Personal academic experience in the initial teacher training in the field of plastic and visual expression
Abstract
This study aims to know the personal academic experience of students in the field of visual and plastic expression before accessing their undergraduate studies. An ex post facto descriptive design is used. A questionnaire is administered to 94 students in both the 4th Grade of Primary Education of the Faculty of Education at the University of Murcia, and an affiliated center of this university. Specific and relevant data on students’ experiences with the discipline are analyzed to know their access profile. The main results show a great heterogeneity, due to the lack of curricular specification and the teaching of non-specialists. Also, the area has training possibilities that were not used in the Primary Education Stage.
Downloads
References
Acaso, M. (2009). La educación artística no son manualidades. Madrid: Catarata.
Acaso, M. y Megías, C. (2017). Art Thinking. Cómo el arte puede transformar la educación. Barcelona: Paidós Educación.
Agirre, I. (2005). Teorías y Prácticas en Educación Artística. Barcelona: Ediciones OCTAEDRO/EUB-Universidad Pública de Navarra.
Alcón, M., y Menéndez, J.L. (2015). La contribución de las rúbricas a la práctica de la evaluación auténtica. Observar, 9, 5-17.
Alsina, M., Cañabate, D. y Godoy, J.C. (2013). Observación y análisis de la competencia comunicativa en el aula. Un caso en educación artística. Educatio Siglo XXI, 31 (1), 269-286.
Antequera, G. (2013). La regulación del trabajo en equipo en el currículo de ABP. Un estudio cualitativo en el contexto universitario de las artes. Observar, 7, 25-51.
Asensio, J. A. (2011). Una experiencia de innovación docente desde la Facultad de Bellas Artes de la Universidad de Barcelona. La luz en la escultura como disciplina artística. Arte y Movimiento, 4, 7-16.
Bisquerra, R., & Alzina, R. B. (2012). Metodología de la investigación educativa. Editorial La Muralla.
Carabias, D. (2015). La Formación Inicial y Continua del Maestro de Educación Artística en España y Latinoamérica. Tesis Doctoral. Facultad de Educación de la Universidad de Valladolid.
Caritx, R. y Vallés, J. (2018). Desarrollar las competencias artísticas en primaria. Barcelona: Graó.
De Pro, A. y Nortes, R.M. (2016). ¿Qué pensaban los estudiantes de la diplomatura de maestro de educación primaria sobre las clases de ciencias de sus prácticas de enseñanza? Enseñanza de las Ciencias, 34(1), 7-32.
De Pro, C.; De Pro, A.; Serrano, F. (2017). ¿Saben los maestros en formación inicial qué subcompetencias están trabajando cuando diseñan una actividad de enseñanza? Enseñanzas de las Ciencias. 35 (3), 7-28.
Escaño, C. (2010). Hacia una Educación Artística 4.0. Arte, Individuo y Sociedad, 22(I), 135-144.
Franco-Vázquez, C. y Huerta, R. (2011). La creación de una mirada urbana. La ciudad de Santiago de Compostela interpretada por el alumnado de magisterio. Educatio Siglo XXI, 29 (2), 237-254.
Gacto, M. (2013). La importancia de las artes en el desarrollo intelectual y creativo: Hacia un sistema cultural. Revista de Ciencias de la Información, 31, 79-92.
Grandio-Pérez, M. M. (2016). El transmedia en la enseñanza universitaria. Análisis de las asignaturas de educación mediática en España 82012-2013). Palabra clave, 19(1), 85-104.
Hernández Belver, M., y Ullán, A. M. (2007). La creatividad a través del juego: propuestas del Museo Pedagógico de Arte Infantil para niños y adolescentes. Salamanca: Amarú.
Hernández, F. (2008). La educación basada en las artes. Propuestas para repensar la investigación en educación. Educatio Siglo XXI, 26, 85-118.
Hernández, R.; Fernández, C. & Baptista, M. (2010). Metodología de la Investigación (pp. 33-275). México: Mc Graw-Hill/Interamericana Editores.
Huerta, R. (2019). Arte para primaria. Barcelona: UOC.
Llonch, N., Martin, C. y Santacana, J. (2017). Una experiencia de formación del profesorado basada en las inteligencias múltiples y la Educación Artística. Educatio Siglo XXI, 35 (2), 317-340.
Recuperado de http://dx.doi.org/10.6018/j/298631
López, I., San Pedro, J.C., y González-Gonzáles, C. (2014). La motivación en el área de Expresión Plástica. Arte, Individuo y Sociedad, 26(2), 199-213.
Marín, R. (2011). La investigación en Educación Artística. Educatio Siglo XXI, 29(1), 211-230.
Mc Millan, J. y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Madrid: Pearson Education.
Monteagudo, E. y Muñoz, E. (2017). Concepto y objeto. La caja de artista como recurso interdisciplinar en educación primaria. Educatio Siglo XXI, 35 (2), 341-364.
Recuperado de http://dx.doi.org/10.6018/j/298641
Morón, M., y París, G. (2013). Espacios de creación artística en la escuela. Arte y Movimiento, 9, 53-63.
Sánchez-Arena, B. S., Soto-Solier, P. M. (2016). Aproximación del arte de acción a la Educación Infantil. Otras formas de interrelación en el contexto educativo. Arte, Individuo y Sociedad, 338(2), 183-200.
Vaquero, C. y Gómez, L.M. (2018). Educación artística, desconsideración social y falta de expectativas. Consecuencias de la reproducción como paradigma no-educativo. EARI, Educación Artística, Revista de Investigación, 9, 220-236. Recuperado de https://doi.org/10.7203/eari.9.12051
Vargas, L., Mensa, M., y González, E. (2014). El uso de figuras retóricas en anuncios publicitarios y pinturas de Magritte: análisis sobre su efecto en la rememoración de marca en el corto plazo. Arte, Individuo y Sociedad, 26(1), 29-47.
Copyright (c) 2022 Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Original work publishes in this journal is subject to the following terms:
1. Murcia University Press (the publishing house) holds the copyright of the publishes work, and favours and allows their reutilization under the use license stated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Work is published in the electronic edition under a license (Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 España (legal text). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly presented, as long as: i) authorship and original publication source is acknowledged (journal, publishing house and URL of the work); ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this use license is stated.
3. Conditions for self-archive. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-pint (before review) and/or post-print (accepted for publication) versions of their work before their publication since that favours earlier circulation and dissemination resulting in an increased chance for the authors to be cited and for the work to reach a bigger share of the academic community. Colour: RoMEO: green.