Medición de las competencias digitales en Europa y España: una revisión crítica.

Authors

  • Miguel-Angel Vera-Baceta
  • Ainoa Aguilera Iniesta Escuela Oficial de Idiomas de Murcia
DOI: https://doi.org/10.6018/analesdoc.610721
Keywords: Digital skills, DigComp, Digital Economy and Society Index, Digital Skills Indicator

Abstract

In the current context of digital acceleration, having digital skills has become a necessity to avoid falling behind. In this regard, it is essential to understand the level of competencies of the population and take appropriate measures in relation to their evolution. Through the following study, a review of the Digital Economy and Society Index (DESI) is conducted as the main source for measuring European and Spanish digital performance, as well as the digital competencies of the population. From this review, some biases linked to the definition of the study group and the design of the survey on which it bases its results are identified. On the other hand, some limitations related to data aggregation that may mask the situation of vulnerable groups are also identified. Finally, considerations are provided on how to improve some of these aspects, such as the possibility of advancing towards a greater alignment between DESI itself and the European Framework for Digital Competence for Citizens, which serves as a conceptual model.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Comisión Europea (2020). Plan de recuperación para Europa. Disponible en: <https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/recovery-plan-europe_es> [Consulta: 10-12-2023]

Comisión Europea (2023). Índice de Economía y Sociedad Digitales (DESI). Disponible en: <https://digital-strategy.ec.europa.eu/es/policies/desi> [Consulta: 15-11-2023]

Consejo Económico y Social (2021). La Digitalización de la Economía. Colección Informes, 1. Disponible en: < https://www.ces.es/documents/10180/5246687/Inf0121.pdf/c834e421-ab2d-1147-1ebf-9c86ee56c44a > [Consulta: 10-12-2023]

EAPN (2022). El estado de la pobreza: seguimiento de los indicadores de la agenda UE 2030. Disponible en: Torres-Menárguez, A. (2021). La falta de habilidades digitales de las familias se ceba con los alumnos de los colegios más desfavorecidos y lastra su aprendizaje. El País. Avilable in: <https://elpais.com/educacion/2021-08-06/la-falta-de-habilidades-digitales-de-las-familias-se-ceba-con-los-alumnos-de-los-colegios-mas-desfavorecidos-y-lastra-su-aprendizaje.html> [Consulta: 2-9-2023]

Eurostat (2023). Individuals level of digital skills. Disponible en: <https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/ISOC_SK_DSKL_I21/default/table?lang=en&category=isoc.isoc_sk.isoc_sku>[Consulta: 7-12-2023]

Fundación Foessa (2021). Análisis y perspectivas 2021. Sociedad expulsada y derecho a ingresos. Disponible en: <https://www.caritas.es/producto/sociedad-expulsada-derecho-a-ingresos/> [Consulta: 19-11-2023]

Gobierno de España (2021a). Plan de recuperación, transformación y resiliencia. Disponible en: <https://www.lamoncloa.gob.es/temas/fondos-recuperacion/Documents/30042021-Plan_Recuperacion_%20Transformacion_%20Resiliencia.pdf> [Consulta:4-10-2023]

Gobierno de España (2021b). Plan nacional de competencias digitales. Disponible en: <https://portal.mineco.gob.es/RecursosNoticia/mineco/prensa/noticias/2021/210127_np_digital.pdf> [Consulta: 7-12-2023]

INE (2021). Encuesta sobre Equipamiento y Uso de Tecnologías de Información y Comunicación en los Hogares 2021 (TIC_H 2021): Informe metodológico. Disponible en: <https://www.ine.es/metodologia/t25/t25304506621.pdf> [Consulta: 4-10-2023]

TRUJILLO-SÁEZ, F. (2021). The school year 2020-2021 in Spain during the pandemic. Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2021. Disponible en: https://dx.doi.org/10.2760/729245.

TRUJILLO-SÁEZ, F. et al. (2020). Panorama de la educación en España tras la pandemia de COVID-19: la opinión de la comunidad educativa. Madrid: Fad.

Unión Europea (2006). Recomendación 2006/962/CE del Parlamento Europeo y del Consejo de 18 de diciembre de 2006 sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. Disponible en: <https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:es:PDF> [Consulta: 2-10-2023]

Unión Europea (2018). Recomendación 2018/C 189/01 del Consejo de 22 de mayo de 2018 relativa a las competen-cias clave para el aprendizaje permanente. Disponible en: <https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604%2801%29> [Consulta: 4-10-2023]

VERA-BACETA, M.A.; NAVARRO, G. and GÓMEZ-HERNÁNDEZ, J.A. (2022). Riesgos de la aceleración digital: una mirada desde el Marco DIGCOMP2.2 y los derechos digitales de la ciudadanía. Anuario ThinkEPI, v. 16, e16-19. Disponible en: https://doi.org/10.3145/thinkepi.2022.e16a19.

VUORIKARI, R. et al. (2022). Measuring Digital Skills across the EU: Digital Skills Indicator 2.0. Disponible en: https://dx.doi.org/10.2760/897803.

VUORIKARI, R.; KLUZER, S. and PUNIE, Y. (2022). DigComp 2.2: The digital competence framework for citizens. With new examples of knowledge, skills and attitudes. Publications Office of the European Union. Disponible en: https://doi.org/10.2760/490274.

Published
03-04-2024
How to Cite
Vera-Baceta, M.-A., & Aguilera Iniesta, A. (2024). Medición de las competencias digitales en Europa y España: una revisión crítica. Information Science Journal, 27. https://doi.org/10.6018/analesdoc.610721
Issue
Section
Translations