Hybridization of literary genres in Rachilde's early short texts and stories unpublished
Abstract
Rachilde, born Marie-Marguerite Eymery (1860-1953), had her first success with Monsieur Vénus (1884). However, her first literary forms were the fairy tale and the short story. These texts unpublished, issued from her Cahier de Style, have not yet been studied. So that, we propose, in this article, to bring them to light showing that, so young, the girl aspiring writers already possessed literary qualities that led her to transgress the traditional conventions of these different textual forms through a hybrid writing that contaminates and breaks the limits of the genres. Later, at seventeen, she began to publish her tales and short stories in the local and Parisian press, as well as to start professionally as a literary and art critic with reviews that already show a style unique and subversive. Theses first texts published in the press have also not yet been studied.
Downloads
References
BANVILLE, Théodore. 1889. Les cariatides. Paris, Alphonse Lemerre.
BARTHES, Roland. 1985. “Analyse textuelle d'un conte d'Edgar Poe”, in L'aventure sémiologique. Paris, Seuil.
BOUILLET, Marie-Nicolas & Alexis CHASSANG (dir.). 1878. Dictionnaire universel
d'histoire et de géographie. Paris, Hachette et Cie, 26e édition.
BOURGET, Paul. 1922. Nouvelles Pages de Critique et de Doctrine. Paris, Plon.
COLLECTIF. 1983. “Hommage à Rachilde”, in Organographes du cymbalum Pataphysicum, nº 19-20. Paris, Viridis Candela.
CORNEILLE, Pierre. 1851 [1643]). Polyeucte. Paris, Ch. Delagrave et Cie.
CORNEILLE, Thomas. 1734 [1674]. La Mort d'Achille , Vol. V. Paris, Huart.
DAUPHINE, Claude. 1991. Rachilde. Paris, Mercure de France.
GAUBERT, Ernest. 1906, 1er avril . “Rachilde”, in Mercure de France, T. LX, nº 211.
GENETTE, Gérard. 2004. Fiction et Diction. Paris, Seuil.
MALLARME, Stéphane. 1893. Correspondances. Paris, Gallimard.
MÉNDEZ, Pedro & Concepción PALACIOS (éds.). 2011. La nouvelle au XIXe siècle. Auteurs mineurs. Bern, Peter Lang.
RACHILDE. (1872-1875). Cahier de Style. Non publié.
RACHILDE. 1878a, juin 3. “Les Tziganes”. L'Écho de la Dordogne, nº 149.
RACHILDE. 1878b, mars 4 au 11. Fidelium. L'Écho de la Dordogne, nº 62 à 68.
RACHILDE. 1879, octobre 23. “Une histoire bretonne”. L'École des femmes, nº 17.
RACHILDE. 1880, juin 2. “Apriliana”. L'Écho de la Dordogne, nº 148.
RACHILDE. 1898, septembre. “Les Romans”. Mercure de France, T. XXVII, nº 105.
RACHILDE. 1908, mars 16. “Les Romans”. Mercure de France, T. LXII, nº 258.
RACHILDE. 1909, mai 1er. “Les Romans”. Mercure de France, T. LXXIX, nº 285.
RACHILDE. 1911, juin 1er. “Les Romans”. Mercure de France, T. TCI, nº 335.
SANTON, Noël. 1928. La poésie de Rachilde. Paris, Le Rouge et le Noir.
STAROŃ, Anita. 2015. Au Carrefour des esthétiques. Rachilde et son écriture romanesque 1880-1913. Thèse de doctorat, Université de Lodz, Pologne
<http://dx.doi.org/10.18778/7969-436-5> [15/04/2023].
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.