ANÁLISIS DEL IMPACTO ECONÓMICO DE EVENTOS: UNA APLICACIÓN A FIESTAS POPULARES DE PROYECCIÓN TURÍSTICA
Abstract
Local festivities are a clear representation of the cultural tradition of a territory, which some researchers of tourism activity have incorporated, since many years ago already, within the catalogue of resources which serves as a base for the competitiveness of tourist spaces. The actual boom of cultural tourism confirms, more so, that these researchers are right. However, it is also true that at the time of detailing the economic aspects generated by culture, researchers have been much more fascinated by the effects of macrofestivals or macroevents (such as Olympics or cultural festivals) than by popular festivities, whose periodical character and more modest consideration provokes that they pass unnoticed. This article examines the economic impact which the popular festivities of «Moors and Christians» generates within Calpe, a mature tourism destination of the province of Alicante. It is manifested that these popular festivities are an advanced factor for competitive tourism, contributing toward the generation, in merely two days time, between 11 and 18% of the annual net earnings of the municipality from tourism.Downloads
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.