Personal maps and school mapping: abilities of students in the first stage of primary education

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.410771
Keywords: Personal maps, school mapping, abilities of students, fist stage, primary education

Abstract

What cartographic skills do students in the first stage of primary education have taking into account their personal experiences? This question was explored through a case study conducted with Primary Education students in Year 2 in which the cartographic skills of an experimental group were compared with those of a controlled group. The sample was analyzed by means of a pretest and a post-test in which students had to complete a pictorial representation of an itinerary and respond to four questions. The results obtained were categorized according to the classifications for geographical space analysis suggested by Lynch (1960), Boardman (1986) and Bale (1989). The findings of this case study provide indications that challenge the cartographic abilities that evolutionary psychology attributes to the 7-to-8-year-old age range and reveal the importance of taking into account lived space when it comes to learning school mapping.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bale, J. (1989). Didáctica de la geografía en la escuela primaria. Madrid: Ediciones Morata.

Bittencourt, J. y Kaercher, N. (2016). Os arredores da escola: lugarizando a aprendizagem, vivenciando a geografia por meio de maquetes e cordel. En A. Castrogiovanni, I. Tonini, N. Kaercher, y R. Costella (Orgs.). Movimentos para ensinar Geografia – oscilações (p. 255– 277). Porto Alegre: Editora Letra 1. http://dx.doi.org/10.21826/9788563800244p255-277

Boira, J. V., Reques, P. y Souto, X. M. (1994). Espacio subjetivo y geografía. Orientación teórica y praxis didáctica. Valencia: NAU llibres.

Boardman, D. (1986). Maps and Mapwork. En D. Boardman, D. Carter y H. Sandford, Handbook for geography teachers (p. 123–148). Sheffield: Geographical Association.

Castrogiovanni, A. y Abreu, P. R. (2016). A dialógica entre a Cartografia no ensino básico e o sistema de informação geográfica nos pleitos territoriais. En A. Castrogiovanni, I. Tonini, N. Kaercher, y R. Costella (Orgs.). Movimentos para ensinar Geografia – oscilações (p.143–156). Porto Alegre: Editora Letra 1. http://dx.doi.org/10.21826/9788563800244p143-156

Cavalcanti, L. (2017). El análisis de la espacialidad y la comprensión del mundo: llave para la relevancia de la geografía escolar. En R. Sebastiá y E. Tonda. (Coords.), Enseñanza y aprendizaje de la geografía para el siglo XXI (p. 97–116). Alicante: Universidad de Alicante.

Comes, P. (1993). Los procedimientos en geografía. Una propuesta de clasificación y secuenciación de las habilidades cartográficas en la enseñanza obligatoria (6-16 años). AULA de Innovación Educativa, 10, 28–33.

Decreto 108/2014 de 4 de julio, del Consell, por el que se establece el currículo y desarrolla la ordenación general de la Educación Primaria en la Comunitat Valenciana.

Francischett, M. (2016). A didáctica na cartografia escolar no ensino fundamental de geografía. En S. Alcaraz y E. Tonda (Eds.). La investigación e innovación en la enseñanza de la Geografía (p. 353-362). San Vicente del Raspeig: Universidad de Alicante. http://dx.doi.org/10.14198/GeoAlicante2015.25

Gardner, H. (2003). Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Barcelona: Paidós.

Hannoun, H. (1977). El niño conquista el medio. Buenos aires: Kapelusz.

Hernández, F. X. (2002). Didáctica de las Ciencias Sociales, geografía e historia. Barcelona: Graó.

Autores. (2014). Construyendo el espacio geográfico a partir del mundo subjetivo de los alumnos. (Trabajo de Fin de Grado). Universitat de València, Valencia. Recuperado de http://roderic.uv.es/handle/10550/43946

Autores. (2016). Aprender el espacio donde vivimos. AULA de Innovación Educativa, 248, 33–38.

