Composition and factorial invariance of the Spanish version of the Sports Climate Questionnaire (S-SCQ) in university sportsmen of Chihuahua, Mexico

Authors

  • Humberto Blanco Vega Facultad de Ciencias de la Cultura Física, Universidad Autónoma de Chihuahua, México https://orcid.org/0000-0002-3871-790X
  • Ana Citlalli Díaz Leal OPD Hospital Civil de Guadalajara, Universidad de Guadalajara
  • Santiago Guijarro Romero Departamento de Educación Física y Deportiva, Facultad de Ciencias del Deporte, Universidad de Granada, España https://orcid.org/0000-0003-2519-8554
  • Luis Humberto Blanco Ornelas OPD Hospital Civil de Guadalajara, Universidad de Guadalajara
  • Susana Ivonne Aguirre Vásquez Facultad de Ciencias de la Cultura Física, Universidad Autónoma de Chihuahua, México https://orcid.org/0000-0001-8878-2120
  • Perla Jannet Jurado García Facultad de Ciencias de la Cultura Física, Universidad Autónoma de Chihuahua, México https://orcid.org/0000-0002-0917-0028
DOI: https://doi.org/10.6018/cpd.352991
Keywords: validity; reliability; psychometry; psychological assessment

Abstract

The aim of this research was to analyze the psychometric properties proposed by Balaguer et al. (2009) for the spanish version of Sport Climate Questionnaire (S-SCQ) in university athletes mens and women. The total sample has been composed by 432 university athletes, 169 women and 263 mens from Chihuahua, Mexico, with ages from 18-26 years (M = 20.40, SD = 1.89). The factor structure of questionnaire has been analized through the confirmatory factor analysis. This analysis shows that a onefactorial structure is viable and adequate for the total sample and the populations of mens and woman. The one factor structure, according to statistical and substantive criteria, has shown adequate indicators of reliability and validity adjustment. On the other hand, the factorial structure, the factorial loads and the intercepts are considered invariant according to the variable gender; however, differences were found in favor of male athletes in terms of their perception of support for their autonomy on the part of their coaches.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abalo, J., Lévy, J., Rial, A. y Varela, J. (2006). Invarianza factorial con muestras múltiples. En J. Lévy (Ed.), Modelización con Estructuras de Covarianzas en Ciencias Sociales (pp. 259-278). Madrid: Netbiblo.

Almagro, B. J., Sáenz-López, P., & Moreno-Murcia, J. A. (2012). Perfiles motivacionales de deportistas adolescentes españoles. Revista de Psicología del Deporte, 21(2), 223-231.

Álvarez, M. S., Balaguer, I., Castillo, I. y Duda, J. L. (2009). Coach autonomy support and quality of sport engagement in young soccer players. The Spanish Journal of Psychology, 12(1), 138-148. doi: 10.1017/S1138741600001554

Amorose, A. J., Anderson-Butcher, D., Newman, T. J., Fraina, M., & Iachini, A. (2016). High school athletes’ self-determined motivation: The independent and interactive effects of coach, father, and mother autonomy support. Psychology of Sport and Exercise, 26, 1-8. doi: 10.1016/j.psychsport.2016.05.005

Arbuckle, J. R. (2012). AMOS users guide version 21.0. Chicago, IL: Marketing Department, SPSS Incorporated.

Aróstegi, B., Goñi, A., Infante, G. y Zubillaga, A. (2013). El autoconcepto físico de jóvenes futbolistas de alto rendimiento. Cuadernos de Psicología del Deporte, 13(1), 9-13. Doi:10.4321/s1578-84232013000100002

Ato, M., López, J. J. y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. doi: 10.6018/analesps.29.3.178511

Balaguer, I., Castillo, I. y Duda, J. L. (2008). Apoyo a la autonomía, satisfacción de las necesidades, motivación y bienestar en deportistas de competición: un análisis de la teoría de la autodeterminación. Revista de Psicología del Deporte, 17(1), 123-139.

Balaguer, I., Castillo, I., Duda, J. L. y Tomás, I. (2009). Análisis de las propiedades psicométricas de la versión española del Cuestionario de Clima en el Deporte. Revista de Psicología del Deporte, 18(1), 73-83.

Byrne, B. M. (2010). Structural Equation Modeling With AMOS: Basic Concepts, Applications, and Programming. New York, NY: Routledge.

Cheung, G. W. y Rensvold, R. B. (2002). Evaluating goodness-of-fit indexes for testing measurement invariance. Structural Equation Modeling, 9(2), 233-255. doi: 10.1207/s15328007SEM0902_5

Deci, E. L. (1987). The support of autonomy and the control of behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 53(6), 1024-1037. doi: 10.1037/0022-3514.53.6.1024

Deci, E. L. y Ryan, R. M. (1985). Intrinsic Motivation and Self-Determination in Human Behavior. New York: Plenum.

Deci, E. L. y Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268. doi: 10.1207/S15327965PLI1104_01

Elosua, P. y Zumbo, B. D. (2008). Coeficientes de fiabilidad para escalas de respuesta categórica ordenadas. Psicothema, 20(4), 896-901.

