Dialectical Mimesis. About a Basic Concept in Adorno

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/daimon.508321
Keywords: Adorno, mimesis, reception, culture industry, Benjamin

Abstract

Abstract

This text goes as a reflection on the uses of the concept of mimesis as the core of Adorno’s thought. It starts with the proposals of the Dialectic of the Enlightenment, and then refers them to the way in which they reappear in the Aesthetic Theory, distinguishing the role of mimesis in he process of the production of the work and in that of its reception, both in art as in mass culture. Finally, it points to the possibility of enriching the concept by connecting it with Benjamin.

Adorno, mimesis, reception, culture industry, Benjamin.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, Theodor W. (1962a), “Caracterización de Walter Benjamin”, en: Prismas. La crítica de la cultura y la sociedad, Barcelona, Ariel.

Adorno, Theodor W. (1962b), “Moda sin tiempo (sobre el jazz)”, en: Prismas. La crítica de la cultura y la sociedad, Barcelona: Ariel.

Adorno, Theodor W. (1962c), “Apuntes sobre Kafka”, en: Prismas. La crítica de la cultura y la sociedad, Barcelona: Ariel.

Adorno, Theodor W. (1962d), “El ensayo como forma”, en: Notas de literatura, Barcelona, Ariel.

Adorno, Theodor W. (1966a), Filosofía de la nueva música, Buenos Aires: Sur.

Adorno, Theodor W. (1966b), “Sobre el carácter fetichista en la música y la regresión del oído”, en: Disonancias, Madrid: Rialp.

Adorno, Theodor W. (1966c), “El envejecimiento de la nueva música”, en: Disonancias, Madrid, Rialp.

Adorno, Theodor W. (1969), “Experiencias científicas en Estados Unidos”, en: Consignas, Buenos Aires: Amorrortu.

Adorno, Theodor W. (1970), “Aspectos”, en: Tres estudios sobre Hegel, Madrid, Taurus,

Adorno, Theodor W. (1972), “Introducción” a La disputa del positivismo en la sociología alemana, Barcelona: Grijalbo.

Adorno, Theodor W. (1975), Dialéctica negativa, Madrid: Taurus.

Adorno, Theodor W. (1976), Der getreue Korrepetitor, en: Gesammelte Schriften, 15, Frankfurt: Suhrkamp.

Adorno, Theodor W. (1980a), Teoría estética, Madrid: Taurus.

Adorno, Theodor W. (1984), “Schöne Stellen”, en Gesammelte Schriften, 18, Frankfurt: Suhrkamp.

Adorno, Theodor W. (1985), Impromptus, Barcelona: Laia.

Adorno, Theodor W. (2003a), “Calle de dirección única, de Benjamin”, en: Notas sobre literatura, Obra completa, 11, Madrid: Akal.

Adorno, Theodor W. (2003b), “Parataxis. Sobre la poesía tardía de Hölderlin”, en: Notas sobre literatura, Obra completa, 11, Madrid: Akal.

Adorno, Theodor W. (2003c), “Intento de entender Fin de partida” en: Notas sobre literatura, Obra completa, 11, Madrid: Akal.

Adorno, Theodor W. (2005a), “Introducción a La disputa del positivismo en la sociología alemana”, en: Obra completa, 8, Madrid: Akal.

Adorno, Theodor W. (2005b), Zu einer Theorie der musikalische Reproduktion, en Nachgelassene Schriften, 2, Frankfurt: Suhrkamp.

Adorno, Theodor W. (2006a), Figuras sonoras, en: Obra completa, 16, Madrid: Akal.

Adorno, Theodor W. (2006b), Quasi una fantasia, en: Obra completa, 16, Madrid: Akal.

Adorno, Theodor W. (2006c), Escritos musicales III, en: Obra completa, 16, Madrid: Akal.

Adorno, Theodor W. (2008a), “Moda sin tiempo (sobre el jazz)”, en: Obra completa, 10/1, Madrid: Akal.

Adorno, Theodor W. (2008b), “Apuntes sobre Kafka”, en: Obra completa, 10/1, Madrid: Akal.

Adorno, Theodor W. (2008c), Sin imagen directriz, en: Obra completa, 10/1, Madrid: Akal.

Adorno, Theodor W. (2009a), “Sobre la pedagogía musical”, en: Obra completa, 14, Madrid: Akal.

Adorno, Theodor W. (2009b), “Experiencias científicas en Estados Unidos”, en: Obra completa, 10/2, Madrid: Akal.

Adorno, Theodor W. (2009c), Current of Music, Cambridge: Polity.

Adorno, Theodor W. (2009d), Ästhetik (1958-59), Frankfurt: Suhrkamp.

