Surrealist creation of collective dreams in Primary Education. Intercultural action research

Authors

  • Cynthia Nathaly Chocobar Universidad de Murcia, Spain
DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.452971
Keywords: Surrealist creation; Primary Education; action research; interculturality.

Abstract

INTRODUCTION. This article reports an educational action-research experience carried out during two successive cycles of didactic intervention with students in the sixth year of Primary Education from two public schools located respectively in Salta (Argentina) and Murcia (Spain). The theoretical framework of this research focuses on an epistemic conception of the development of competence in linguistic communication concerning literary texts of a surrealist nature whose development requires connection with other competences, languages, arts and cultures. METHOD. The qualitative methodology adopted included questionnaires, interviews and didactic documentation with a semiotic approach to investigate the process of design and experimentation of a complex task based on the creation of collective dreams and oneiric performance based on fantastic hypotheses. RESULTS. The idea of literary education implemented in this piece of research complied with the working hypothesis. DISCUSSION. The idea of literary education implemented in this research based on the surrealist imaginary project crystalized in the classrooms through didactic experiences of significant interaction between the reading world and that of the literary work, postulating an educational model that enhances creativity, self-esteem and the empowerment of school-age learners.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achaerandio, L. (2010). Competencias fundamentales para la vida. Guatemala: Universidad Rafael Landívar.

Alaminos Chica, A. y Castejón Costa, J. L. (2006). Elaboración, análisis e interpretación de encuestas, cuestionarios y escalas de opinión. Alicante: Universidad de Alicante

Albert Gómez, Mª. J. (2006). La investigación educativa. Claves teóricas. Madrid: McGraw Hill.

Amo, J. M. de (2004). Los textos audiovisuales en la educación literaria. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 35, 102-118.

Amo, J. M. (2009). El lector modelo en la narrativa infantil: claves para el desarrollo de La competencia literaria. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 51, 29-43.

Bachman, L. (1995). Habilidad lingüística comunicativa. En M. Llobera (Coord.). La competencia comunicativa, (pp. 105-129). Edelsa: Madrid.

Bajtín, M. (1979). Estética de la creación verbal. México: Siglo XXI.

Ballester, J., Ibarra, N., Mínguez, X. y Morote, P. (2007). Aproximación a un glosario sobre educación literaria intercultural. Lenguaje y Textos, 26, 205-225.

Casanova, Mª A. (2012). La evaluación de competencias básicas. Madrid: La Muralla.

Caro, M. T. (1999). La escritura del otro. Murcia: Universidad de Murcia.

Caro, M. T. (2014). La educación literaria de los clásicos y su proyección interdisciplinar para el aprendizaje basado en competencias. Educatio Siglo XXI, 32 (3), 31-50. http://dx.doi.org/10.6018/j/202141

Caro, M. T. (2015). Lengua escrita. Los procesos de comprensión y expresión escritas. En Guerrero, P. y Caro Valverde, Mª T. et al (Coords). (2015). Didáctica de la Lengua y la Educación Literaria (141-157). Murcia: Pirámide.

Caro, M. T. (2018). La comunicación argumentativa en la Sociedad del Conocimiento, clave del liderazgo distribuido para un cambio educativo desde el desarrollo profesional. RED. Revista de Educación a Distancia,. 56. Recuperado de https://www.um.es/ead/red/56/caro.pdf

Chavot, P. (2001). L´ABCdaire du Surrealisme. Paris: Flammarion.

Chocobar, C. M. (2014a). Educación literaria de humor surrealista para la infancia. Antecedentes y estado actual de la cuestión. En A. B. Mirete y M. Sánchez (Eds.). Investigación en Educación Infantil para la mejora educativa (pp. 179-191). Murcia: Editum.

Chocobar, C. M. (2014b). Comunicar para conectar, reír y jugar. Metodología intertextual de la creación literaria basada en la lógica de los sueños. En P. Miralles y T. Izquierdo (Eds). Propuestas de innovación en Educación Infantil (pp. 141-153). Murcia: Editum.

Chocobar, C. M. (2015a). Trasponiendo mundos: Microrrelatos fantásticos de pinturas surrealistas en Educación Infantil. En P. Miralles; M. Alfageme y R. Rodríguez (Eds). Investigación e Innovación en Educación Infantil (pp. 261-272). Murcia: Editum.

Chocobar, C. M. (2015b). El sentido educativo del non sense surrealista en la creación literaria infantil. En P. Miralles y T. Izquierdo (Eds). Propuestas de innovación en Educación Infantil (pp. 273-282). Murcia: Editum

Chocobar, C. N. (2015c). La luna viene a la fragua. Poesía para jugar con los sueños. En O. Cleger y J. M. De Amo (Eds.). La Educación literaria y la e-literatura desde la minificción. Enfoques hipertextuales para el aula. (pp. 673-687). Barcelona: Universitat de Barcelona.

