Representations/presentations of female identity in the context of narcoculture: The performative work of Lorena Wolffer

Authors

  • Diana Carolina Bejarano Coca Universitat Pompeu Fabra
DOI: https://doi.org/10.6018/reapi.530031
Keywords: Narcocultura, identidad, cuerpo, performance, feminicidio

Abstract

This article deals with the representations and presentations of female identity in the performative work of the Mexican artist Lorena Wolffer. The artist, inserted in a context of narco-culture, ex-plores artistic alternatives to the aestheticisation and invisibilisation of violence projected onto the female body. Through the case study of her works Territorio Mexicano (1995-1997), If She Is Mexico, Who Beat Her Up? (1997-1999), Mientras dormíamos (el caso Juárez) (2002-2012) and Expuestas: registros públicos (2007-2013), she raises and denounces extreme violence against women, offering creative strategies and participatory cultural interventions to heal the victims and transform reality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Avedaño, O. (com.). Lorena Wolffer/ Expuestas: registros públicos. (Exposición celebrada en Ciudad de México, Museo de Arte Moderno, del 11-VII-2015 al 18-X-2015). Ciudad de México: ONU Mujeres, 2015.

Ballester Buigues, I. (julio de 2012). Subvirtiendo la invisibilidad: circuitos de género frente a la impunidad. En Congreso Internacional de Pedagogía Social, Universidad Estatal de Campinas, Brasil.

Butler, J. (2006). Vida precaria. El poder del duelo y la violencia (Fermín Rodríguez, trad.). Buenos Aires, Argentina: Paidós. (Obra original publicada en 2004).

Butler, J. (2010). Marcos de guerra. Las vidas lloradas (Bernardo Moreno Carrillo, Trad.). Ciudad de México, México: Paidós Ibérica. (Obra original publicada en 2009).

Coll, E. (7 de abril de 2004). Lorena Wolffer sacude a Nueva York con los casos de asesinadas en Juárez. La Jornada.

Diéguez, I. Expuestas: interpelando la normalidad. En Octavio Avedaño (com.). Lorena Wolffer/ Expuestas: registros públicos. (Exposición celebrada en Ciudad de México, Museo de Arte Moderno, del 11-VII-2015 al 18-X-2015). Ciudad de México: ONU Mujeres, 2015.

Spivak, C. G. (2009). ¿Pueden hablar los subalternos? (Manuel Asensi Pérez, Trad.). Barcelona, España: MACBA. (Obra original publicada en 1988).

Segato, R. L. (2013). La escritura en el cuerpo de las muertas de Juárez. Territorio, soberanía y crímenes de segundo estado. Buenos Aires, Argentina: Tinta Limón.

Sontag, S. (2004). Ante el dolor de los demás (Aurelio Major, Trad.). Madrid, España: Suma de Letras. (Obra original publicada en 2003).

Valencia, S. (2010). Capitalismo gore. Madrid, España: Melusina.

Valencia, S. (febrero, 2012). Capitalismo Gore y Necropolítica en México Contemporáneo. Relaciones Internacionales, núm. 19, 83-102.

Published
30-06-2022
How to Cite
Bejarano Coca, D. C. (2022). Representations/presentations of female identity in the context of narcoculture: The performative work of Lorena Wolffer. Art and Identity Policies, 26(26), 121–134. https://doi.org/10.6018/reapi.530031