Pronunciation, literature and learning French as a foreign language with social media
Supporting Agencies
- Universidad de León
Abstract
Literature can provide all kinds of teaching materials for learning pronunciation of French as a foreign language (FLE), but practice and research in this area are still very little developed. New tools and social media can reverse this trend by promoting the oral production of learners and by integrating effective and motivating teaching tasks. For several years we have been conducting research on the applications of new technologies to teaching / learning FLE at the University of León in Spain and we have developed two pioneering and complementary databases: one on literary resources and the other on students' oral productions. We discuss in this article the French Literature Multimedia FLE project, an online audiovisual database on French literature for teaching and learning FLE and the Oral FLE Pronunciation project, an oral corpus of oral productions of Spanish learners of French as a foreign language.
Downloads
References
Références
AUBERT-GODARD, Anne. 2015. La littérature dans l’enseignement du FLE. Paris. Didier.
BELANGER, Yvonne. 2005. Duke University iPod first year experience final evaluation report. Durham: Duke University.
BENAMOU, Michel. 1979. Pour une nouvelle pédagogie du texte littéraire. Paris. Librairies Hachette et Larousse.
DEFAYS, Jean-Marc, DELBARD, Olivier & Sarra HAMMAMI. 2014. La Littérature en classe de FLE: états de lieux et nouvelles perspectives. Paris. Hachette.
FIÉVET, Martine. 2013. Littérature en classe de FLE. Paris : CLE International.
FREDET, Florentina & Christos NIKOU (dir.). 2020. “Phonétique, littérature et enseignement du FLE: théories et recherches” in CORELA (Cognition, Représentation, Langage), HS 30. <http://journals.openedition.org/corela/9987>
MCARTY, Steve. 2005. “Spoken Internet To Go: Popularization through Podcasting”. The JALT CALL Journal, 1(2), 67-74. <http://journal.jaltcall.org/articles/1_2_McCarty.pdf>
PIERRÉ, Marjolaine & Frédérique TREFFANDIER. 2012. Jeux de théâtre. Grenoble. PUG.
TABAKI-IONA, Frédérique, PROSCOLLI, Argyro & Kyriakos FORAKIS (dir.). 2010. La place de la littérature dans l’enseignement du FLE. Actes du Colloque international d'Athènes. Presses de l’Université d’Athènes.
TAILANDIER, Isabelle & Caroline BOUCHERY. 2009. Le FLE par les textes: Littérature et activités de langue. Paris. Belin.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.