ON THE PRESERVATION OF THE OLD COLLECTION IN SPANISH LIBRARIES
UNIVERSITY LIBRARIES
Abstract
The results of a questionnaire about the preservation of old collections are studied. The questionnaire has been answered by 23 Spanish university libraries. The questionnaire has been designed for this research, and reflects the essential aspects related to preservation. We have consulted principles, guidelines, standards, etc. that guide the conservation and preservation of collections. With the data obtained the preservation of the collections in the university libraries is described and compared with two reference guidelines. Improvement proposals are indicated.
Downloads
Metrics
References
CHAPMAN, P. (1990). Guidelines on preservation and conservation policies in the archives and libraries heritage. Paris: UNESCO. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0008/000863/086345Eo.pdf [Consultado: 4 septiembre 2018]
DUREAU, J-M.; CLEMENTS, D.W.G. (1986). Principles for the preservation and conservation of library materials. The Hague: IFLA Headquarters (IFLA Professional Reports, 8)
IFLA: Principles for the Care and Handling of Library Material (1998), compiled and edited by Edward P. Adcock; with the assistance of Marie-Thérèse Varlamoff and Virginie Kremp. Paris: IFLA PAC, Washington DR: CLIR. Disponible en: https://www.ifla.org/files/assets/pac/ipi/ipi1-en.pdf [Consultado: 23 mayo 2018]
IFLA: Principios para el cuidado y manejo del material de bibliotecas (2000), compilado y editado por Edward P. Adcock; con la asistencia técnica de Marie-Thérèse Varlamoff y Virginie Kremp. Santiago de Chile: Centro Nacional De Conservación y Restauración, DIBAM. Disponible en: https://www.ifla.org/files/assets/pac/ipi/ipi1-es.pdf [Consultado: 2 julio 2018]
ISO 11799: information and documentation: document storage requirements for archive and library material (2003). Geneva: ISO. Disponible en: https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:11799:ed-2:v1:fr [Consultado: 22 mayo 2018]
MACARRÓN, A. (2008). Conservación del Patrimonio Cultural: criterios y normativas. Madrid: Síntesis
NORMAS y directrices para bibliotecas universitarias y científicas (1999) 2ª ed. (documento elaborado por la Red de Bibliotecas Universitarias, REBIUN). Madrid: Ministerio de Educación y Cultura, Dirección General del Libro, Archivos y Bibliotecas
PRESERVACIÓN, conservación (Biblioteca de Catalunya) [en línea]. Disponible en: http://www.bnc.cat/esl/Profesionales/Preservacion-Conservacion [Consultado: 4 mayo 2018]
PROTECCIÓN y puesta en valor del patrimonio en las Bibliotecas: recomendaciones Técnicas (2000) / Jean-Marie Arnoul (coordinación científica); Sylvie Le Ray (coordinación técnica). Santiago de Chile: Centro Nacional de Conservación y Restauración: Dirección de Bibliotecas, Archivos y Museos. Disponible en: http://www.cncr.cl/611/articles-4944_archivo_01.pdf [Consultado: 21 junio 2018]
RODRÍGUEZ ÁLVAREZ, R. (1998). El fondo histórico de las bibliotecas universitarias españolas. El fondo de la biblioteca de la Universidad de Oviedo. En: Rodríguez Álvarez, R. (ed. lit.); LLordén Miñambres, M. (ed. lit.). El libro antiguo en las bibliotecas españolas. Oviedo: Universidad de Oviedo
SÁNCHEZ HERNAMPÉREZ, A (1999). Políticas de conservación en bibliotecas. Madrid: Arco/Libros
TACÓN CLAVAÍN, J. (2004). La conservación del libro antiguo. Documentos de Trabajo UCM Biblioteca histórica, nº 2. Disponible en: http://eprints.ucm.es/5694/1/2004-2.pdf [Consultado: 12 julio 2018]
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (Editum) conserva los derechos patrimoniales ('copyright') de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo la licencia Creative Commons Atribución Internacional CC BY 4.0. Se puede copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato y remezclar, transformar y crear a partir del material para cualquier finalidad, incluso comercial.