Colás, M.P., De Pablos, J. y Ballesta, J. (2018). Incidencia de las TIC en la enseñanza en el sistema educativo español: una revisión de la investigación. RED. Revista de Educación a Distancia,. 56. Recuperado de https://www.um.es/ead/red/56/colas_et_al.pdf

De la Torre, S., y Violante, V. (Coord. y Dir.) (2006). Comprender y evaluar la creatividad. (Vol. 1). Málaga: Ediciones Aljibe.

De Vicente-Yagüe, Mª I. (2013). La intertextualidad literario-musical. Una estrategia didáctica para la animación a la lectura y la audición musical. Barcelona: Octaedro.

De Vicente-Yagüe, M. I. (2014). Estudio y valoración de un modelo didáctico intertextual literario-musical. Una investigación en la Región de Murcia. Revista de investigación educativa, RIE, 32 (2), 513-532.

Díaz-Aguado, M. J. (2003). Educación intercultural y aprendizaje cooperativo. Madrid: Pirámide.

García Ferrando, M. (1986). La encuesta. En M. García; J. Ibañez y F. Alvira (Comps.). El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza.

González, J. y Wagenaar, R. (2006). Una introducción a Tuning Educational Structures in Europe. La contribución de las universidades al proceso de Bolonia. Programa Socrates-Tempus. Recuperado de: http://www.unideusto.org/tuningeu/images/stories/documents/General_Brochure_Spanish_version.pdf

González, M. (2013). El cine y la literatura en el desarrollo y logro de las competencias básicas. Análisis e interpretación de una investigación intertextual en Educación Primaria y Secundaria. (Tesis Doctoral). Murcia: Universidad de Murcia. Recuperado de http://digitum.um.es/xmlui/handle/10201/36742

González, M. (2015a). Literatura e intertextualidad. Literatura y cine: competencias de la imaginación. En P. Guerrero y M. T. Caro (Coords.). Didáctica de la Lengua y Educación Literaria (pp. 389-398). Madrid: Ediciones Pirámide.

González, M. (2015b). Cine y literatura para el aprendizaje de las competencias básicas: vínculos semióticos y educativos. Educatio Siglo XXI, 33 (1), 175-194.

González di Pierro, C. (2014). Educación intercultural y competencia participativa en educación primaria. Base de la comunicación etnográfica. En Sánchez Martín, M. et al. (eds.), Investigación educativa en las aulas de primaria (PP. 485-496). Murcia: Editum.

Gordon, W. J. J. (1963). Sinéctica. El desarrollo de la capacidad creadora. México: Editorial Herrero Hermanos Sucesores.

Guerrero, P. (2008). Metodología ekfrástica de la creación literaria. Murcia: DM.

Guerrero, P. (2015). Literatura y bellas artes. En P. Guerrero y M. T. Caro (Coords.), Didáctica de la Lengua y Educación Literaria (pp. 365-376). Madrid: Ediciones Pirámide.

Guilford, J.P. (1991). Creatividad y educación. Barcelona: Paidós.

Iglesias-Cortizas, M. J. y Rodicio-García, M. L (2013). El desarrollo de la creatividad e innovación. Un reto ante la crisis actual. Revista de Investigación en Educación, 11 (1), 134-148.

Jonnaert, Ph., Barrette, J., Boufrahi, S., Masciotra, D. (2005). Contribution critique au développement des programmes d´études: competences, constructivisme et interdisciplinarité. Note de synthèse. Revue des Sciences de l´Éducation, 30 (3), 667-696.

Kemmis, S. (1989). Investigación en la acción. En T. Husen; T. N.Postlehwaite. Enciclopedia Internacional de la educación. Vol. 6, Barcelona: Vicens-Vives, pp.3330-3337.

Klimenko, O. (2008). La creatividad como un desafío para el siglo XXI. Educación y Educadores, 11, 191-210.

Landow, G. P. (1996). Hipertexto. La convergencia de la teoría crítica contemporánea y la tecnología. Barcelona: Paidós.

Latorre, A. (2003). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona: Graó.

Lavega, P., Sáez de Orcáriz, U., Lasierra, G. y Salas, C. (2013). Intradisciplinariedad e interdisciplinariedad en la adquisición de competencias: estudio de una experiencia de aprendizaje cooperativo. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 16 (1), 133-145.

