Master´s degree in secondary school teaching training: analysis of situation in Spanish Universties
Abstract
This article aims to respond to the concern raised in the Conference of Deans of Education of Spanish Universities regarding the implementation and development of the Master’s Degree in Secondary Education Teacher Training. We aim to provide data that serve as a situation map about the reality of these studies and the differences in their implementation. Data were obtained through a questionnaire completed by 35 universities, of the 72 that teach this master’s in Spain. The results show a great heterogeneity, mainly in four aspects: the offer of seats and specialties, the structure of the curriculum, the professional profile of the teaching staff and the development of school trainings and master’s theses. The results highlight the need for the master’s to be managed academically by the university faculties in charge of initial teacher training, as well as the need for precise clarifications, on the part of the evaluation agencies, with a view to homogenizing accreditation processes for all universities.
Downloads
References
ANECA (2015). Análisis de situación y propuestas de mejora. Sobre la implantación del Máster Universitario de Formación del Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria, Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas. Recuperado de: http://www.didactica-ciencias-sociales.org/posgrado_fitxers/Informe_Master_Secundaria-ANECA.pdf
Blázquez, F. (Coord.) (2001). Sociedad de la información y educación. Mérida: Junta de Extremadura.
Consejo de la Unión Europea (2000). Consejo Europeo de Lisboa del 23 y 24 de marzo. Lisboa: Unión Europea.
Comisión Europea (2002). La Declaración de Copenhague. Declaración de los ministros europeos de formación y enseñanza profesional y la comisión europea sobre una mejor cooperación europea en materia de formación y enseñanza profesional. Copenhague: Comisión Europea.
Domingo, A. (2008). La práctica reflexiva en la formación inicial de maestros/as. Evaluación de un modelo. Tesis doctoral: Universitat Internacional de Catalunya.
Eurydice (2009). Key data on Education in Europe 2009. Brussels: Directorate-General of Education and Culture.
Guttman, C. (2003). Education in and for the Information Society. Paris: UNESCO.
Hargreaves, A. (2003). Teaching in the Knowledge Society. Education in the Age of Insecurity. New York: Teacher College Press.
Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 106, de 4 de mayo, pp. 17158-17207.
MEC (2015). Datos y Cifras del sistema universitario español. Curso 2014/2015. Madrid: Solana e hijos, A.G., S.A.U.
Marina, J.A, Pellicer, C. y Manso, J. (2015). Libro blanco de la profesión docente y su entorno escolar. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Recuperado de: http://www.mecd.gob.es/mecd/dms/mecd/destacados/libro-blanco/libro-blanco-profesion-docente.pdf
Martínez, Z. y Villardón-Gallego, L. (2015). La imagen del profesor de Educación Secundaria en la formación inicial. Revista de currículum y formación del profesorado, 19(1), 452-467.
Murillo, F. J. (2006). Modelo Innovadores en la Formación Inicial Docente. Santiago de Chile: UNESCO.
Orden ECI/3858/2007, de 27 de diciembre, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de las profesiones de Profesor de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas.
Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales.
Real Decreto 1834/2008, de 8 de noviembre, por el que se definen las condiciones de formación para el ejercicio de la docencia en la educación secundaria obligatoria, el bachillerato, la formación profesional y las enseñanzas de régimen especial y se establecen las especialidades de los cuerpos docentes de enseñanza secundaria.
Real Decreto 665/2015, de 17 de julio, por el que se desarrollan determinadas disposiciones relativas al ejercicio de la docencia en la Educación Secundaria Obligatoria, el Bachillerato, la Formación Profesional y las enseñanzas de régimen especial, a la formación inicial del profesorado y a las especialidades de los cuerpos docentes de Enseñanza Secundaria.
Tiana, A. (2013). Los cambios recientes en la formación inicial del profesorado en España: una reforma incompleta. Revista Española de Educación Comparada, 22, 39-58
Valle, J. M., & Manso, J. (2011). La nueva formación inicial del profesorado de Educación Secundaria: modelo para la selección de buenos centros de prácticas. Revista de Educación, 354, 267–290.
Original work publishes in this journal is subject to the following terms:
1. Murcia University Press (the publishing house) holds the copyright of the publishes work, and favours and allows their reutilization under the use license stated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Work is published in the electronic edition under a license (Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 España (legal text). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly presented, as long as: i) authorship and original publication source is acknowledged (journal, publishing house and URL of the work); ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this use license is stated.
3. Conditions for self-archive. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-pint (before review) and/or post-print (accepted for publication) versions of their work before their publication since that favours earlier circulation and dissemination resulting in an increased chance for the authors to be cited and for the work to reach a bigger share of the academic community. Colour: RoMEO: green.