The iron tomb of the entrepreneur Francisco Peña Vaquero
Abstract
The cemetery of Nuestro Padre Jesús in Murcia treasures a unique iron tomb, promoted by Francisco Peña Vaquero, an industrialist and owner of one of the most important foundries in Murcia at the crossroads of the nineteenth and twentieth centuries, for whom work was everything. An iconographic program was projected on iron combining traditional elements of the world of death with a repertoire centered on the tools of his professional activity. The sum of all this would result in a catafalque from which the ideals of Christian resurrection were proclaimed from the labor effort developed during life. Analyzing these aspects and linking them with the economic and funerary contributions of their context will give us the guidelines to approach the analysis of their meaning.
Downloads
References
Giedion, S. (1978). La mecanización toma el mando. Barcelona: Gustavo Gili.
Grimal, P. (2016). Diccionario de mitología griega y romana. Barcelona: Paidós.
Griñán Montealegre, M., López Sánchez, M. & Palazón Botella, M. D. (2008). Francisco Peña Vaquero y la fundición de hierro en Murcia. En Álvarez Areces, M. Á. (coord.), Del hierro al acero. Forjando la historia del patrimonio industrial metalúrgico. Gijón: CICEES, 261-273.
Kazek, K. (2019). The intricate beauty of cast-iron in Alabama’s Victorian grave covers, caskets, fences, mausoleums. Al.com. https://www.al.com/living/2015/11/the_intricate_beauty_of_cast-i.html.
Mañas Borrás, L. (2013). La artesanía industrial en Valencia. La Fundición Primitiva Valenciana (1850-1890). http://www.racv.es/institucional/files/La_artesania_industrial_en_Valencia.pdf.
Moreno Atance, A. M. (2006). Cementerios murcianos: Arte y arquitectura. Tesis doctorales Universidad Complutense. https://eprints.ucm.es/7150.
Nicolás Gómez, S. (1992). El estilo neogótico a finales del siglo XIX en la arquitectura funeraria del cementerio de Ntro. Padre Jesús en Murcia y en otros cementerios del municipio. Murgetana, 85, 21-32.
Nicolás Gómez, S. (1994). La morada de los vivos y la morada de los muertos: Arquitectura doméstica y funeraria del siglo XIX en Murcia. Murcia: Editum.
Palazón Botella, M. D. y Molina Gómez, J. A. (2019). Estudio iconográfico del panteón de las familias Erades-Navarro en el Cementerio de Nuestro Padre Jesús de Murcia. Revista Murciana de Antropología, 26, 77-94. https://revistas.um.es/rmu/article/view/368581.
Revilla, F. (2018). Diccionario de iconografía y simbología. Madrid: Cátedra. Rylands, T. (2015). Joseph R. Abrams: Inventor of the Cast Iron Grave Cover. Blog Adventures in Cemetery Hopping. A blog by Traci Rylands. https://adventuresincemeteryhopping.com/2015/01/23/joseph-r-abrams-inventor-of-the-cast-iron-grave-cover/
Silva Contreras, M. (2005). Hierro fundido en plazas y cementerios del siglo XIX: Caracas y Valencia entre incontables ciudades. Apuntes, 18 (1-29), 90-105.
Copyright (c) 2021 Murcian Journal of Anthropology
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional. Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.