Effectiveness of educational intervention on communicative competence in pre-service teachers
Abstract
The society encourages a constant improvement in how we interact with it as well as in the improvement of communication processes, a key factor in the development of the teaching profession. As a result, we have to think about the components of communicative competence and its knowledge. This research is part of an extensive research project that analyzes the training on new technologies that the Primary Education Teacher Degree students have at three Spanish universities (Granada, Jaén and Oviedo). The study focuses on a sample of 380 students of the Primary Education Teacher Degree (in the universities involved in the study). A descriptive and quasi-experimental, pretest-postest study is carried out with a non-equivalent control group. Initial deficiencies are evident in the control and experimental groups in pre-test situation in the student's pre-university training levels with respect to communicative competence, which improve through the application of the “Affective e-Learning+" programme in the experimental group. The students of the experimental group state that the program has improved their interaction with other university students; they have shared experiences and the online program has facilitated the learning of important subjects for their training, using times and spaces that have not interrupted their learning process. After the application of the online program "Affective e-learning+" in different criteria of Sociolinguistics, Morphosyntactics, Pragmatics and Orthographic sub-competences and Linguistic Registry, which integrate the communicative competence.
Downloads
References
Aguilar López, A.M. (2013). Competencia comunicativa y norma en los grados de maestro en Educación Primaria. Estudios sobre el mensaje periodístico, 19, 25-33. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.41958
Alsina, M., Cañabate, D., & Godoy, J. (2013). Observación y análisis de la competencia comunicativa en el aula. Un caso en educación artística. Educatio Siglo XXI, 31(1), 269-286.
Arriaza, M. (2006). Guía Práctica de Análisis de Datos. Institute of Agricultural Research and Training Córdoba: (IFAPA). Recuperado de https://www.researchgate.net/
Ayora-Esteban, Mª C. (2017). La competencia sociolingüística y los componentes culturales dentro del proceso de enseñanza-aprendizaje del español en un contexto de submersión lingüística. Revista Pragmalingüística, 25, 31 – 49. Recuperado de https://revistas.uca.es/index.php/pragma/article/view/3667/3759
Bagarić, V. (2007). Defining communicative Competence. Metodika Journal, 8 (1), 94-103.
Bolívar, A. (2008). Ciudadanía y competencias básicas. Sevilla: Fundación ECOEM.
Campbell, Y.; Chirinos, L. y Pacheco, O. (2017). Competencia textual y producción escrita en los trabajos de grado de los estudiantes de la mención de lengua y literatura, FACE-UC. Revista Ciencias de la Educación, 27, (50), 108-125. Recuperado de http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/50/art07.pdf
Canale, M. (1995). De la competencia a la pedagogía comunicativa del lenguaje. En M. Llobera (Coord.). Competencia comunicativa. Documentos básicos en la enseñanza de lenguas extranjeras (pp. 63 – 81). Madrid: Edelsa.
Canale, M. y Swain, M. (1996): Fundamentos teóricos de los enfoques comunicativos, Signos 17, 54-62, 18, 78-89. Recuperado de http://www.quadernsdigitals.net/datos_ web/ hemeroteca/r_3/nr_46/a_673/673.html
Cano-Vela, A. G. (2016). El uso de marcadores del discurso en textos escritos por estudiantes del grado de Maestro y de la especialidad de lengua castellana y literatura del MUFPS. En A. Díez, V. Brotons, D. Escandell y J. Rovira (Eds.), Aprendizajes plurilingües y literarios. Nuevos enfoques didácticos (pp. 419-427). Alicante: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alicante.
Clemente, J.S. y Escribá, C. (2013). Análisis de la percepción de las competencias genéricas adquiridas en la universidad. Revista de Educación, 362, 535-561. Doi: 10.4438/1988-592X-RE-2013-362-241.
Consejo de Europa (2002). Marco Común Europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje enseñanza, evaluación. [Versión electrónica en http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/] Madrid: MECD/Anaya e Instituto Cervantes.
De Juanas Oliva, A. (2011), Aproximaciones teóricas sobre las competencias del profesorado de educación superior. Tendencias Pedagógicas, 18, 233-250. Recuperado de https://repositorio.uam.es/ handle/ 10486/ 7622
De Lara, E. y Ballesteros-Velázquez, B (2001). Métodos de investigación en educación social. Madrid: UNED.
Del Moral, M.E.; Villalustre, L. y Neira, M.R. (2016). Relatos digitales: activando las competencias comunicativa, narrativa y digital en la formación inicial del profesorado. Ocnos: Revista de Estudios sobre Lectura, 15, 22-41. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/2591/259145814002.pdf
Espino, S. (2015). La enseñanza de estrategias de escritura y comunicación de textos científicos y académicos a estudiantes de posgrado. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 959-976
Fernández-Rufete, A. (2015). Enseñanza de la ortografía, tratamiento didáctico y consideraciones de los docentes de Educación Primaria de la provincia de Almería, Investigaciones sobre lectura, 4, pp. 7-24. Recuperado de https:// dialnet.unirioja.es/servlet/rticulo?codigo= 5155197
Gallego Ortega, J. L.; García Guzmán, A. y Rodríguez Fuentes, A. (2015). ¿Qué ocurre en la mente del estudiante universitario cuando escribe? Estudio de caso con alumnado de Magisterio. Lengua y Habla, 19, enero-diciembre, 1-20. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/5119/511951375001.pdf
Gallego-Ortega, J.L. y Rodríguez-Fuentes, A. (2015). Competencias comunicativas de maestros en formación de educación especial. Educación y educadores, 18(2), 209-225. DOI: 10.5294/edu.2015.18.2.2
García-Gallego, C. (2002). Investigación cuasiexperimenetal I: Diseños preexperimentales y cuasiexperimentales con grupos de control no equivalentes. En S. Fontes de Gracia, García-Gallego, C, Garrig.Trigo, A, Mª. C, Pérez-Llantada y Sarríá Sánchez, E. (Coordas.). Diseños de Investigación en Psicología (344-378). Madrid: UNED.
