Mobile phones, social networks and digital praxis in adolescents

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.427011
Keywords: Smartphones, adolescents, social media, digital praxis

Abstract

The association of mobile phones and social networks during adolescence surpasses technological considerations. These practices, while extremely common and ubiquitous in adolescents’ daily lives, are relatively invisible to teachers and families. It is, therefore, necessary to establish a roadmap in the design of educational proposals enhanced by mobile technologies. Through a quantitative longitudinal descriptive study, levels of use and behavior with mobile phones are identified in a sample (N=645) of Secondary School and Baccalaureate students. Special attention, which we disaggregate by gender and education level, is paid to the most commonly used apps and to time of use. Results show that the mobile phone is not only identified as an information storage system, but it is also used for a communicative purpose (social media) which is supported by image editing applications (photography-video) and audiovisual consumption (videos- music). In the second year of Secondary Education there is an increase in the use of apps and in the time spent using mobile phones. There are significant differences in relation to gender in the use of social media, being the value of the image an axiomatic point in this difference. Results show the threats inherent in the use of mobile phones and highlight the challenges when it comes to designing an ambitious praxis of digital literacy that contemplates responsible uses of social media, highly informed knowledge of digital content and the introduction of multimodal communication scenarios that favour sharing creative processes.

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Author Biographies

José Hernández-Ortega, Universidad Complutense de Madrid, Spain

José Hernández es miembro del equipo de investigación consolidado DETECESE de la UCM, y doctor en Educación por la UAH. Ha desarrollado su labor como profesor de Lengua y Literatura, y es autor y conferenciante internacional sobre el papel de los recursos tecnológicos en la Educación. Es Primer Premio de Investigación 2019 (Centro de Estudios Financieros de Madrid-CEF) Modalidad Nuevas Tecnologias y Educación (dotado de 9-000 euros)

Laura Rayón-Rumayor, Universidad Complutense de Madrid, Spain

Es miembro del Grupo de Investigación consolodidado DETECESE de la UCM. Profesora Titular del Dpto, de Ciencias de la Educación de la UAH.  Autora de distintos artículos y capítulos de libro en el ámbito de los recursos tecnológicos, la innovación y formación del profesorado. Ha dirigido la Tesis Doctoral de José Ortega Hernández, Primer Premio de Investigación 2019 (Centro de Estudios Financieros-CEF, Modalidad Nuevas Tecnologias y Educación, dotado de 9.000 euros).

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Published
29-10-2021
How to Cite
Hernández-Ortega, J., & Rayón-Rumayor, L. (2021). Mobile phones, social networks and digital praxis in adolescents. Educatio Siglo XXI, 39(3), 135–156. https://doi.org/10.6018/educatio.427011
Issue
Section
Artículos