ESTRATEGIA COMPETITIVA Y DESEMPEÑO EN LA INDUSTRIA HOTELERA COSTERA: EVIDENCIAS EMPÍRICAS EN BENIDORM Y PEÑÍSCOLA
Abstract
We study in this paper the internal characteristics of the seaside hotel business in two Mediterranean areas that are representative of the «sun, sand and sea» segment: Benidorm, in Alicante province, and Peñíscola in the province of Castellón, both in the Valencian Country (Spain). Furthermore, we analyze how deep their potential competitiveness lies in the performance of their respective hospitality corporations. Well-established hotels have contributed, in both areas, to the development and specialization of tourism. Additionally, hotels display the most coherent managerial attitude among tourism related businesses. Drawing from the Resource and Capabilities Theory and from the Theory of Organizational Configurations, we have developed a strategic analysis targeted at identifying —and building a model of— the internal and external organizational attributes that support the attainment, sustainment, and appropriation of company-level competitive advantages, whose joint interaction gets international success to a tourism area.Downloads
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.