The ghostly archive. Notes on Maternity as (im) possibility in the artwork of Tracey Emin

Authors

  • Rocío Abellán Muñoz Escuela de Arte de Jerez
DOI: https://doi.org/10.6018/reapi.461181
Keywords: archive, trauma, Tracey Emin, abortion, maternity, autobiography, Emin

Abstract

The emergence of both the conceptual movement and the autobiographical discourse in the artistic sphere towards the
end of the sixties of the last century, entailed a split point that redefined the art work as information, significance, language and archive. In this context, the aim of this paper is to analyse the maternity as a trope that, historically, has articulated feminine reality through one brach of Tracey Emin´s artwork related to the construction of a ghostly archive about her pregnancies, her abortions and her unborned children.
Thus, from an analytical, sociological and gender critical approach, this paper ig going to analyze the perversión of the archive, memory and autobiography carried out by a ghostly narration, anchored between life and death that, paradoxically, for the artist will constitute the only way through which she can tolerate her traumatic reality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, K. (2019). Las madres no. Madrid: Tránsito.

Amorós, C. (1991). Hacia una crítica de la razón patriarcal. Barcelona: Anthropos.

Anderson, L. (2001). Autobiography. Londres & Nueva York: Routledge.

Arfuch, L. (2013). Memoria y autobiografía. Exploraciones en los límites. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Badinter, E. (1981). ¿Existe el amor maternal? Historia del amor maternal. Siglos XVII al XX. Barcelona: Paidós.

Badinter, E. (2017). La mujer y la madre. Un libro polémico sobre la maternidad como nueva forma de esclavitud. Madrid: La Esfera de los Libros.

Baudrillard, J. (2000). Las estrategias fatales. Barcelona: Anagrama.

Bellucci, M. (2014). Historia de una desobediencia. Aborto y feminismo. Buenos Aires: Capital Intelectual.

Chadwick, W. (2007). Women, Art, and Society. Londres: Thames & Hudson.

Craveri, B. (2007). La cultura de la conversación. Madrid: Siruela.

Dalla Costa, M., James, S. (1977). El poder de la mujer y la subversión de la comunidad. Buenos Aires: Siglo XXI.

Derrida, J. (1997). Mal de archivo. Una impresión freudiana. Madrid: Trotta.

Duncan, C. (1982). Virility and Domination in Early Twentieth-Century Vanguard Painting. En N. Broude, M. D. Garrand. (Ed.), Feminism and Art History: Questioning the Litany (pp. 293-313). Londres: Harper and Row.

Duncan, C. (1973). Happy Mothers and Other New Ideas in French Art. The Art Bulletin, 55(4), 570-583.

Emin, T. (2005). Strangeland. The jagged recollections of a beautiful mind. Londres: Spectre. Eurípides. (2020). Medea. Barcelona: Gredos.

Foster, H. (2001). El retorno de lo real. La vanguardia a finales de siglo. Madrid: Akal.

Foucault, M. (2008). Tecnologías del yo y otros textos afines. Buenos Aires: Paidós SAICF.

Foucault, M. (2001). La arqueología del saber. Buenos Aires: Siglo XXI.

Freud, S. (2011). Tótem y tabú. Madrid: Alianza.

Freud, S. (1992). Lo Ominoso. En S. Freud. Obras Completas. Volumen 17 (1917-19) (pp. 215-251). Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Freud, S. (1991). Recordar, repetir, reelaborar (Nuevos consejos sobre la teoría del psicoanálisis, II). En S. Freud. Obras Completas. Volumen 12 (1911-13) (pp. 145-157). Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Freud, S. (1984). Psicología de las masas. Más allá del principio del placer. El porvenir de una ilusión. Madrid: Alianza.

Galeotti, G. (2004). Historia del aborto. Buenos Aires: Nueva Visión.

García, B. (2015). El cielo oblicuo. Madrid: Errata Naturae.

García Lorca, F. (2006). Yerma. Madrid: Cátedra.

Gilmore, L. (2001). The limits of autobiography. Trauma and testimony. Nueva York: Cornell University Press.

Guasch, A.M. (2011). Arte y archivo, 1920-2010. Genealogías, tipologías y discontinuidades. Madrid: Akal.

Guasch, A.M. (2009). Autobiografías visuales. Del archivo al índice. Madrid: Siruela.

Guasch, A.M. (2005). Los lugares de la memoria: el arte de archivar y recordar. Materia, 5, 157-183.

Lacapra, D. (2005). Escribir la historia, escribir el trauma. Buenos Aires: Nueva Visión.

Hays, S. (1998). Las contradicciones culturales de la maternidad. Barcelona: Paidós.

Illouz, E. (2007). Intimidades congeladas. Las emociones en el capitalismo. Buenos Aires: Katz.

Knibielher, Y. (2001). Historia de las madres y de la maternidad en Occidente. Buenos Aires: Nueva Visión.

Maier, C. (2005). Lo Obsceno. Buenos Aires: Nueva Visión.

Molina Petit, C. (1994). Dialéctica feminista de la Ilustración. Barcelona: Anthropos.

Morrison, T. (2014). Beloved. Barcelona: Debolsillo.

Pollock, G. (2013). Visión y Diferencia. Feminismo, feminidad e historias del arte. Argentina: Fiordo.

Rank, O. (1982). El doble. Buenos Aires: Orión.

Rosset, C. (2008). El principio de la crueldad. Valencia: Pretextos.

Rosset, C. (1993). Lo real y su doble. Barcelona: Tusquets.

Rousseau, J. J. (1973). Emilio o De la educación. Barcelona: Fontanella.

Shildrick, M. (2002). Embodying the monster. Encounters with the vulnerable self. Londres: SAGE Publications.

Trías, E. (1992). Lo bello y lo siniestro. Barcelona: Ariel.

Tubert, S. (1996). La figura de la madre. Madrid: Cátedra.

Valcárcel, A. (1997). La política de las mujeres. Madrid: Cátedra.

Vidler, A. (1992). The architectural uncanny. Essays in the modern unhomely. Massachusetts: Massachusetts Institute of Technology.

Wollstonecraft, M. (2018). Vindicación de los derechos de la mujer. Barcelona: Taurus.

Published
30-12-2020
How to Cite
Abellán Muñoz, R. (2020). The ghostly archive. Notes on Maternity as (im) possibility in the artwork of Tracey Emin. Art and Identity Policies, 23(23), 98–118. https://doi.org/10.6018/reapi.461181