Pauline Réage's Une Fille amoureuse: autofiction avant la lettre?
Abstract
This article examines Pauline Réage’s Une Fille amoureuse, a text that can be categorized as belonging to the vast field of writings on the self. Among the various types of current intimate literature, Une Fille amoureuse is closer to autofiction, a kind of text that has progressively taken over the literary landscape of the 21st century. It was published in 1969, which makes it not only prior to the first conceptualization tentatives that resulted from autofiction, but also prior to the appearance of the very notion of autofiction. This study enquires into the distinctive traits of autofiction present in Une Fille amoureuse, in which Pauline Réage explores the boundaries between novel and autobiography, allowing a feminine voice to unfold as it is revealed by the writing itself.
Downloads
References
Aury, Dominique. 1943. Poètes précieux et baroques du XXVIIe siècle. Tours, Éditions de Tours.
Aury, Dominique. 1943. Anthologie de la poésie religieuse française. París, Éditions Gallimard.
Aury, Dominique. 1958. Lecture pour tous. París, Éditions Gallimard.
Aury, Dominique. 1999. Lecture pour tous II. París, Éditions Gallimard.
Aury, Dominique. 1999. Vocation: clandestine. París, Éditions Gallimard (coll. L’Infini).
Baronian, Jean-Baptiste. 1977. Un nouveau fantastique. Lausana, L’Âge d’Homme.
Bataille Georges, Histoire de l’œil. 1928. París, sin nombre de editor.
Breton, André. 1988. Second Manifeste du Surréalisme. Œuvres complètes. París, Éditions Gallimard. (coll. Bibliothèque de la Pléiade).
Browne, Thomas. 1970. Les urnes funéraires. París: Gallimard.
Colonna, Vincent. (1989). L’Autofiction, essai sur la fictionnalisation de soi en littérature. Tesis doctoral dirigida por Gérard Genette.
Colonna, Vincent. 2001. Ma Vie transformiste. París, Éditions Tristram.
Colonna, Vincent. 2004. Autofiction & autres mythomanies littéraires. París, Éditions Tristram.
David, Angie. (2006). Dominique Aury. París, Éditions Léo Scheer.
Deforges, Régine. 1975. O m’a dit, entretiens avec Pauline Réage. París, Société Nouvelle des Éditions Jean-Jacques Pauvert.
Dubrovsky, Serge. 1977. Fils. París, Galilée.
Dubrovsky, Serge. 1989. Le Livre brisé. París, Grasset.
Gasparini, Philippe. 2004. Est-il je ? Roman autobiographique et autofiction. París, Éditions du Seuil (coll. Poétique).
Gasparini Philippe. 2008. Autofiction. Une aventure du langage. París, Éditions du Seuil (coll. Poétique).
Grell, Isabelle. 2014. L’Autofiction. París, Armand Colin. (coll. La collection universitaire de poche).
Hubier, Sébastien. 2003. Littératures intimes. Les expressions du moi, de l’autobiographie à l’autofiction. París, Armand Colin (coll. U).
Jeannelle, Jean-Louis y Viollet, Catherine (dir). 2007. Genèse et autofiction. París, Academia Bruylant.
Lejeune, Philippe. 1996. Le Pacte autobiographique (1975). París, Éditions du Seuil (coll. Poétique).
Maulnier, Thierry. (1939). Introduction à la poésie française. París, Éditions Gallimard
Paulhan, Jean. (1947). Poètes d’aujourd’hui. Lausana: La Guilde du livre à Lausanne.
Réage, Pauline. 2003. Histoire d’O (1954). París, Librairie Générale Française.
Réage, Pauline. 2003. Une Fille amoureuse (1969). París. Librairie Générale Française.
Scout Fitzgerald, Francis. 1963. La Fêlure. París, Gallimard.
Sollers, Philippe. 1980. Tel Quel, théorie d’ensemble (1968). París, Éditions du Seuil. (coll. Points).
Strobinski, Jean. 1970. “Le style de l’autobiographie”, Poétique, nº 3, p. 257-265.
Tzvetan, Todorov, 1970. Introduction à la littérature fantastique. París, Édition du
Seuil (coll. Poétique).
Waugh, Evelyn. 1981. Le cher disparu. París, Union Générale d’Éditions.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.