Jiménez, M., Martínez, M., Castillo, F. y López, R. (2019). Miradas en los espejos: reflexiones sobre cómo aprendemos ciencias y cómo la enseñamos. En M. Ferreras, O. Moreno y M. Fernández (Coords.), Innovación e investigación en la formación inicial del profesorado de Infantil y Primaria desde las Didácticas de las Ciencias Experimentales y Sociales (p. 155-176). Barcelona: Ediciones Octaedro.

Ley Orgánica 8/2013, de 9 diciembre, para la mejora de la calidad educativa.

Lynch, K. (1960). La imagen de la ciudad. Barcelona: Gustavo Gili.

Marrón, M. J. (2012). Aproximación al concepto de escala en el primer ciclo de Educación Primaria. Presentación de un juego para su tratamiento desde la enseñanza activa. Didáctica Geográfica, 13, 93-112. Recuperado de https://didacticageografica.age- geografia.es/index.php/didacticageografica/article/view/98

Martínez, R. y López, J. (2015). Análisis de la cartografía en los libros de texto de Ciencias Sociales en Educación Primaria. En J. De la Riva, P. Ibarra, R. Montorio, M. Rodrigues (Eds.). Análisis espacial y representación geográfica: innovación y aplicación (p.1455-1464). Universidad de Zaragoza-AGE. Recuperado de http://congresoage.unizar.es/eBook/trabajos/153_Martinez%20Medina.pdf

Ortiz, A., Prats, M. y Baylina, M. (2011). Métodos visuales y geografías de la infancia: dibujando el entorno cotidiano. Scripta Nova, Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales. XVI (400). Recuperado de http://www.ub.edu/geocrit/sn/sn- 400.htm

Piaget, J. e Inhelder, B. (1947). La représentatition de l'espace chez l'infant. Paris: PUF.

Piaget, J. e Inhelder, B. (2015). Psicología del niño (Juan Delval, trad.). Morata: Madrid. (Obra original publicada en 1969). Recuperado de https://issuu.com/ediciones_morata/docs/piaget_psicolog__a_del_ni__o

Pillet, F. (2004). La geografía y las distintas acepciones del espacio geográfico.

Investigaciones geográficas, 34, 141-154.

Piñeiro, Mª. R. (1998). Dirección y Orientación en Educación Infantil y Primaria. En P. Pérez, Mª. R. Piñeiro y C. Tirado, Enseñar y aprender el espacio geográfico. Un proyecto de trabajo para la comprensión inicial del espacio: Orientación teórica y praxis didáctica (p. 5–24). Valencia: Nau Llibres.

Souto, X. M. (1998). Didáctica de la Geografía. Problemas sociales y conocimiento del medio. Barcelona: Ediciones del Serbal.

Souto, X. M. (2011). Didáctica de la Geografía y otras ciencias sociales. En J. Prats, R. Prieto- Puga, J. Santacana, X. M. Souto y C. Trepat, Didáctica de la geografía y la historia (p. 113–171). Barcelona: Graó.

Stake, R. E. (1999). Investigación con estudio de casos. Madrid: Ediciones Morata.

Taylor, S. y Bogdan, R. (1992). Introducción a los Métodos Cualitativos de Investigación. Buenos Aires: Paidós Básica.

Tonda, E. (2001). La Didáctica de las Ciencias Sociales en la formación del profesorado de Educación Infantil. Alicante: Publicaciones Universidad de Alicante.

Thurstone, L. (1938). Primary mental abilities. Chicago: University of Chicago Press.

Vygotsky, L. (1962). Thought and Languaje. Cambridge: The MLT Press.

Published
24-06-2021
How to Cite
Jerez Carañana, M., & Morales Hernández, A. J. (2021). Personal maps and school mapping: abilities of students in the first stage of primary education. Educatio Siglo XXI, 39(2), 371–394. https://doi.org/10.6018/educatio.410771