Contact and emotions in teaching sociomotor sports of collaboration-opposition to future physical education teachers

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/cpd.434541
Keywords: emotional problems related to contact, fear of physical contact, fear of falling, fear of the ball, shame

Abstract

From the conceptualization of emotional problems related to contact (EPRC), we study its influence in the learning of Rugby, Handball and Volleyball. This research, developed at the university sphere (n=16), is framed within qualitative framework through the analysis of content assisted with quantitative strategies (Mixed Methods).. The prospective study of the data allowed the description of the reality in study and the refinement in methodology. So, the method focused on the analysis of diaries with interviews about them with the support of computer tools of qualitative analysis (NVivo). The results show the existence of EPRC and its negative influence in the learning of motor tasks of the aforementioned sports. The emotions that facilitate the appearance of these problems are fundamentally related to fear, but also to anxiety or shame. In addition, the types of contacts that generate these problems are described. Furthermore, there were specified 29 factors that could be considerated to decrease the appearance of EPRCs in contact motor tasks teaching-learning processes. The importance of each of these factors varies depending on the type of contact that the motor task requires.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Ignácio Salgado López, Conselleria de Educación e Cultura. IES Leliadoura (Ribeira)

Dr. en Educación Física. Universidade da Corunha.

Lic. en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. INEF Galicia. Universidade da Corunha.

Funcionario del Cuerpo de Profesores de Ensino Secundario desde 1997

Profesor Colaborador LOU de la Universidad de Zaragoza en excedencia.

Experto para la implantación de Ciclos Formativos de la Famimia profesional de Actividades Físicas y Deportivas en la Conselleria de Educación de la Xunta de Galicia 1999-2001.

José Andrés Sánchez Molina, Universidade da Coruña

Doctor en Educación Física

Funcionario del Corpo de Profesores Titulares de Universidade de la Xunta de Galiza.

References

Autor (2004a).

Autor (2004b).

Autor (2005).

Aguilar Aguilar, R.D. (2012). Curso básico de balonmano. Recuperado de http://viref.udea.edu.co/contenido/menu_alterno/apuntes/ac-55_balonmano.pdf

Alonso, J. I., Gea, G. y Yuste, J. L. (2013). Formación emocional y juego en futuros docentes de Educación física. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 16(1), 97-108. doi: 10.6018/reifop.16.1.179461

Alvariñas Villaverde, M., Fernandez Villarino, Mª. A. y López Villar, C. (2009). Actividad física y percepciones sobre deporte y género. Revista de Investigación en Educación (6), 113-122. Recuperado de www.webs.uvigo.es/reined/ojs/index.php/reined/article/viewFile/58/52

Anguera, Mª. T. (1997). Metodología observacional de las ciencias humanas. Madrid: Cátedra.

Anguera, Mª. T., Blanco Villaseñor, A., Hernández Mendo, A., y Losada, J. L. (2011). Diseños observacionales: ajuste y aplicación en psicología del deporte. Cuadernos de Psicología del Deporte, 11(2),63-76. Recuperado de https://revistas.um.es/cpd/article/view/133241/122911

Anguera, Mª. T. y Hernández Mendo, A. (2013). La metodología observacional en el ámbito del deporte. E-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 9(3). 135-161. Recuperado de http://www.e-balonmano.com/ojs/index.php/revista/article/view/139/pdf_20

Anguera, Mª. T., Portell, M., Chacón-Moscoso, S. y Sanduvete-Chaves, S. (2018). Indirect Observation in Everyday Contexts: Concepts and Methodological Guidelines within a Mixed Methods Framework. Front. Psychol. 9(13). doi: 10.3389/fpsyg.2018.00013

Ato, M., López, J.J. y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. doi:10.6018/analesps.29.3.178511

Bardin, L. (1996). El análisis de contenido. Madrid: Akal Ediciones.

Bernard, M. (1985). El cuerpo. Barcelona: Paidós Ibérica.

Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Madrid: Síntesis

Bonnefoy, G., Lahuppe, H., y Né, R. (2000). Enseñar voleibol para jugar en Equipo. Barcelona: Inde.

Campo, M., Mellalieu, S., Ferrand, C., Martinent, G. y Rosnet, E. (2012). Emotions in Team Contact Sports: A Systematic Review. Sport Psychologist, (26), 62-97. doi:10.1123/tsp.26.1.62

Canales-Lacruz, I. (2006). Consecuencias pedagógicas de la mirada y el tacto en la expresión corporal (Tesis inédita de doctorado). Universitat de Lleida. Recuperada 17/05/2020 de www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/8205/Ticl1de1.pdf;jsessionid=063ED0BA14C1AF51544711B7FA750312?sequence=1

Canales-Lacruz, I., y Casedas-Gerez, A. (2018). Miedo al contacto en balonmano percibido por los jugadores de un equipo de categoría alevín. Kronos, 17(2). Recuperado el 25/07/2017 de https://revistakronos.info/articulo/miedo-al-contacto-en-balonmano-percibido-por-los-jugadores-de-un-equipo-de-categoria-alevin-2476-sa-c5c1124cbb84f8/

Canales-Lacruz, I., y Pina-Blanco, I. (2014). El miedo al contacto en el voleibol. Percepciones del alumnado de educación física. Agora para la educación física y el deporte, 16(2), 122-136. Recuperado el 06/10/2015 de http://agora-revista.blogs.uva.es/files/2014/12/agora_16_2c_canales_et_pina.pdf

Canales-Lacruz, I., y Rey-Cao, A. (2014). Diferencias de género percibidas por el alumnado en la interacción visual y táctil de las tareas de expresión corporal. Movimento, 20(1), 169-192. doi:10.22456/1982-8918.39271

Chase, M., Magyar, M., y Drake, B. (2005). Fear of injury in gymnastics: Self-edcacy and psychological strategies to keep on tumbling. Journal of Sports Sciences, 2(5), 465- 475. doi:10.1080/02640410400021427

Collinet, S. (2000). Les Fondamentaux du Rugby: Manuel pour l’éducateur et l’entraîneur. Niveau 1. Niveau 2. Paris: Anphora.

Coqueiro Pires de Sousa, N. y Caramaschi, S (2011). Contato corporal entre adolescentes através da dança de salão na escola. Motriz: revista de educación fisica, 17(4), 618-629. doi:10.1590/s1980-65742011000400006

Corless, B. (1995). El Rugby. Barcelona: Hispano Europea.

Christina, R. W. y Corcos, D. M. (1988). Coaches guide to teachig sports skills. Champaign, Illinois: Human Kinetics.

Davis, F. (1987). La comunicación no verbal. Madrid: Alianza Editorial.

Descamps, M-A. (1990). El Lenguaje del cuerpo y la comunicación corporal. Bilbao: Deusto.

Diener, E., Lucas, R. y Oishi, S. (2018). Advances and open questions in the science of subjective well-being. Collabra: Psychology, 4(1), 1-49. doi: 10.1525/collabra.115

Drauchke, K., Schulz, A. y Utz, M. (2002). El Entrenador de Voleibol. Barcelona: Paidotribo.

Fast, J. (1994). El Sublenguaje del Cuerpo: Gestos, posturas y distancias en las relaciones personales en la empresa. Barcelona: Paidós.

Flick, U. (2015). El diseño de investigación cualitativa. Madrid: Morata.

Gea García, G. M., Alonso-Roque, J. I., Yuste Lucas, J. L., y Garcés de los Fayos Ruiz (2016). Los juegos deportivos y su influencia en la gestión emocional en universitarios. Cuadernos de Psicología del Deporte, 16(3), 101-112. Recuperado de http://scielo.isciii.es/pdf/cpd/v16n3/ciencias_deporte3.pdf

Gutiérrez Santiago, A. y Cancela Carral, J. M. (2004). Una propuesta de aprendizaje del juego acrobático en el voleibol. Lecturas: Educación Física y Deportes, (74), 47-58. Recuperado de https://www.efdeportes.com/efd74/voleib.htm

Hall, E. T. (1989). El lenguaje silencioso. Madrid: Alianza Editorial.