Gilbert, M. (2019). Student performance is linked to connecting effectively with teachers. Journal of Research in Innovative Teaching & Learning, 12(2), 311-324. Recuperado de https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JRIT-05-2018-0010/full / html
Gràcia, M., Jarque, M. J., Murià, M. A., & Rouaz, K. (2019). La competencia comunicativa y lingüística en la formación inicial de maestros: un estudio piloto. Multidisciplinary Journal of School Education, (16), 103-125. DOI: 10.14632/mjse.2019.16.103
Hymes, D. (1971). On Communicative Competence. Philadelphia: University of Pensylvania Press.
Ley Orgánica 8/2013, para la mejora de la calidad educativa (LOMCE), 295, de 10 de diciembre de 2013, pp. 1-64.
Monarca, H. y Rappoport, S. (2013). Investigación sobre los procesos de cambio educativo: el caso de las competencias básicas en España. Revista de educación, nº extraordinario, 54-78. Recuperado de https://repositorio.uam.es/handle/10486/662797
Montoro del Arco, E. (2011). Análisis de hábitos ortotipográficos del alumnado universitario: ortografía de los elementos tipográficos, Normas. Revista de estudios lingüísticos hispánicos, 1, 113-131. https://www.uv.es/ normas/ 2011/Montoro_2011.pdf
Neira-Piñeiro, M. R.; Sierra-Arizmendiarrieta, B. y Pérez-Ferra, M. (2018). La competencia comunicativa en el Grado de Maestro/a en Educación Infantil y Primaria. Una propuesta de criterios de desempeño como referencia-marco para su análisis y evaluación. Revista complutense de educación, 29 (3), 881-898. DOI: https://doi.org/10.5209/RCED.54145
Níkleva, D. G. y Núñez Delgado M. P. (2013). El correo electrónico como género discursivo: percepciones y habilidades para su composición en estudiantes universitarios. RESLA,26, 385–407. Recuperado de: file:///C:/Users/UJA/Downloads/Dialnet-ElCorreoElectronicoComoGeneroDiscursivo-4597671.pdf
Pérez-Ferra, M., Quijano-López, R. y García-Martínez, I. (2019) Desarrollo de la competencia comunicativa en estudiantes de bachillerato. Revista internacional de educación y aprendizaje, 7(1), 1 – 9. Recuperado de esearchgate.net/publication/331043989_
Reche, E., Martín, M. A. y González, I. (2019). Autopercepción de la adquisición de las competencias informacional y comunicativa para la elaboración de trabajos académicos en la universidad. Revista Perfiles Educativos, XLI(165), 131-146. DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.165.59170
Reguant-Álvarez, M. y Torrado-Fonseca, M. (2016). El método Delphi. REIRE, 9(1), 87-102. DOI: DOI:10.1344/reire2016.9.1916
Reyzábal, M.V. (2012). Las competencias comunicativas y lingüísticas, clave para la calidad educativa. REICE, 10(4), 63-77. Recuperado de http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol10num4/art5.pdf
Rico Martín y Níkleva, D.G. (2016). Análisis de la competencia lingüístico-discursiva escrita de los alumnos de nuevo ingreso del Grado de Maestro en Educación Primaria. Signos, 49(90) 48-70. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-09342016000100003
Rodríguez Fuentes, A., Ayllón Blanco, M. F., Gallego Ortega, J. L., & Gómez Pérez, I. A. (2017). The communication skills of future teachers during their initial training. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 7(1), 88-118. DOI:10.17583/remie.2017.2200.
Santos, Mª A., Vitorino, J. M., Marôco, J. (2013). Análisis estadístico de escalas ordinales. Aplicaciones en el Área de Salud infantil y Pediatría. Enfermería global, 12(30), 434 – 445. Recuperado de http://scielo.isciii.es/pdf/eg/v12n30/revision5.pdf
Sanz Pinyol, G. (2005). Comunicación efectiva en el aula. Barcelona: Graó.
Teacham, G. y Gibson, B.E. (2014). ‘Communicative competence’ in the field of augmentative and alternative communication: a review and critique. IJLCD, 49(1), 1-14. DOI: https://doi.org/10.1111/1460-6984.12055
Vanegas-Rico, M.C.; Ortega-Andeane, P; Bustos-Aguayo, J.M. y Corral-Verdugo, V. (2015). Desarrollo de la escala expectativa de comportamiento ambiental de otros con adultos jóvenes mexicanos. Universitas Psychologica, 17(2), 1-10. DOI: DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy17-2.deec
Original work publishes in this journal is subject to the following terms:
1. Murcia University Press (the publishing house) holds the copyright of the publishes work, and favours and allows their reutilization under the use license stated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Work is published in the electronic edition under a license (Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 España (legal text). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly presented, as long as: i) authorship and original publication source is acknowledged (journal, publishing house and URL of the work); ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this use license is stated.
3. Conditions for self-archive. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-pint (before review) and/or post-print (accepted for publication) versions of their work before their publication since that favours earlier circulation and dissemination resulting in an increased chance for the authors to be cited and for the work to reach a bigger share of the academic community. Colour: RoMEO: green.