LA EPOPEYA DE GILGAMESH Y LA DEFINICIÓN DE LOS LÍMITS HUMANOS
Abstract
The reading of Gilgamesh's myth considering the concept of "hybris" -a term minted in ancient Greece, but whos philosophical permanency lasts up until today- offers us the posibility to observe how the limits of "the human" begun to be defined in a time so distant to philosophy's birth as this is distante to our present. Gisgamesh's Epopee - whos myth is a part of the first written texts we preserve, that take us back to the fourth milenium b. C. Sumerian civilization- proposes already a map of teh human existence in teh world that doesn't lie far away from the one we could find in the classical greek mythology: humans define them selves as "something" (whatever that may be) in relation to certain limits that they cannot trespass -the inmortality of Gods and the unconsciousness of animals-, in front of which they oppose the "hybris" -the "essence of human ethos"-, an inalienable propensity ot trepass the own limits.Downloads
-
Abstract2923
-
PDF (Español (España))3656
Copyright (c) 2024 Daimon Revista Internacional de Filosofia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) si remezcla, transforma o crea a partir del material, no podrá distribuir el material modificado.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.





