The argumentative effect of citing and referencing on the academic writing skills of university students

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.406581
Keywords: Academic literacy, plagiarism, citation, argumentation strategies, dialogicity, writing planning

Abstract

This article reviews the role of citations in academic writing, and presents the strategies used in the Writing Center of the Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo for teaching citation and reference techniques from a comprehensive proposal of writing. It includes planning, textualization and revision, and in turn, it contextualizes citations and paraphrases as argumentative strategies. The incorporation of diverse voices in the discourse for the development of comparisons and the presentation of points of view and previous data grant dialogicity to the text. These strategies show how the problem of citation should be addressed beyond the condemnation of plagiarism. These strategies also show how citation can become a possibility to enhance academic writing in keeping with the specificities of each scientific discipline.

Downloads

Download data is not yet available.

References

American Psychological Association. (2010). Manual de publicaciones de la American Psychological Association (3ª edición traducida/6ª edición). México: Editorial El Manual Moderno.

Ávila, I. Orquídeas amenazadas. (2012). Saber más: Revista de Divulgación de la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo, 1 (1), 4-5. Recuperado el 10 de diciembre de 2019 de https://www.sabermas.umich.mx/revistas/no_1/index.html

Beaugrande, R.-A. de y Dressler, W. U. (19979. Introducción a la lingüística del texto. Barcelona: Ariel.

Bolívar, A. (2004). Análisis crítico del discurso de los académicos. Signos, 37 (55), 7-18. Recuperado el 10 de diciembre de 2019 de http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-09342004005500001&script=sci_arttext

Calsamiglia, H. y Tusón, A. (2007). Las cosas del decir: manual de análisis del discurso. (2ª edición). Barcelona: Ariel.

Cassany, D. (1990). Enfoques didácticos para la enseñanza de la expresión escrita. Comunicación, lenguaje y educación, 6, 63-80.

Cassany, D. (2005). La expresión escrita. En J. Sánchez Lobato y I. Santos Gargallo (Dirs.), Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2)/ lengua extranjera (LE) (pp. 917-942). Madrid: Sociedad General Española de Librería.

Castañeda, F. (2015). Citas y referencias: servicios, vicios y virtudes. En M. Pérez, M. Romero, E. Suárez, E. y N. Vaughan. (2015). Manual de citas y referencias bibliográficas: latino, APA, Chicago, MLA, Vancouver. (2ª edición, pp. X-XXII). Bogotá: Uniandes.

Cisneros, M. y Olave, G. (2012). Redacción y publicación de artículos científicos: Enfoque discursivo. Bogotá: Ecoe Ediciones. Recuperado de https://www.ecoeediciones.com/wp-content/uploads/2015/08/Redaccion-y-publicacion-de-articulos-cientificos.pdf

Gálvez, D. y Rosas, R. (2018). Biotecnología, beneficios y aportaciones. Saber Más: Revista de Divulgación, 7 (38), 31-33. Recuperado el 10 de diciembre de 2019 de https://www.sabermas.umich.mx/revistas/no_38/index.html

Gracida, M. y Martínez, G. (Coords.). (2007). El quehacer de la escritura: propuesta didáctica para la enseñanza de la redacción en el ámbito universitario. México: Departamento de actividades editoriales-Secretaría de servicios de apoyo al aprendizaje-Colegio de ciencias y humanidades.

Moreno, F., Marte, N. y Rebolledo L. (2010). Cómo escribir textos académicos según normas internacionales. Barranquilla: Ediciones Uninorte.

Pérez, M., Romero, M., Súarez, E. y Vaughan, N. (2015). Manual de citas y referencias bibliográficas: Latino, APA, Chicago, IEEE, MLA, Vancouver. (2ª edición). Bogotá: Ediciones Uniandes.

Rentería, E. y Sánchez, D. A. (2017). Probióticos: una alternativa para la depresión. Saber Más: Revista de Divulgación de la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo, 6 (35), 16-19. Recuperado el 10 de diciembre de 2019 de https://www.sabermas.umich.mx/revistas/no_35/index.html

Roldán, Y., Cárdenas, C. y Casanova, R. (2013). Teoría y práctica de la escritura académica: Guía para la producción y evaluación de un Informe Académico. Valdivia: Ediciones Universidad Austral de Chile.

Salgado, R. (2012). Al rescate del cirimo (Tilia mexicana). Saber más: Revista de Divulgación de la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo, 1 (1), 6-7. Recuperado el 10 de diciembre de 2019 de https://www.sabermas.umich.mx/revistas/no_1/index.html

Sánchez, A. A. (2011). Manual de redacción académica e investigativa: cómo escribir, evaluar y publicar artículos. Medellín: Católica del Norte Fundación Universitaria.

Teberosky, A. (2007). El texto académico. En M. Castelló, Escribir y comunicarse en contextos científicos y académicos. Conocimientos y estrategias (pp. 17-46). Barcelona: Graó.

Published
24-06-2021
How to Cite
Carranza Gutiérrez, A. M., & Pérez Alvarez, B. (2021). The argumentative effect of citing and referencing on the academic writing skills of university students. Educatio Siglo XXI, 39(2), 277–300. https://doi.org/10.6018/educatio.406581