Hall, E. T. (2003). La dimensión oculta. Madrid: Siglo XXI.

Heinemann, K. (2003). Introducción a la metodología de la investigación empírica en las Ciencias del Deporte. Barcelona: Paidotribo.

Heinemann, K. y Puig, N. (1997). Emocions en l'esport. Esbós d'una anàlisi sociològica. Revista Catalana de Sociología (5). Recuperado de http://revistes.iec.cat/index.php/RCS/article/view/4161/pdf_1461

Hernández Mendo, A. y Molina Macías, M. (2002). Cómo usar la observación en la psicología del deporte: principios metodológicos. Lecturas: Educación Física y Deportes, (49). Recuperado de https://www.efdeportes.com/efd49/obs1.htm

Hernández Moreno, J. (1994). Análisis de las estructuras del juego deportivo. Barcelona: Inde.

Jaqueira, A., Lavega, P., Lagardera, F., Araújo, P. y Rodrigues, M. (2014). Educando para la paz jugando: Género y emociones en la práctica de juegos cooperativos competitivos. Educatio Siglo XXI. 32(2), 15-32. doi: 10.6018/j/194071

Lavega, P., Filella, G., Agulló, Mª.J., Soldevila, A. y March, J. (2011). Conocer las emociones a través de juegos: Ayuda para los futuros docentes en la toma de decisiones. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9(24), 617-640. doi: 10.25115/ejrep.v9i24.1459

Lavega, P.; Aráujo, P. e Jaqueira, A. R. (2013). Enseñar competencias motrices y emocionales en estudiantes universitarios. Cutura_Ciencia_Deporte, 8(22), 5-15. doi: 10.12800/ccd.v8i22.219

Lavega, P., Costes, A. y Prat, Q. (2015). Educar competencias emocionales en futuros profesores de Educación Física. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 29(2), 61-73. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27443659005

Lavega, P., Filella, G., Lagardera, F., Mateu, M. y Ochoa, J. (2013). Juegos motores y emociones. Cultura y Educación, 25(3), 347-360. doi: 10.1174/113564013807749731

Lavega, P., March, J. y Filella, G. (2013). Juegos deportivos y emociones. Propiedades psicométricas de la escala GES para ser aplicada en la Educación Física y el Deporte. Revista de Investigación Educativa, 31(1), 151-165. doi: 10.6018/rie.31.1.147821

Lazarus, R. S. (2000). How Emotions Influence Performance in Competitive Sports, The Sport Psychologist, 14(3), 229-252. doi: https://doi.org/10.1123/tsp.14.3.229

Martínez-Martínez, F. D. y Valero-Valenzuela, A. (2019). Vivencia emocional del alumnado universitario en educación física: revisión sistemática. Revista Iberoamericana de psicología del ejercicio y el deporte, 14(2), 91-96. Recuperada de https://www.riped-online.com/articles/emotional-experience-of-university-students-in-physical-education-systematic-review.pdf

Montagu, A. y Matson, F. (1989). El contacto humano. México: Paidós Studio.

Mujica-Johnson, F.N., Orellana-Arduiz, N.C. y Concha-López, R-F. (2017). Emociones en la clase de Educación Física: revisión narrativa (2010-2016). Ágora para la Educación Física y el Deporte 19(1), 119-134. doi: 10.24197/aefd.1.2017.119-134

Mujica-Johnson, F.N. y Jiménez, A.C. (2019). Percepción emocional en la asignatura de Baloncesto de estudiantes del Grado en Ciencias del Deporte: Estudio piloto. Cuadernos de Psicología del Deporte, 19(2), 160-174. doi:10.6018/cpd.347161

Palao, J.M. y Guzmán, S. (2007). Efecto de la red, la interacción, y el tipo de balón sobre la participación y la percepción del alumno en la iniciación al pase de dedos en voleibol. Motricidad: Revista de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte (18), 163-178. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/ejhm/article/download/56255/34174

Pease, A. y Pease, B. (2006). El lenguaje del cuerpo. Barcelona: Amat.

