Affective e-learning program effects on development of Digital Competence in students of the university degree of Primary Education

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.416431
Keywords: Digital competence, Affective e-learning, Higher education, Program evaluation

Abstract

INTRODUCTION. This article presents effects of interuniversity programme about digital competences specialization, based on affective e-learning methodology. The educational programme originated from I+D+i project denominated Evaluation and development of two generics competences of first year Primary Education students. The group of 109 students belong to Primary Education University degree of Faculties of Oviedo, Jaén and Granada.  METHOD. After completing the design of educational programme, it applies an ad-hoc questionnaire validated by external experts. The 49 items tool has a stability of 0,786 Cronbach Alpha. This questionnaire based on Common Framework of Teacher Digital Competence of National Institute of Educational Technologies and Teachers Training. RESULTS. It shows significant differences between pretest and postest on understanding and application of digital competences abilities, in terms of improving skill of configuration, use, autonomy, analysis, search and standards compliance.  DISCUSSION. Findings endorse the effectivity of apply an affective e-learning model that adapt to preliminary knowledge and different learning pace and style of student group.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Argente, E.; Vivancos, E.; Alemany, J. y García-Fornes, A. (2017). Educando en privacidad en el uso de las redes sociales. Education in the knowledge society, 18 (2), 107-126. https://doi.org/10.14201/eks2017182107126

Bermejo Fernández-Nieto, J. (2017). Identidad digital. Retos para la función docente. Padres y Maestros, 370, 37-42.

Cáceres Zapatero, M.D.; Brändle Señán, G.; Ruiz San Román, J. A. (2017). Sociabilidad virtual: la interacción social en el ecosistema digital. Historia y Comunicación Social, 22(1), 233-247.

Cantón Mayo, I.; Grande de Prado, M. y Cañón Rodríguez, R. (2016). La competencia digital de los futuros maestros. En D. Cobos Sanchiz, J. Gómez Galán & E. López Meneses (Coords.), La Educación Superior en el Siglo XXI: nuevas características profesionales y científicas (239-263). UMET Press, Universidad Metropolitana, Sistema Universitario Ana G. Méndez, San Juan, PR.

Centeno Moreno, G. y Cubo Delgado, S. (2013). Evaluación de la competencia digital y las actitudes hacia las TIC del alumnado universitario. Revista de Investigación Educativa, 31 (2), 517-536. http://dx.doi.org/10.6018/rie.31.2.169271

Ezquerra Martínez, A.; Burgos Jiménez, E. y Manso Lorenzo, J. (2016). Estudio comparativo sobre las estrategias desarrolladas por los futuros docentes de Primaria y Secundaria en la elaboración de audiovisuales educativos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13 (2), 493-504.

Esteve Mon, F. (2015). La competencia digital docente. Análisis de la autopercepción y evaluación del desempeño de los estudiantes universitarios de educación por medio de un entorno 3D. Tesis Doctoral inédita. Universitat Rovira y Virgili.

Espuny Vidal, C.; González Martínez, J. y Gisbert Cervera, M. (2010) ¿Empezamos a navegar? La competencia digital profesional en los futuros maestros. En J.M. Pérez Tornero; J. Cabero Almenara y L. Vílchez (coords.), Alfabetización Mediática y Culturas digitales. Sevilla: Universidad de Sevilla.

Fernández Roldán, A.D. y García García, F. (2016). La interacción digital como dinámica de construcción colectiva desde distintos perfiles de usuarios para el buen trabajo. etic@net, 16 (1), 27-38.

Gallego Ortega, J. L.; García Guzmán, A. y Rodríguez Fuentes, A. (2015). ¿Qué ocurre en la mente del estudiante universitario cuando escribe? Estudio de caso con alumnado de Magisterio. Lengua y Habla, 19, 1-20.

García Sempere, P. J. (2014). Vídeo en la educación: creación de subtítulos para romper barreras de accesibilidad. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 2, 107-117.

Giones-Valls, A. y Serrat-Brustenga, M. (2010). La gestión de la identidad digital: una nueva habilidad informacional y digital. BiD, 24.

