Recorders at the discarded memory. Trackers of debris

Authors

  • Eduardo Serrano González Universitat Politècnica de València
  • Francisco De la Torre Oliver Universitat Politècnica de València
DOI: https://doi.org/10.6018/reapi.484771
Keywords: Photography, Abandonment, Object, Memory, Archive, Scrap

Abstract

The present work analyzes how the contemporary consumer society transforms the city into a producer of abandoned memory waste, and how these objects star in the photographic archive on social networks of the so-called waste trackers. A phenomenon that would be questioning the construction of collective memory from new perspectives. After this observation, we propose to face the analysis of the discarded object as a metaphor for memory by means of a possible analogy between these urban trackers and the Angel of Walter Benjamin's story. In the same way, we will link this phenomenon to the paradigm shift of what can be photographed, largely motivated by the popularization of the integrated camera on mobile devices and image sharing applications. Finally, based on these keys, we will analyze a series of accounts on social networks where their authors develop alternative artistic discourses.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barthes, R. (1986). Lo obvio y lo obtuso. Barcelona: Paidós.

Baudrillard, J. (1969). El sistema de los objetos. México D.F: Siglo XXI.

Bauman, Z. (2018). Retrotopía. Barcelona: Paidós.

Benjamin, W. (2004). Sobre la fotografía. Valencia: Pre-Textos.

Benjamin, W. (2005). Tesis sobre la historia y otros fragmentos, México D.F: Ítaca.

Bollas, C. (1987). La sombra del objeto. Psicoanálisis de lo sabido no pensado. Buenos Aires: Amorrortu.

Boym, S. (2001). The Future of Nostalgia. Nueva York: Basic Books.

Derrida, J. (1997). Mal de archive: una impresión freudiana. Madrid: Trotta.

Enwezor, O. (2008). Archive forever: uses of the Document in Contemporary Art. New York: Steidl.

Fernández, A. (2018). Teoría general de la basura (cultura, apropiación, complejidad). Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Foucault, M. (1970). La arqueología del saber. México D.F: Siglo XXI.

Guasch, A. M. (2011). Arte y Archivo, 1920-2010 Genalogías, tipologías y discontinuidades. Madrid: Akal.

Guigon, E. (1997). El objeto surrealista. Valencia: IVAM.

Hernández, M. Á. (2012). Materializar el pasado: el artista como historiador (Benjaminiano). Murcia: Micromegas.

Krauss, R. (2002). Los espacios discursivos de la fotografía. En Lo fotográfico por una teoría de los desplazamientos (pp. 40-59). Barcelona: Editorial Gustavo Gili, S.A.

Martín Prada, J. (2018). El ver y las imágenes en el tiempo de internet. España: Akal.

Reyes, A. (1989). La Malicia del Mueble, Obras completas XXII. México: FCE.

Sontag, S. (2005). Sobre la fotografía. Madrid: Alfaguara.

Published
28-06-2021
How to Cite
Serrano González, E., & De la Torre Oliver, F. (2021). Recorders at the discarded memory. Trackers of debris. Art and Identity Policies, 24, 114–131. https://doi.org/10.6018/reapi.484771