Adorno, Theodor W. (2014), Kranichsteiner Vorlesungen, en Nachgelassene Schriften, Abteilung IV: Vorlesungen, Band 17. Berlín: Suhrkamp.

Adorno, Theodor W./Benjamin, Walter (1998), Correspondencia 1928-1940, Madrid: Trotta.

Adorno, Theodor W./Horkheimer, Max (1994), Dialéctica de la Ilustración, Madrid: Trotta.

Benjamin, Walter (1977) Sobre la facultad mimética, en: Para una crítica de la violencia, México: La nave de los locos, pp. 101 ss.

Benjamin, Walter (1980), Lehre von Ähnlichen y Über das mimetische Vermögen, en: Gesammelte Schriften, II, Frankfurt: Suhrkamp, pp. 204 ss.

Benjamin, Walter (1988), El concepto de la crítica de arte en el romanticismo alemán, Barcelona: Península.

Benjamin, Walter (1990), El origen del drama barroco alemán, Madrid: Taurus.

Boehmer, Konrad (2005), “Adorno gehort…”, Musik & Ästhetik, 33, Stuttgart: Klett-Cotta, pp. 48-66.

Boulez, Pierre (1985), “L’informulé”, en Revue d’Esthétique, nº 6, Adorno, pp. 25-9.

Bratu Hansen, Miriam (2012), Cinema and Experience. Siegfried Kracauer, Walter Benjamin, and Theodor W. Adorno, Berkeley: University of California Press, pp. 207 ss.

Bubner, Rüdiger (1997), “Concerning the Central Idea of Adorno’s Philosophy”, en: Tom Huhn y Lambert Zuidervaart (eds.), The Semblance of Subjectivity. Essays in Adorno’s Aesthetic Theory, Cambridge, Mass.: The MIT Press, pp. 147-75.

Ferneyhough, Brian (2007), “Wichtig ist, dass sich der Komponist selbst beim Komponieren umkomponiert. Ein Gespräch mit Brian Ferneyhough”, Musik & Ästhetik, 42, Stuttgart: Klett-Cotta, pp. 48-63.

Halliwell, Stephen (2002), The Aesthetics of Mimesis. Ancient Texts and Modern Problems, Princeton & Oxford: Princeton University Press.

Hoffmann, Rainer (1984), Figuren des Scheins. Studien zum Sprachbild und zur Denkform Theodor W. Adornos, Bonn: Bouvier.

Jay, Martin (1998), “Mimesis and Mimetology: Adorno and Lacoue-Labarthe”, en: Cultural Semantics. Keywords of Our Time, Cambridge, Mass.: University Of Massachusetts, pp. 120-37.

Jauss, Hans Robert (1980), “Negativität und ästhetische Erfahrung. Adornos ästhetische Theorie in Retrospektive”, en: Lindner, Burckhardt/Lüdke, W. Martin (Hrsg.), Materialen zur ästhetischen Theorie. Theodor Adornos Konstruktion der Moderne, Frankfurt: Suhrkamp, pp. 138-68.

Kant, Emmanuel (1968), Crítica del juicio, Buenos Aires: Losada.

Martí Soler, Guillem (2016), “Adorno (Mímesis) Derrida”, en Oxímora, 9, otoño, pp. 53-72.

Noppen, Pierre-François (2017), “Adorno on Mimetic Rationality: Three Puzzles”, Adorno Studies, Vol. 1, Issue 1, January, pp. 79-100.

Paddison, Max (1999), “Der Komponist als kritischer Theoriker. Brian Ferneyhoughs Ästhetik nach Adorno”, Musik & Ästhetik, 10, Stuttgart: Klett-Cotta, pp. 95 ss.

Scheible, Hartmut (1980), “Die Kunst im Garten Gethsemane. Ästhetik zwischen Konstruktion und Theologie”, en: Lindner, Burckhardt/Lüdke, W. Martin (Hrsg.), Materialen zur ästhetischen Theorie. Theodor Adornos Konstruktion der Moderne, Frankfurt: Suhrkamp, pp. 348-65.

Vilar, Gerard (2010), Desartización. Paradojas del arte sin fin, Salamanca: Universidad de Salamanca.

Weber Nicholsen, Shierry (1999), Exact Imagination, Late Work. On Adorno’s Aesthetics, Cambridge, Mass.: The MIT Press.

Zagorski, Marcus (2020), Adorno and the Aesthetics of Postwar Serial Music, Hofheim: Wolke.

Published
01-05-2024
How to Cite
Jarque Soriano, V. (2024). Dialectical Mimesis. About a Basic Concept in Adorno. Daimon Revista Internacional de Filosofia, (92), 115–129. https://doi.org/10.6018/daimon.508321
Issue
Section
Artículos