Importance of behavioural assessment autonomous practitioner for the enjoyment in the aquatic exercise programs
Abstract
This work applied the Vallerand's hierarchical model of motivation to prediction of enjoyment in aquatic exercise programs. The objective of the study was to analyze the relevance of coach perception of the practitioner's autonomous behavior on the prediction of enjoyment in aquatic exercise activities through autonomy and intrinsic motivation. A sample of 291 practitioners of water activities uncompetitive, aged between 16 and 72 years participated in the study. We measured the coach’ assessment of athletes autonomous behavior, autonomy, intrinsic motivation and enjoyment. The result of the structural equation model showed that the coach’ assessment of athletes autonomous behavior predicted positively the mediator autonomy. Autonomy predicted intrinsic motivation, and finally, positively predicted, with 63% variance explained, the practitioner’ enjoyment. The results are discussed taking into responsible professionals in the practices of aquatic physical activities oriented to enjoy should analyze the practitioner's autonomous behavior to promote greater autonomy and intrinsic motivation.
Downloads
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.