The reception of John Dewey ́s in experiential pedagogy in some methodological approaches: The added value of service learning
Abstract
John Dewey is the most representative personality in American Pedagogy. Whether his contributions to the field are endless, “Pragmatism” stands out as a especially relevant one. The reading of his work is an inexhaustible source of ideas and proposals that deserve to be explored. Dewey’s Experiential Pedagogy has left a mark on various educational proposals that have being developed in the last century in our universities: problem-based learning, challenge-based learning, etc. This demonstrates the current validity of Dewey’s approach.
The work presented here is a review of the theories that somehow influenced the thinking of Dewey. We explore the projection this author and his ideas have had in Europe and Latin America. We also cover some of the previously-mentioned educational proposals which, no doubt, articulate a number of substantial elements of Experiential Pedagogy, more specifically, the principles of continuity and interaction and the social impact of all experience, among others. Regarding this last idea, we will highlight Service-Learning as a proposal of particular importance in the development of values and prosocial behavior.
Downloads
References
Allen, D. y White, H. B. (2006). Estudiantes de pregrado que trabajan como facilitadores de múltiple grupos en el aula. En B. J. Duch, S. E. Groh, D. E. Allen (Eds.), El poder del aprendizaje basado en problemas: una guía práctica para la enseñanza universitaria (pp. 97-112). Lima: Pontificia Universidad Católica de Perú.
Apple. (2011). Challenge based learning: A classroom guide. Recuperado de http://www.apple.com/br/education/docs/CBL_Classroom_Guide_Jan_2011.pdf
Arpí, C., Ávila, P., Baraldés, M., Benito, H., Gutierrez, M.J., Orts, M., … Rostán, C. (2012). El ABP: origen, modelos y técnicas afines. Aula de Innovación Educativa, 216, 14-18.
Atienza, J. (2008). Aprendizaje Basado en Problemas. En M. J. Labrador Piquer y M. A. Andreu, Metodologías activas. Grupo de Innovación en Metodologías Activas (GIMA) (pp. 11-24). Valencia: Editorial UPV.
Batlle, R. (2013). El Aprendizaje Servicio en España: el contagio de una revolución pedagógica necesaria. Madrid: PPC.
Beltrán, F. (2000). John Dewey. Una Democracia vital. En AA.VV, Pedagogías del siglo XX. Cuadernos de Pedagogía. Especial 25 años. Barcelona: CISSPRAXIS.
Chalmers university. (2014). Challenge Lab. Recuperado de http://media.wix.com/ugd/5133f3_33c1b235a88046df857483264931289e.pdf
Dewey, J. (1995/1916). Democracia y Educación: una introducción a la filosofía de la educación. Madrid: Morata.
Dewey, J. (2010/1938). Experiencia y Educación. (2ª ed.). Madrid: Biblioteca Nueva.
E.U. de Magisterio de Bilbao. (2014). Educación primaria. 1er módulo: FUNCIÓN DOCENTE. GUÍA DEL ALUMNADO. Recuperado de http://www.ehu.eus/documents/2955630/3232350/ATT00010.pdf
Folgueiras, P. y Martínez Vivot, M. (2009). El desarrollo de competencias en la universidad a través del Aprendizaje y Servicio Solidario. RIED, 1(1), 56-76.
Furco, A. (1996). Service-learning: A Balanced Approach to Experiential Education. En Expanding Boundaries: Service and Learning, pp. 2-6. Washington DC: Corporation for National Service.
García-Pérez, A. y Mendia, R. (2015). Acompañamiento educativo: el rol del educador en Aprendizaje y Servicio Solidario. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 19(1), 42-58.
Gezuraga, M. (2014). El Aprendizaje-Servicio (A-S) en la Universidad del País Vasco (UPV/EHU): En el camino hacia su institucionalización. (Tesis doctoral inédita). Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Gezuraga, M., Egizabal, D. y García-Pérez, A. (en prensa). Catalogación de experiencias de Aprendizaje y Servicio Universitario. En A. Mugarra (Ed.). ApS(U)4: Creando Sinergias (pp. 23-66). Zerbikas Fundazioa.
Giles, D. E., y Eyler, J. (1994). The theoretical roots of service-learning in John Dewey: Toward a theory of service-learning. Michigan Journal of Community Service Learning, 1(1), 77-85.
Holt, J. (2004/1976). Instead of Education: ways to help people do things better. Holt Associates. Sentient Publications.
Igelmo, J. (2013). Paulo Freire y John Holt: de la educación a la libertad más allá de la educación. Educació i Història: Revista d’Història de l’Educació, 21, 13-35.
Jacoby, B. (2014). Service - Learning essentials. Questions, Answers, and Lessons learned. San Francisco: Jossey-Bass.
Johnson, L. F., Smith, R. S., Smythe, J. T., y Varon, R. K. (2009). Challenge-Based Learning: An Approach for Our Time. Austin, Texas: The New Media Consortium.
