Methodology for the architectural improvement of university repositories

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/analesdoc.356431
Keywords: Information architecture, user experience, institutional repositories, scientific production, card sorting, user persona, methodology, case study

Abstract

The article proposes the use of methodologies of the discipline of Information Architecture to improve access to the contents of institutional repositories. It has been observed that in the majority (80%) of the university repositories a default implementation of the DSpace software is used. The fact of not adapting the architecture of the repository to the needs of the university and its users can generate a bad user experience, generating unsatisfactory searches in one of every three interactions. This obstacle in the recovery of documents can evolve in a lack of visibility of the scientific production of the institution. Therefore, a methodological proposal is made to improve the architecture of the repositories based on the techniques of User Persona and Card Sorting using free tools such as Google Forms, and this methodology is applied to a case study: Dipòsit Digital of the UB.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALJOHANI, M.; BLUSTEIN, J. Personas Help Understand Users' Needs, Goals and Desires in an Online Institutional Repository. World Academy of Science, Engineering and Technology International Journal of Computer and Information Engineering, 2015, vol. 9, nº 2 p. 629-636 [en línea]. Disponible en: <https://waset.org/publications/10002376/> [Consultado: 08 diciembre 2018]

BARRUECO CRUZ, J.M. et al. Guía para la evaluación de repositorios institucionales de investi-gación. Madrid: Fecyt, Recolecta, Crue, 2010 [en línea]. Disponible en: <http://recolecta.fecyt.es/sites/default/files/contenido/documentos/GuiaEvaluacionRecolectav1.0-1.pdf > [Consultado: 08 diciembre 2018]

BARRUECO Cruz, J.M. et al. Guía para la evaluación de repositorios institucionales de investiga-ción. Madrid: Fecyt, Recolecta, Crue, 2014 [en línea]. Disponible en: <http://recolecta.fecyt.es/guias> [Consultado: 08 diciembre 2018]

BATES, M.J. The design of browsing and berrypicking techniques for the online search interface. Online Review Journal of Documentation Journal of Knowledge Management, 1989, vol. 13, nº 2, p. 407–424 [en línea]. Disponible en: <https://doi.org/10.1108/eb024320>

BURFORD, S. "Complexity and the practice of web information architecture". Journal of the american society for information science and technology, 2011, vol. 62, nº 10, p. 2024 – 2037 [en línea]. Disponible en: <http://onlinelibrary.wiley.com/> [Consultado: 08 diciembre 2018]

CASSELLA, M.; MORANDO, M. Fostering new roles for librarians: skills set for repository man-agers — results of a survey in Italy. LIBER Quarterly, 2012, vol. 21, nº 3/4, p. 407-428 [en línea]. Disponible en: <http://liber.library.uu.nl/index.php/lq/article/view/8033/8397 > [Con-sultado: 08 diciembre 2018]

CORBETTA, P. Metodología y técnicas de investigación social. 2ª Edición. Madrid: McGraw-Hill, 2007, 422 p. ISBN: 978-84- 481-5610- 7

DELGADO LÓPEZ-CÓZAR, E. La hoja de ruta verde de la comunicación científica ¿qué pode-mos hacer autores, bibliotecarios, gestores y agencias de evaluación para cambiar las co-sas?. Aula Magna 2.0, 2018 [en línea]. Disponible en: <https://cuedespyd.hypotheses.org/5397> [Consultado: 08 diciembre 2018]

EXPÓSITO-GARCÍA, A.; VELASCO-MORENTE, F. How efficient are universities at publishing research? A data envelopment analysis of Spanish state universities. El profesional de la in-formación, 2018, v. 27, n. 5, p. 1108-1115 [en línea]. Disponible en: <https://doi.org/10.3145/epi.2018.sep.14>

FARKAS, K.D.; FARKAS, B.J. Guidelines for designing web navigation. Technical communica-tion, 2000, vol. 47, nº 3, p. 341-358.