Girón-Escudero, V.; Cózar-Gutiérrez, R. & González-Calero Somoza, J.A. (2019). Análisis de la autopercepción sobre el nivel de competencia digital docente en la formación inicial de maestros/as. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(3), 193-218.

Gisbert Cervera, M. y Esteve Mon, F. (2011). Digital Leaners: la competencia digital de los estudiantes universitarios. La Cuestión Universitaria, 7, 48-59.

Hernández-Sánchez, A. M. y Ortega-Maldonado, A. (2015). Hacia la personalización del e-Learning: la afectividad y su repercusión en el bienestar subjetivo. Revista Lasallista de Investigación, 12(2), 194-203. http://dx.doi.org/10.22507/rli.v12n2a20

Hidalgo Navarrete, J. y Aliaga Zegarra, E. (2020). Análisis de las estrategias didácticas para el diseño, selección, producción, utilización y validación de recursos educativos audiovisuales interactivos en una institución educativa. Estudio inicial. REID, 23, 79-98.

INTEF (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

León, L. (2018). Niños YouTubers y el proceso de creación de videos: evidencia de competencias transmedia en acción. Comunicación y Sociedad, 33, 115-137. https://doi.org/10.32870/cys.v0i33.7080

Marín Díaz, V. (2016). El blog: pensamiento de los profesores en formación en Educación Primaria. Opción, Año 32, 79, 145 – 162.

Mayorga Fernández, M.J.; Madrid Vivar, D. y Núñez Avilés, F. (2011). La competencia digital de los docentes: formación y actualización en web 2.0. etic@net, 11, 213-232.

Molina Jaén, M.D., Pérez García, A. y Antiñolo Piñar, J.L. (2012). Las TIC en la formación inicial y en la formación permanente del profesorado de infantil y primaria. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 41.

Ortega Carrillo, J.A. y Pérez García, A. (2013). El cine digital en la formación inicial del profesorado: una experiencia innovadora realizada en la Universidad de Granada. Educación XXI, 16 (2), 297-320. DOI: 10.5944/educxx1.16.2.2644

Portillo Fernández, J. (2016). Planos de realidad, identidad virtual y discurso en las redes sociales. Logos: Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura, 26(1), 51-63. DOI: dx.doi.org/10.15443/RL2604

Raro López (2012). Los textos expandidos. La forma de la escritura tecnológica: un análisis pragmaestilístico del entorno comunicativo de los blogs. Tesis Doctoral Inédita. Universitat Jaume I.

Rodríguez-López, J. (2017). El videoclip interactivo. Nuevos modelos de alfabetización mediática en adolescentes. Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean Journal of Communication, 8(2), 161-167. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM2017.8.2.11

Roldán, P. y Sabulsky, G. (2012). Futuros docentes en tiempos de convergencia digital. VEsC, 4, 11-25.

Romero Martínez, S.J.; Hernández Lorenzo, C.J. y Ordóñez Camacho, X.G. (2016). La competencia digital de los docentes en educación primaria: análisis cuantitativo de su competencia, uso y actitud hacia las nuevas tecnologías en la práctica docente. CEF, 4, 33-51.

Serrano-Puche, J. (2013). Vidas conectadas: tecnología digital, interacción social e identidad. Historia y Comunicación Social, 18 (Nº Esp.), 353-364. http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44249

Torres Climent, Á.L. (2009). Creación y utilización de vídeo digital y TICS en Física y Química. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 6 (3), 440-451.

Vázquez-Cano, E.; Reyes Vélez, M.; Colmenares Zamora, L. y López Meneses, E. (2017). Competencia digital del alumnado de la Universidad Católica de Santiago de Guayaquil. Opción, Año 33, 83, 229-251.

Published
22-09-2020
How to Cite
Pérez García, Álvaro, & Hernández-Sánchez, A. M. (2020). Affective e-learning program effects on development of Digital Competence in students of the university degree of Primary Education. Educatio Siglo XXI, 38(3 Nov-Feb), 129–150. https://doi.org/10.6018/educatio.416431