Validation and application of motivational theoretical models in the context of the psysical education
Abstract
The purposes of the present study were: (i) establish the importance of perceived competence and intrinsic motivation, considering that Physical Education is an imposed curricular issue; and, (ii) determine the factors that determine future intention to exercise, taking into account a sequence of motivational sequences. A sample of 1099 Physical Education students (544 girls and 555 boys) was recruited from 11 northern and center region Portuguese schools. Participants ranged in age from 14 to 16 years (M=14.66, SD=0.75). The questionnaires used, were the same as Ntoumanis (2001a) study, after a translation and adaptation to Portuguese. Statistical procedures consisted in descriptive and linear association analyses, and structural equation modeling. The main results revealed the central and important role of perceived competence, in Physical Education context, while occurred associations with the others psychological mediators. Self-determined motivation predicted positive consequences, while external regulation and amotivation predicted negative consequences (boredom).
Downloads
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.