GARCÍA, R.; BOTELLA, F.; MARCOS, M.-C. Hacia la arquitectura de la información 3.0: pasa-do, presente y futuro. El profesional de la información, 2010, vol. 19, nº 4, p. 339-347 [en línea]. Disponible en: <http://www.elprofesionaldelainformacion.com/contenidos/2010/julio/02.html> [Consultado: 08 diciembre 2018]

GARRETT, J.J. The Elements of User Experience: User-Centered Design for the Web and Beyond. (2ª edición). Berkeley, CA: New Riders, 2011, 172 p. [en línea]. Disponible en: <https://doi.org/10.1145/889692.889709>

GUALLAR, J.; FERRAN-FERRER, N.; ABADAL, E.; SERVER, A. Revistas científicas españo-las de información y documentación: análisis temático y metodológico. El profesional de la in-formación, 2017, vol. 26, nº. 5, p. 947-960 [en línea]. Disponible en: <https://doi.org/10.3145/epi.2017.sep.16>

HASSAN MONTERO, Y.; MARTÍN FERNÁNDEZ, F.J.; MARTÍN RODRÍGUEZ, Ó. Clasifica-ciones Facetadas y Metadatos (I): Conceptos Básicos. No solo usabilidad, 2003 [en línea]. Disponible en: <http://www.nosolousabilidad.com/articulos/clas_facetadas1.htm> [Consultado: 08 diciembre 2018]

JULIEN, H. Students’ Information Needs and Behavior. Encyclopedia of Library and Information Sciences (3ª edición), 2009, p. 5059 - 5064. [en línea]. Disponible en:

<https://doi.org/10.1081/E-ELIS3-120043657>

KIM, Y.H.; KIM, H.H. Development and validation of evaluation indicators for a consortium of institutional repositories: a case study of collection. Journal of the American Society for Information Science & Technology, 2008, vol. 59, nº 8, p. 1282-1294 [en línea]. Disponible en: <http://dx.doi.org/10.1002/asi.20818>

KRIKELAS, J. Information seeking behavior: patterns and concepts. Drexel library quarterly, 1983, vol. 19, p. 5-20

LUCA, E.; NARAYAN, B. Redesigning the Open-Access Institutional Repository: A User Experience Approach. Digital Libraries: Knowledge, Information, and Data in an Open Access Society, 2016, p. 275-281 [en línea]. Disponible en: <https://doi.org/10.1007/978-3-319-49304-6_33>

MILLER, C.S.; REMINGTON, R.W. Modeling information navigation: implications for information architecture. Human-computerinteraction, 2004, vol.19, nº 3, p. 225-271. [en línea]. Disponible en: <http://doi.org/10.1207/s15327051hci1903_2>

MORVILLE, P.; ROSENFELD, L. Information architecture for the world wide web (3ª edición). Estados Unidos: O’Reilly Media Inc., 2007, 528 p. ISBN: 0596527349

NIELSEN, J. IA Task Failures Remain Costly. Nielsen Norman Group, 2009 [en línea]. Disponible en: https://www.nngroup.com/articles/ia-task-failures-remain-costly/ [Consultado: 08 diciembre 2018]

NIELSEN, J. How many test users in a usability study. Nielsen Norman Group, 2012 [en línea]. Disponible en: <http://www.useit.com/alertbox/number-of-test-users.html> [Consulta: 08 diciembre 2018]

PÉREZ-MONTORO, M. Arquitectura de la información en entornos web. Gijón: Trea, 2010, 404 p. ISBN: 8497045033

PÉREZ-MONTORO, M.; CODINA Ll. Navigation Design and SEO for Content-Intensive Websites: A Guide for an Efficient Digital Communication. Chandos Publishing, 2016, 178 p. ISBN: 9780081006764

PINFIELD, S. et al. Open-access repositories worldwide, 2005-2012: Past growth, current charac-teristics, and future possibilities”. Journal of the Association for Information Science and Technology, 2014, vol. 65. nº 12, p. 2404-2421 [en línea]. Disponible en: <https://doi.org/10.1002/asi.23131>

PRIMARY RESEARCH GROUP. The survey of institutional digital repositories, 2012-13 Edition. New York: Primary Research Group, 2012.

