Juan Cortázar’s Elementary Treatise on Algebra: A relevant book for teaching mathematics in Spain

Authors

  • Carmen León-Mantero Universidad de Córdoba, Spain
  • Alexander Maz Machado Universidad de Córdoba, Spain
  • María José Madrid Martín Universidad Pontificia de Salamanca, Spain
DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.469251
Keywords: History of Mathematics Education, Juan Cortázar, nineteenth century, content analysis

Abstract

Over the last decades researchers in the History of Mathematics and Mathematics Education have developed a growing interest in analyzing mathematics textbooks which have influenced the teaching of this subject. This increase has been mediated by the relevance of the authors of the manuals or by the widespread use of those manuals. This study presents the analysis of the Spanish textbook Tratado de Álgebra Elemental (Elementary treatise on algebra) written by the 19th century author, Juan Cortázar, one of the first mathematics professors in Spain, whose books were approved for secondary education in 1848 and continued being reprinted until the 20th century. We designed a descriptive and qualitative study using the content analysis technique. The results show that the book included several didactic strategies. Representation systems and the phenomena which Cortázar used to model numerous situations through the mathematical contents included in the books were also categorized.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castro, E. y Castro, E. (1997). Representaciones y modelización. En Rico, L. (coord.), La educación matemática en la enseñanza secundaria (pp. 95-124). Barcelona: Horsori.

Cortázar, J. (1847). Démonstration des analogies de Néper. Nouvelles annales de mathématiques, 6, 218-220. Recuperado el 15 de marzo de 2016 de http://www.numdam.org/item?id=NAM_1847_1_6__218_1

Fauvel, J. (1991). Using History in Mathematics Education. For the Learning of Mathematics, 11(2), 3-6.

Frejd, P. (2013). Old algebra textbooks: a resource for modern teaching. BSHM Bulletin: Journal of the British Society for the History of Mathematics, 28(1), 25-36. XFuringhetti, F. (2000). The history of mathematics as a coupling link between secondary and university teaching. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 31, 43-51.

Gaceta de Madrid (1848). Madrid. Imprenta Real.

Girón, R. M., y Girón, F. M. (2010). El matemático José Andrés Irueste (1844-1920) y su entorno. La Gaceta de la RSME, 13(2), 353-378.

Gómez, P. (2002). Análisis didáctico y diseño curricular en matemáticas. Revista EMA, 7(3), 251-292.

Gómez, B. (2011a). Marco preliminar para contextualizar la investigación en historia y educación matemática. Epsilon: Revista De Educación Matemática, 28(1) (77), 9-22.

Gómez, B. (2011b). El análisis de manuales y la identificación de problemas de investigación en Didáctica de las Matemáticas. PNA, 5(2), 49-65.

Irueste, J. A. (1912). D. Juan Cortázar. Revista de la Sociedad Matemática Española, 1(8), 285-290.

Jankvist, U. T. (2009). A categorization of the “whys” and “hows” of using history in mathematics education. Educational studies in Mathematics, 71(3), 235-261.

León-Mantero, C. y Maz-Machado, A. (2015). Juan Cortázar y sus aportaciones a la Educación Matemática española del siglo XIX. Ensayos, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 30(1), 55-62.

Madrid, M.J. (2016). Los libros de aritmética en España a lo largo el siglo XVI, Universidad de Salamanca, Salamanca.

Madrid. M. J. y Maz-Machado, A. (2015). Analysis of two Spanish arithmetic books written in the XVI-century, Journal of Education, Psychology and Social Sciences 3, 117-121.

Madrid, M. J., Maz-Machado, A. y León-Mantero, C. (2015). Representations in the Sixteenth-Century arithmetics books, Universal Journal of Education Research 3, 396-401.

Maz, A. (2005). Los números negativos en España en los siglos XVIII y XIX. Granada: editorial de la Universidad de Granada.

Maz, A. y Rico, L. (2007). Situaciones asociadas a los números negativos en textos de matemáticas españoles de los siglos XVIII y XIX. PNA, 1(3), 113-123

Maz, A., y Rico, L. (2009a).Números negativos en los siglos XVIII: fenomenología y representaciones. Revista de Investigación Psicoeducativa, 17(1), 117-129.

Maz, A. y Rico, L. (2009b). Las Liciones de Thomas Cerda: doscientos cincuenta años (1758-2008). Suma (60), 35-41.

Maz-Machado, A., y Rico, L. (2013). El Tratado elemental de matemáticas de José Mariano Vallejo en el bicentenario de su publicación. Suma(74), 55-63.

Maz-Machado, A., y Rico, L. (2015). Principios didácticos en textos españoles de matemáticas en los siglos XVIII y XIX. Relime, Revista latinoamericana de Investigación Educativa 18 (1), 49-76.

Peset, J. L., Garma, S., & Pérez-Garzón, J. S. (1978). Ciencias y enseñanza en la revolución burguesa. Madrid: Siglo veintiuno.

Rico, L.(1997). Los organizadores del currículo de matemáticas. En L.Rico (Coord.), La Educación Matemática en la enseñanza secundaria (pp.39-59). Barcelona: ICE-Horsori.

Rico, L., Marín, A., Lupiáñez, J. L., & Gómez, P. (2008). Planificación de las matemáticas escolares en secundaria. El caso de los números naturales. Suma, 58, 7-23.

Rodríguez, C. (2009). El instituto del Cardenal Cisneros de Madrid (1845-1877).Madrid: CSIC.

Schubring, G, (1987). On the methodolgy of analysing historical textbooks: Lacroix as textbook authors. For the learning of mathematics, 7(3), 41-51.

Schubring, G. (1988). Discussions épistémologiques sur le statut des nombres négatifs et leur représentation das les manuels allemands et français de mathématique entre 1795 et 1845. Actes du premier colloque franco-allemand de didáctique des mathématiques et de l´informatique (pp. 137-145). Editions La Pensée Sauvage.

Sierra, M., González, M.T. y López (1999). Evolución histórica del concepto de límite funcional en los libros de teto de Bachillerato y Curso de Orientación Universitaria (COU):1940-1995. Enseñanza de las ciencias, 17(3), 463-476.

Sierra, M., González, M.T. y López, C. (2003). El concepto de continuidad en los manuales españoles de enseñanza secundaria de la segunda mitad del siglo XX. Educación Matemática, 15(1), 21-50.

Tzanakis, C. y Arcavi, A. (2000). Integrating history of mathematics in the classroom: an analytic survey. En J. Fauvel y J. van Maanen (Eds). History in Mathematics Education The ICMI Study (p. 201-240). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.

Universidad de Madrid (1856). Anuario de la Universidad Central para el curso 1856-1857. Madrid: Autor

Universidad de Madrid (1857). Anuario de la Universidad Central para el curso 1857-1858. Madrid: Autor

Vea, F. (1995). Las matemáticas en la enseñanza secundaria en España (s. XIX). Zaragoza: Universidad de Zaragoza.

Vicuña, G. (1875). Cultivo actual de las ciencias físico-matemáticas en España. Discurso leído en la Universidad Central en el acto de apertura del curso académico 1875-1876. Madrid: Imprenta de José M. Ducazcal.

Wussing, H. (1998). Lecciones de historia de las matemáticas.Madrid: Siglo XXI.

Published
25-02-2021
How to Cite
León-Mantero, C., Maz Machado, A., & Madrid Martín, M. J. (2021). Juan Cortázar’s Elementary Treatise on Algebra: A relevant book for teaching mathematics in Spain. Educatio Siglo XXI, 39(1), 235–256. https://doi.org/10.6018/educatio.469251