, J. (2003). Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona: Experiencia.
Levinsky, G. (1997). An Analysis and Comparison of Early Saxophone Methods Published Beetween 1846-1946 (Tesis Doctoral). Northwestern University, Evanston.
Ley de Instrucción Pública (1857). Gaceta de Madrid, 1, de 10 de septiembre de 1857. https://cutt.ly/JkuSl0f
Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo (1990). Boletín Oficial del Estado, 238, de 4 de octubre de 1990, 28927 a 28942. https://cutt.ly/DkuDcvx
Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (2006). Boletín Oficial del Estado, 106, de 4 de mayo de 2006, 17158 a 177207. https://cutt.ly/DkuDGLi
Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa (2013). Boletín Oficial del Estado, 295, de 10 de diciembre de 2013, 97858 a 97921. https://cutt.ly/gkuDNOn
Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006 (2020). Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020,122868 a 122953. https://cutt.ly/0kuGNTi
McMillan, J. y Schumacher, S. (2005). Investigación Educativa. Pearson Educación.
Mafiold, N., Villamizar, Y. (2004). Un amplio acercamiento al Saxofón como Instrumento Principal de la Carrera Licenciatura en Música. Universidad Industrial de Santander.
Martínez, F. (2011). El saxofón en la obra de Luis de Pablo. (Tesis doctoral). Universidad Autónoma de Madrid.
Martos, E. (2013). La normativa legal sobre educación musical en la España. Contemporánea. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 6(12), 43-50. https://cutt.ly/5kunlZl
Meneses, J. (2016). El Cuestionario. Julio Meneses web. https://cutt.ly/Wkud7Ex
Mira, I. (2006). Didáctica musical para saxofón en grado elemental: una propuesta de enseñanza-aprendizaje. (Tesis doctoral). Universidad de Alicante. http://hdl.handle.net/10045/11230
Moya, M., López, J. y Madrid, D. (2016). La legislación educativa elemental de la música en la España del Siglo XIX. Historia de la Educación, 35, 217-236. https://cutt.ly/ZkunmhD
Ortiz, C. (2005). Paseando por Madrid con el Real Conservatorio Superior de Música de Madrid. Revista Música, 12, 1-44. https://cutt.ly/Ukuct4w
Otzen, T., & Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037
Pacheco, M. (2012). Bandas de música en los montes de Toledo: su aportación a la educación musical. (Tesis doctoral). Universidad de Valladolid. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/2643
Pascual, P. (2007). Didáctica de la Música. Pearson Prestice Hall.
Pérez Morell, E. (2016). Análisis histórico de la utilización del doble/triple picado en el saxofón y su enseñanza en la actualidad. (Tesis doctoral). Universitat Politècnica de València.
Pérez Perazzo, J.I. (2019). Las Bandas: Semblanza de una gran historia (2ª ed.). Ediciones Perazzo.
Pérez Ruíz, A. (2009). Influencia del jazz dentro del repertorio clásico de saxofón clásico de saxofón más representativo del siglo XX. (Tesis doctoral). Universitat politécnica de Valéncia. https://doi.org/10.4995/Thesis/10251/4337
Pérez Ruíz, V. (2012). Propuesta de un método teórico-práctico para desarrollar la técnica de base común en las especialidades de clásico, moderno y jazz para su integración en el sistema educativo actual. (Tesis doctoral). Universitat Politècnica de València.
Pita Fernández, S. y Pértegas Díaz, S. (2002). Investigación cuantitativa y cualitativa. Cuadernos de atención primaria, 9(2), 76-78.
Ruiz-Alejo, U. (2016). El saxofón en la obra del compositor José María García Laborda: su música en el contexto generacional de los compositores de los años setenta en España. (Tesis doctoral). Universidad de Castilla La Mancha. http://hdl.handle.net/10578/10932
Sánchez-Parra, M. J. (2017). La enseñanza-aprendizaje del lenguaje musical en los conservatorios profesionales de música de España. Pasado, presente y futuro. (Tesis doctoral). Universidad de Castilla La Mancha.
Sandín, M. P. (2003). Investigación Cualitativa en Educación. Fundamentos y Tradiciones. McGraw Hill.
Sarget, M.A. (2001). Rol modélico del Conservatorio de Madrid I (1831-1868). Ensayos, 17, 121-148. https://cutt.ly/vkucTCs
Sarget, M.A. (2002). Rol modélico del Conservatorio de Madrid II (1868-1901). Ensayos, 17, 149-176. https://cutt.ly/2kuKCVd
Seoane Abelenda, S. (2019). El saxofón en las bandas de música gallegas en el siglo XIX. (Tesis doctoral). https://eprints.ucm.es/59357
Taylor, S. J. y Bogdan, R. (2010). Introducción a los métodos cualitativos. Nueva York: Book Print (edición original, 1992).
Turina, L. (1994). El estado actual de las enseñanzas de música, danza y arte dramático. Arte, Individuo y Sociedad, 6, 87-106. https://cutt.ly/Skuch6x
Viladrich, C., Angulo-Brunet, A., y Doval, E. (2017). Un viaje alrededor de alfa y omega para estimar la fiabilidad de consistencia interna. Anales de psicología, 33(3), 755–782. https://doi.org/10.6018/analesps.33.3.268401
Zagalaz, J., y Díaz Olaya, A. (2012). Distintos tipos de contacto entre Jazz y Flamenco: de la apropiación cultural a la fusión de géneros. Arte y Movimiento, 7, 9-19.
Zagalaz Lijarcio, B. (2015). Guía para el repertorio de nuevas grafías en los estudios superiores de música de la especialidad de saxofón en Andalucía. (Tesis doctoral). Universidad de Córdoba.
Copyright (c) 2022 Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Original work publishes in this journal is subject to the following terms:
1. Murcia University Press (the publishing house) holds the copyright of the publishes work, and favours and allows their reutilization under the use license stated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Work is published in the electronic edition under a license (Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 España (legal text). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly presented, as long as: i) authorship and original publication source is acknowledged (journal, publishing house and URL of the work); ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this use license is stated.
3. Conditions for self-archive. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-pint (before review) and/or post-print (accepted for publication) versions of their work before their publication since that favours earlier circulation and dissemination resulting in an increased chance for the authors to be cited and for the work to reach a bigger share of the academic community. Colour: RoMEO: green.