Amnesia and Disagreement: Notes on the Memory Sites of Critical Art Pratices in the late Franco Era

Authors

  • Jesús Carrillo Castillo
Keywords: Conceptual Art, 70’, Spain, Museography

Abstract

In November of 1975 dictator Francisco Franco dies on a hospital bed. Between the late 1960s and 1978, when a new, democratic, constitution is approved, Spain was alive with transformative impulses that surpassed the mere criticism of the dictatorship. The art world was astir with intense debates about the sense of artistic practice in a society subjugated for several decades by a totalitarian regime. In the end, this debate was silenced and left unresolved as a new notion of art became dominant: art as a consumer fetish, token of a new, democratic Spain that had allegedly become normalized in relation to international standards.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bozal, V. (1976), “Para hablar del realismo no hay que hablar del realismo” en VVAA, España. Vanguardia artística y realidad social: 1936-1976, Barcelona, Editorial Gustavo Gili, pp. 111-136.

Bozal, V. (2006), “Dos etcéteras sobre Juan Hidalgo” Estudios de arte contemporáneo. Temas de arte español del siglo XX. Madrid, La balsa de la Medusa, pp.193-203.

Brea, J.L. (ed.) (1989), Antes y después del entusiasmo, 72-1992, La Haya, SDU.

Corbeira, D,Expósito, M. (2004), Desacuerdos 1. Sobre arte, políticas y esfera pública en el Estado español, Barcelona, Ediciones del Macba, p.143

Díaz Cuyás, J., Pardo, C. (2004), “Pamplona era una fiesta. Tragicomedia del arte español” Desacuerdos 1. Sobre arte, políticas y esfera pública en el Estado español, Barcelona, Ediciones del Macba, pp.17-74.

Expósito, M. (1997), “¿Qué significaría (a partir de) hoy “arte político? Pero también, ¿de qué hablamos en realidad cuando decimos “los noventa”?” Papers d’Art, nº 74, p. 21.

Fuster, J. (1972), “La aportaciò cinematogràfica de Joan Brossa. Una conversa con Pere Portabella” Estudios escénicos nº 16.

Marchán, S. (1986), “Nuevos comportamientos artísticos en España” en Del arte objetual al arte del concepto, edición de Madrid, Akal.

Marchán, S. (1983), “Después del naufragio”, Fuera de Formato Madrid, Centro Cultural de la Villa.Parcerisas, P. (2007), (ed.), Idees i actituds. Entorn de l’art conceptual a Catalunya, 1964-1980 Barcelona, 1992 Centre d’art Santa Mónica, Generalitat de Catalunya.

Parcerisas, P. Conceptualismo(s). Poéticos, políticos y periféricos. En torno al arte conceptual en España, 1964-1980, Madrid, Akal.

Selles, N. (1999), Art, política i societat en la derogació del franquisme. La Assemblea Democràtica d’Artistes de Girona, Barcelona: Llibres del Segle.

Tejeda Martín, I. (2009), “Guernica re-expuesto” G+C (Revista internacional de gestión y cultura contemporánea), nº 0, pp. 54-59.

Torrent, R. (1997), “Bienal de 1976. Polémica cita del arte español en Venecia”, España en la bienal de Venecia : 1895-1997 (pp. 212-278).Castellón : Servicio de Publicaciones de la Diputación,

Utrilla, L. (1980), Cròniques de l’era conceptual, Mataró, Ediciones Robrenjo.

Vilarós, T. (1998), El mono del desencanto. Una crítica cultural de la Transición española (1973-1993), Madrid, Siglo XXI.

Villaespesa, M. (1989), “Síndrome de mayoría absoluta”, Arena nº 1, 81-83.

VV.AA. (2004), Desacuerdos 1. Sobre arte, políticas y esfera pública en el Estado español, Barcelona, Ediciones del Macba.

How to Cite
Carrillo Castillo, J. (2009). Amnesia and Disagreement: Notes on the Memory Sites of Critical Art Pratices in the late Franco Era. Art and Identity Policies, 1, 1–22. Retrieved from https://revistas.um.es/reapi/article/view/89381