Jover, G., y García, A. (2015). Relectura de la educación por competencias desde el pragmatismo de John Dewey. Teoría de la Educación; Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 16(1), 32-43.
Maldonado, M. (2008). Aprendizaje basado en proyectos colaborativos. Una experiencia en educación superior. Laurus, 14(28), 158-180.
Martín, X. (2009). La pedagogía del aprendizaje servicio. En J.M. Puig. (Coord.). (2009). Aprendizaje servicio (ApS). Educación y compromiso cívico (pp. 107-126). Barcelona: GRAÓ.
Merpet, G., Caldeiro, A. y Odetti, O. (2013). Nuestro primer Hackaton. FLACSO Argentina.
Morales, P. y Landa, V. (2004). Aprendizaje Basado en Problemas. Problem - Based Learning. Theoria, 13, 145-157.
Observatorio de Innovación Educativa del Tecnológico de Monterrey. (2015). Reporte EduTrends. Aprendizaje basado en retos. Recuperado de http://www.eduteka.org/pdfdir/edutrends-aprendizaje-basado-en-retos.pdf
Páez, M. y Puig, J.M. (2013). La reflexión en el Aprendizaje-Servicio. RIEJS, 2(2), 13-32.
Palou, B., Rodriguez, M. y Vilá, R. (2013). Convivencia y participación de jóvenes en Sant Boi de Llobregat. Revista de Educación, 361, 252-278.
Pérez Sedeño, E. (2003): Los científicos, el público y la torre de marfil. En Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT), Percepción Social de la Ciencia y la Tecnología en España, 27, pp. 57-63.
Prieto, A. (2014). Enseñanza inductiva: enseñanza por medio de cuestionamiento y retos. En A. Prieto, D. Díaz y R. Santiago. Metodologías inductivas. El desafío de enseñar mediante el cuestionamiento y los retos. (Capítulo 1). Editor Digital-Text.
Puig, J.M., Batlle, R., Bosch, C. y Palos, J. (2007). Aprendizaje Servicio. Educar para la ciudadanía. Barcelona: Octaedro.
Puig, J.M. y Palos, J. (2006). Rasgos pedagógicos del aprendizaje–servicio. Cuadernos de Pedagogía, 357, 60-63.
Restrepo, B. (s/f). Aprendizaje Basado en Problemas (ABP). Una innovación didáctica para la enseñanza universitaria. Educación y educadores, 8, 9-19.
Roche, R. (2008). Fundamentos psicológicos y pedagógicos del aprendizaje-servicio: la educación para la prosocialidad. Seminarios Internacionales “Aprendizaje y Servicio Solidario” (Antología 1997-2007). Buenos Aires: EUDEBA.
Rubio, L. (2009). El aprendizaje en el aprendizaje servicio. En J.M. Puig. (Coord.). (2009). Aprendizaje servicio (ApS). Educación y compromiso cívico (pp. 91-105). Barcelona: GRAÓ.
Saltmarsh, J. (1996). Education for critical citizenship: John Dewey’s contribution to the pedagogy of community service learning. Michigan Journal of Community Service Learning, 3(1), 13-21.
Schlierf, K., Boni, A. y Lozano, J.F. (2010). La transferencia de tecnología participativa desde la universidad: hacia un cambio tecnológico. En M. Martínez (Ed.). Aprendizaje Servicio y Responsabilidad Social de las universidades. (pp. 193-217). Barcelona: Octaedro.
Tapia, M. N. (2006). Aprendizaje y servicio solidario en el sistema educativo y las organizaciones juveniles. Buenos Aires: Ciudad Nueva.
Vega, C.F. (2011). Mirando el Aprendizaje Basado en Problema (ABP) desde las tensiones educativas en su implementación. REDEC, 7(1), 148-166.
Villa, A. (Ed.) (2013). ISUR: Un modelo de evaluación de Innovación Social Universitaria Responsable. Bilbao: Tuning.
Vizcarro, C. y Juárez, E. (2008). ¿Qué es y cómo funciona el Aprendizaje Basado en Problemas? En Julia G. (Coord.). El Aprendizaje Basado en Problemas en la enseñanza universitaria (pp. 17-36). Murcia: Universidad de Murcia.
Waldner, L., McGorry, S. y Widener, M. (2010). Extreme E Service-Learning (XE-SL): a Service-Learning into a 100% online course, MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 6(4), pp. 839-851.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Original work publishes in this journal is subject to the following terms:
1. Murcia University Press (the publishing house) holds the copyright of the publishes work, and favours and allows their reutilization under the use license stated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Work is published in the electronic edition under a license (Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 España (legal text). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly presented, as long as: i) authorship and original publication source is acknowledged (journal, publishing house and URL of the work); ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this use license is stated.
3. Conditions for self-archive. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-pint (before review) and/or post-print (accepted for publication) versions of their work before their publication since that favours earlier circulation and dissemination resulting in an increased chance for the authors to be cited and for the work to reach a bigger share of the academic community. Colour: RoMEO: green.