Peitersen, B. (2007). Técnica del fútbol. El ABC del entrenamiento juvenil. Barcelona: Paidotribo.

Plummer, K. (1989). Los documentos personales. Introducción a los problemas y a la bibliografía del método humanista. Madrid: Siglo XXI.

Rovira, G. (2010). La conciencia sensitiva en la formación docente. Estudio de casos: las vivencias de los estudiantes de magisterio suscitadas en la práctica de situaciones motrices introyectivas (Tesis inédita de doctorado). Universidad de Lleida. Recuperada de http://www.tesisenred.net/handle/10803/8204

Rovira Bahillo, G., López-Ros, V, Lagardera, F., Lavega, P., March, J. (2014). Un viaje de exploración interior: Emociones y estado de ánimo en la práctica motriz introyectiva. Educatio Siglo XXI. 32(2), 105-126. doi: 10.6018/j/194111.

Rugby Football Union (1985). Even Better Rugby. Middlesex: Autor

Salgado López, J.I., Eslava Oriol, I., Montes Lasheras, J. M., y Mariño Pego, C. (2003). Factores a tener en cuenta en la enseñanza de tareas motrices que impliquen contacto físico. Revista de Educación Física (91), 27-38.

Salgado López, J.I. (2007). Aversión al contacto: Análisis de los problemas psico-afectivos derivados del contacto en la enseñanza de deportes sociomotrices de colaboración-oposición. Alto rendimiento. Ciencia deportiva, entrenamiento y Fitness. III Congreso Nacional de Ciencias del Deporte. Pontevedra. Recuperado de http://altorendimiento.com/aversion-al-contacto-analisis-de-los-problemas-psico-afectivos-derivados-del-contacto-en-la-ensenanza-de-deportes-sociomotrices-de-colaboracion-oposicion/

Salgado López, J. I. (2014). As emoções como condicionante didático no ensino dos deportes sociomotores de colaboração oposição: Estudo dos problemas afetivos ligados ao contacto em Rugby, Andebol e Voleibol (Tesis inédita de doctorado). Universidade da Coruña. Recuperado de http://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/13840

Sommer, R. (1974). Espacio y comportamiento individual. Madrid: Instituto de Estudios de Administración Local.

Torres Tobío, G. (1998). El conocimiento didáctico del contenido en la enseñanza de una técnica deportiva en Balonmano: El lanzamiento en salto con caída desde el extremo. La perspectiva de los expertos, entrenadores y jugadores (Tesis inédita de doctorado). Universidade da Coruña.

Troya Montañez, Y. y Cuéllar Moreno, Mª. J. (2008). Tratamiento de la danza en el diseño curricular de educación secundaria para la Comunidad Autónoma de Canarias. En: Actas al IV Congreso Internacional y XXV Nacional de Educación Física. Cordoba.

Turrán Eguren, N. (2011). Problemas psico-afectivos derivados del contacto corporal. Revista Arista Digital, (15), 8-40. Recuperado de http://www.afapna.es/web/aristadigital/

Usero Martín, F. (1993). Rugby. Entrenamiento y Juego. Madrid: Campomanes.

Vázquez Navarrete, Mª. L. y Ferreira de Silva, Mª. R. (2006). Tema 5. Análisis de los datos cualitativos. En: Mª. L. Vázquez Navarrete (coord.). Introducción a las técnicas cualitativas de investigación aplicadas a la salud. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona. Servei de Publicacions.

Published
23-09-2021
How to Cite
Salgado López, J. I., & Sánchez Molina, J. A. (2021). Contact and emotions in teaching sociomotor sports of collaboration-opposition to future physical education teachers. Sport Psychology Notebooks, 21(3), 62–82. https://doi.org/10.6018/cpd.434541
Issue
Section
Psicología del Deporte