ROVIRA, C.; MARCOS, M.-C. Diseño de sitios web: disciplinas, materias y esquemas integradores”. Hipertext.net, 2013, nº 11 [en línea]. Disponible en: <https://www.upf.edu/hipertextnet/numero-11/Diseno_sitios_web.html>

[Consultado: 08 diciembre 2018]

ROSENFELD, L.; MORVILLE, P.; ARANGO, J. Information architecture: For the web and beyond. Sebastopol (4ª edición). California, Estados Unidos: O’Reilly Media, 2015, 488 p.

ISBN: 1491911689

RUSSELL-ROSE, T. Designing search: Results pages. UX Magazine, 2013, nº 1124. ISSN: 2168-5681 [en línea]. Disponible en: <https://uxmag.com/articles/designing-search-results-pages> [Consultado: 08 diciembre 2018]

RUSSELL-ROSE, T.; TYLER, T. Designing the Search Experience: The Information Architecture of Discovery (1ª edición). Burlington, Estados Unidos: Morgan Kaufmann, 2013, 320 p. ISBN: 0123969816

SERRANO-VICENTE, R., MELERO, R.; ABADAL, E. Indicadores para la evaluación de repositorios institucionales de acceso abierto. Anales de Documentación, 2014, vol. 17, nº. 2, p. 1-12 [en línea]. Disponible en: <https://doi.org/10.6018/analesdoc.17.2.190821>

SERRANO-VICENTE, R., MELERO, R.; ABADAL, E. Evaluation of Spanish institutional repositories based on criteria related to technology, procedures, content, marketing and personnel. Data Technologies and Applications, 2018, vol. 52, nº 3, p. 384-404 [en línea]. Disponible en: <https://doi.org/10.1108/DTA-10-2017-0074>

SPENCER, D. Card Sorting. Designing Usable Categories. New York: Rosenfeld Media, 2009.

TORRES-SALINAS, D.; GARCÍA-MORENO, J.; ROBINSON-GARCÍA, N.; DELGADO-LÓPEZ-CÓZAR, E.; HERRERA, F. Rankings ISI de las universidades españolas según campos y disciplinas científicas. El profesional de la informacion, 2011, vol. 20, nº 6, p.701-711 [en línea]. Disponible en: <https://doi.org/10.3145/epi.2011.nov.16>

TRAMULLAS, J. Documentos y servicios digitales: de la usabilidad al diseño centrado en el usua-rio”. El profesional de la información, 2003, vol. 12, nº 2 (marzo-abril), p. 107-110 [en línea]. Dis-ponible en: <http://www.elprofesionaldelainformacion.com/contenidos/2003/marzo/3.pdf>

[Consultado: 08 diciembre 2018]

TULLIS, T.; WOOD, L. How Many Users Are Enough for a Card-Sorting Study?, Usability Professionals Association (UPA) 2004-Conference, Minneapolis, 2004, June, vol. 7-11.

WESSA, P. Free Statistics Software, Office for Research Development and Education, versión 1.2.1. 2018 [en línea]. Disponible en: <https://www.wessa.net/> [Consultado: 08 diciembre 2018]

Published
24-06-2019
How to Cite
Fernández-Luna, A., Pérez-Montoro, M., & Guallar, J. (2019). Methodology for the architectural improvement of university repositories. Information Science Journal, 22(2). https://doi.org/10.6018/analesdoc.356431
Issue
Section
Articles

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
41%
33%
Days to publication 
173
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
Anales de Documentación
Publisher 
Ediciones de la Universidad de Murcia (Editum)