The poetics of spirituality and the introspective in the work of Younes Rahmoun. He made a reading of Art distanced from the historicist canons

Authors

  • Yassine Chouati Universidad de Sevilla
DOI: https://doi.org/10.6018/reapi.433791
Keywords: art, otherness, self-representation, poetics, spirituality

Abstract

The present study is formulated in a situation saturated with fixed and essentialist images of the Arab and Muslim individual, which tries to typify the difference in absolutes, without taking into account the existing diversity.In this sense, we propose to go beyond the usual historicist canon to be able to develop a specific analysis of the work of an non-western artist, who contradicts modern reason to reflect through art on the spiritual experience in the Muslim faith. It is, therefore, an approach to the work of the Moroccan artist Younes Rahmoun, built from an interdisciplinary perspective, in which we analyze the relationships between his artistic discourse, his spiritual convictions and his life experience.
For this, by way of contextualization, we define the underlying reasons behind the aesthetic-conceptual and narrative choices used by Rahmoun. Indeed, we start from the conviction that we are not facing an artistic experience isolated from its cultural, social, political, economic, historical and cultural reality; but a continuity integrated in the context, which works in harmony with existing styles, reflections and ways of life in the local and global environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Art Jameel. (Productor).(2018). Meet Younes Rahmoun, shortlisted for the Jameel Prize 5, for his work Tâqiya Nôr.

Barthes, R. (2007). El placer del texto y la lección inaugural. Madrid: Siglo I.

Barroso, Villar. (2014). Arte Contemporáneo en el Norte de África. Oviedo: Julia Barroso Villar.

Benjamin, W. (2008). Tesis sobre la filosofía de la historia. México: Itaca.

Belmenouar, S. (2012). Art contemporain arabe. Transcontinentales. 13(12), 9.

Beaud, M-C., Froment, J-L. y Augé, M. (1999). L’objet désorienté au Maroc. Paris: Musée des arts décoratifs-Union centrale des arts décoratifs.

Bourriaud, N. (2013). Estética relacional. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Careri, F. (2002). Walkscapes. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, GG.

Cheng, F, (2016). De l’âme. Paris: Albin Michel.

CIAV - Meisenthal - France. (Productor). (2010). Les 77 lampes de Younes Rahmoun.

Derrida, J. (2006). Márgenes de la filosofía. Madrid: Cátedra.

Didi-Huberman, G. (2015). Fasmas. Cantabria: Shangrila.

Foucault, M. (1988). El sujeto y el poder Revista Mexicana de Sociología. Revista Mexicana de Sociología. 50(3), 3 20.

Favaretto, M.S. (2020). Las Fronteras de los archivos. Lo exótico en Pasolini. Arte Y Políticas de Identidad, 21, 52-73.

Fanon, F. (2017). Fundamentos recíprocos de la cultura nacional y las luchas de liberación. Los condenados de la tierra. (pp.161-193). Tafalla (Navarra): Txalaparata.

Fatmi, M. (2011). Entrevista con Véronique Rieffel.

Foster, H., Buchloh, B., Krauss, R.y Bois, Y-A. (2006). Arte desde 1900 Modernidad, antimodernidad, posmodernidad. Madrid: Akal.

Hagège, C. (2017). Les Religions, la Parole et la Violence. Paris: OJ.SC.Humaines.

Kant, I. (2003). Lo bello y lo sublime. Madrid: Espasa Calpe.

Kandinsky, V. (1989). De lo espiritual en el arte. México DF., México: Editorial Premia.

Karroum, A. (2015). Sous nos yeux (Ante nuestros ojos). Sous nos yeux. Barcelona: MACBA; La Kunsthalle Mulhouse.

Lipovetsky, G. (2013). La felicidad paradójica. Barcelona: Anagrama.

Loos, A. (1908). Ornamento y delito. Paperback.

Malraux, A. (2013). There is no hierarchy in Art, 2013.

Montazmi, M. (2017). Faouzi Laatiris: fugues chimériques dans la mondialisation. Revus desd mondes musulmans et de la Méditerranée, 141.

Nava Murcia, R. (2012). El mal de archivo en la escritura de la historia. Historia y grafía - Deconstruyendo el Archivo. 38(19). México, Departamento de Historia de la Universidad Iberoamericana, 95-126.

Pantina, L. (2019). El arte como forma de meditación (tesis de pregrado). Universidad de Sevilla, Sevilla, España.

Panzani, I. (2013). Walid Raad, “Scratching on Things I Could Disavow: A History of Art in the Arab World”. Démocratiser l’art [contemporain]. Marges. 15, 166-167.

Ranciere, J. (2014). El reparto de lo sensible. Buenos Aires: Prometeo libros.

Rahmoun, Y. (2018). Younés Rahmoun: Little Worlds, Complex Structures. Qatar: Virginia Commonwealth University School of the Arts in Qatar.

Rahmoun, Y. (2009, 4 de Septiembre). Interior Travel. Entrevista con Jérôme Sans.

Read, H. (1975). Imagen e idea. México DF, México: Fondo de cultura económica.

Said, E. (2019). Poder política y cultura. Barcelona: Debate.

Said, E. (2013). Representar al colonizado: los interlocutores de la antropología. Reflexiones sobre el exilio (pp.179-218). Barcelona: Debolsillo.

Said, E. (2013). Orientalismo. [Versión E-Reader].

Scheiwiller, S.G. (2018). (Neo)Orientalism: Alive and Well in American Academia: A Case Study of Contemporary Iranian Art. En T. Keskin. (Ed.), Neo-Orientalism, American Hegemony and Academia (pp.195-230). Boston: Turgut Keski.

Shabout, N. (2009). Newision Arab Contemporary Art in the 21st Century. Londres: Transglobal Publishing.

Sontag, S. (2018). Sobre la fotografía. Barcelona: Debolsillo.

Wymann, S. (2011, 4 de junio). Tetuán, Meisenthal, Doha. Novo, 12.

Published
23-06-2020
How to Cite
Chouati, Y. (2020). The poetics of spirituality and the introspective in the work of Younes Rahmoun. He made a reading of Art distanced from the historicist canons. Art and Identity Policies, 22, 11–34. https://doi.org/10.6018/reapi.433791