Llopis, C. (2011). Aprendizaje cooperativo. Crítica., 972, 37-41.

Lorenzo, F. (2016). Competencia en comunicación lingüística: claves para el avance de la comprensión lectora en las pruebas PISA. Revista de Educación, 374, 142-160. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2016-374-329.

Marín, N. y Soler, M. (2004). Una comunidad de aprendizaje. Cuadernos de pedagogía, 331, 60-62.

Mendoza, A. (2001). El intertexto lector. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Mendoza, A. (Coord.) (2012). Leer hipertextos. Del marco hipertextual a la formación del lector literario. Barcelona: Octaedro.

Molina, C. (2015). Literatura e intertextualidad. Literatura y Pintura: ékfrasis creativa. En P. Guerrero y M. T. Caro (Coords.). Didáctica de la Lengua y Educación Literaria (pp. 399-411). Madrid: Ediciones Pirámide.

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona: Paidós.

Moya, J. y Luengo, F. (cords.) (2011). Teoría y práctica de las competencias básicas. Barcelona: Graó.

Murga-Menoyo, M. A. (2015). Competencias para el desarrollo sostenible: las capacidades, actitudes y valores meta de la educación en el marco de la Agenda global post-2015. Foro de Educación, 13(19), 55-83. doi: http://dx.doi.org/10.14516/fde.2015.013.019.004

OCDE (2005). La definición y selección de competencias clave. Resumen ejecutivo. Paris: OCDE. Recuperado de http://www.deseco.admin.ch.

OCDE (2009). Pisa 2009. Marco de evaluación. Conocimientos y habilidades en Ciencias, Matemáticas y lectura. Madrid: MEC. Recuperado de http://www.educacion.es/dctm/ministerio/horizontales/prensa/notas/2010/20101207-pisa2009-informe-espanol.pdf?documentId=0901e72b806ea35a

Paz, O. (1974). La búsqueda del comienzo (escritos sobre el surrealismo). Madrid: Editorial Fundamentos.

Pérez, A. I. (2007). La naturaleza de las competencias básicas y sus implicaciones pedagógicas. Cuadernos de Educación 1. Cantabria: Gobierno de Cantabria. Recuperado de http://www.ceyi-cantabia.com/

Perrenoud, P. (2012). Cuando la escuela pretende preparar para la vida. ¿Desarrollar competencias o enseñar otros saberes?. Barcelona: Graó.

Prensky, M. (2015). El mundo necesita un nuevo currículo. Habilidades para pensar, crear, relacionarse y actuar. Madrid: SM.

Rodari, G. (2011). Gramática de la fantasía. Barcelona: Editorial Planeta.

Roegiers, X. (2007). Pedagogía de la integración. Competencias e integración de los conocimientos en la enseñanza. San José: Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana y AECI.

Romea, C. (2001). ¿Qué une y qué separa al cine y a la literatura?. En Pujals, G. y Romea, C. (Coords.) (2001). Cine y literatura. Relación y posibilidades didácticas (pp. 17-36). Barcelona: Horsori.

Romea, C. (2010). A vueltas con 'Alicia en el país de las maravillas'. Aula de Innovación Educativa. 192, 75 - 76.

Romea, C. (2011): Cine de literatura poderoso binomio educativo y cultural. Lenguaje y Textos, 34, 29-39.

Schleicher, A. (2006). Fundamentos y cuestiones políticas subyacentes al desarrollo de PISA. Revista de Educación, número extraordinario, 21-43. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re2006/reextra2006a04.pdf

Tejerina, I. (2008). Leer la interculturalidad. Una propuesta didáctica para la ESO desde la narrativa, el álbum y el teatro. Santander: Conserjería de Educación del Gobierno de Cantabria.

Torrance, P. (1998). Educación y capacidad creativa. Madrid: Morova.

Touriñan López, J. M. (2008) Educación en valores, educación intercultural y formación para una convivencia pacífica. La Coruña: NETBIBLO.

Trujillo, F. (2016). Aprendizaje basado en proyectos. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

UNESCO (2005). Hacia las sociedades del conocimiento. Mayenne: Ediciones UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001419/141908s.pdf

Valverde, M. T. (2015). Desarrollo de la competencia escrita con recursos TIC. En P. Guerrero y M. T. Caro (Coords.), Didáctica de la Lengua y Educación Literaria (pp. 429 -452). Madrid: Ediciones Pirámide.

Published
30-10-2020
How to Cite
Chocobar, C. N. (2020). Surrealist creation of collective dreams in Primary Education. Intercultural action research. Educatio Siglo XXI, 38(3 Nov-Feb), 363–382. https://doi.org/10.6018/educatio.452971