Fenton, S. A. M., Duda, J. L., Quested, E. y Barrett, T. (2014). Coach autonomy support predicts autonomous motivation and daily moderate-to-vigorous physical activity and sedentary time in youth sport participants. Psychology of Sport and Exercise, 15(5), 453-463. doi: 10.1016/j.psychsport.2014.04.005

Gaudreau, P., Morinville, A., Gareau, A., Verner-Filion, J., Green-Demers, I. y Franche, V. (2016). Autonomy support from parents and coaches: Synergistic or compensatory effects on sport-related outcomes of adolescent-athletes? Psychology of Sport and Exercise, 25, 89-99. doi: 10.1016/j.psychsport.2016.04.006

Gelabert, E., García-Esteve, L., Martín-Santos, R., Gutiérrez, F., Torres, A. y Subirà, S. (2011). Psychometric properties of the Spanish version of the Frost Multidimensional Perfectionism Scale in women. Psicothema, 23(1), 133-139.

Granero-Gallegos, A., Baena-Extremera, A., Sánchez-Fuentes, J. A. y Martínez-Molina, M. (2014). Validación Española del “Learning Climate Questionaire” Adaptado a la Educación Física. Psicologia: Reflexão e Crítica, 27(4), 625-633. doi: 10.1590/1678-7153.201427403

López-Walle, J., Balaguer, I., Castillo, I. y Tristán, J. (2012). Autonomy support, basic psychological needs and well-being in Mexican athletes. The Spanish Journal of Psychology, 15(3), 1283-1292. doi: 10.5209/rev_SJOP.2012.v15.n3.39414

Maldonado, E., Pacheco, R. y Jorge, Z. (2017). Validación mexicana del cuestionario de clima de aprendizaje adaptado a la educación física. Retos(32), 115-118.

Morillo, J. P., Reigal, R. E. y Hernández-Mendo, A. (2018). Orientación motivacional, apoyo a la autonomía y necesidades psicológicas en balonmano playa Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 18(69), 103-117. doi: 10.15366/rimcafd2018.69.007

Nunnally, J. C. y Bernstein, I. H. (1995). Teoría Psicométrica. México: McGraw-Hill.

Núñez, J. L., León, J., Grijalvo, F. y Martin-Albo, J. (2012). Measuring autonomy support in university students: the Spanish version of the Learning Climate Questionnaire. The Spanish Journal of Psychology, 15(3), 1466-1472. doi: 10.5209/rev_SJOP.2012.v15.n3.39430

Pedro, S. D. y Veloso, S. (2018). Explorando la resiliencia en deporte. Apoyo del entrenador a la autonomía y compromiso del Atleta – Una contribución a la literatura. Cuadernos de Psicología del Deporte, 18(1), 151-160.

Pulido-González, J. J., Leo, F. M., Chamorro, J. L. y García-Calvo, T. (2015). ¿Apoyan los entrenadores la motivación de sus deportistas? Diferencias en la percepción del comportamiento. Revista de Psicología del Deporte, 24(1), 139-145.

Ramis, Y., Torregrosa, M., Viladrich, C. y Cruz, J. (2013). El apoyo a la autonomía generado por entrenadores, compañeros y padres y su efecto sobre la motivación autodeterminada de deportistas de iniciación. Anales de Psicología, 29(1), 243-248. doi: 10.6018/analesps.29.1.124011

Revelle, W. y Zinbarg, R. E. (2009). Coefficients alpha, beta, omega and the glb: comments on Sijtsma. Psychometrika, 74(1), 145-154. doi: 10.1007/s11336-008-9102-z

Rodríguez, M. N. y Ruiz, M. A. (2008). Atenuación de la asimetría y de la curtosis de las puntuaciones observadas mediante transformaciones de variables: Incidencia sobre la estructura factorial. Psicológica, 29, 205-227.

Sijtsma, K. (2009). On the use, the misuse, and the very limited usefulness of Cronbach’s alpha. Psychometrika, 74(1), 107-120. doi: 10.1007/s11336-008-9101-0

Smoll, F. L., Cumming, S. P. y Smith, R. E. (2011). Enhancing Coach-Parent Relationships in Youth Sports: Increasing Harmony and Minimizing Hassle. International Journal of Sports Science & Coaching, 6(1), 192-204. doi: 10.1260/1747-9541.6.1.13

Thompson, B. (2004). Exploratory and Confirmatory Factor Analysis. Understanding concepts and applications. . Washington, D C: American Psychological Association.

Williams, G. y Deci, E. L. (1996). Internalization of biopsychosocial values by medical students: a test of self-determination theory. Journal of Personality and Social Psychology, 70(4), 767-779. doi: 10.1037/0022-3514.70.4.767

Published
15-04-2020
How to Cite
Blanco Vega, H., Díaz Leal, A. C., Guijarro Romero, S., Blanco Ornelas, L. H., Aguirre Vásquez, S. I., & Jurado García, P. J. (2020). Composition and factorial invariance of the Spanish version of the Sports Climate Questionnaire (S-SCQ) in university sportsmen of Chihuahua, Mexico. Sport Psychology Notebooks, 20(2), 218–228. https://doi.org/10.6018/cpd.352991
Issue
Section
V International Colloquium on Public Sport Psychology REDDECA

Most read articles by the same author(s)