Development and resignification of the family album through the art project about grief.

Authors

  • Montse Morcate Casera Universitat de Barcelona
DOI: https://doi.org/10.6018/reapi.416681
Keywords: family album, grief, self-representation, memory, death

Abstract

Domestic photography, with the album as the symbol of the legacy of family memory, has been a reflection of the identity construction and the desire to configure a visual memory in which to project an idealized vision of the family. However, in other periods, images that reflected personal pain, loss or death were accepted as an important part of family memory. Although this field of representation is now becoming visible, especially in the online ground, it is through the art project that many artists talk about grief, disease or death, making these issues visible and normalizing them. In this sense, the object of study here proposed is to analyze two possible approaches in which one documents a new chapter of the family album whereas the second deconstructs and/or resignifies the actual family archive. Along with this proposal various projects by the author are presented in which memory and loss are explored through self-representation and the transformation of the album and the family image, both from theory and artistic practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barthes, R. (2007). La càmera lúcida. Mallorca: Lleonard Muntaner Editor.

Batchen, G. (2004). Forget me not: Photography and Remem¬brance. New York, Amsterdam: Princeton Architectural Press; Van Gogh Museum.

Burns, S. (1990). Sleeping Beauty: Memorial Photography in America. California: Twelvetrees Press, Altadena.

Morcate, M. (2010). La fotografía y el duelo: fotografías de espíritus, post-mortem y otros engaños visuales. En Un art d’espectres: Màgia i esoterisme en el ciema dels primers temps. Girona: Fundació Museu del Cinema- Col·lecció Tomàs Mallol/Ajuntament de Girona.

Morcate, M. (2013). Duelo y fotografía post-mortem: Contradicciones de una práctica vigente en el siglo XXI. En A. Gondra y G. López (Eds.), Imagen y muerte (pp. 25-45). Barcelona: Sans Soleil Ediciones.

Morcate, M. (2014). Duelo, Muerte y Fotografía: Representaciones fotográficas de la muerte y el duelo desde los usos domésticos al proyecto de creación contemporáneo (Tesis doctoral). Facultad de Bellas Artes. Universitat de Barcelona.

Morcate, M. (2017). Tipologías y re-mediación de las imágenes de muerte y duelo compartidas en la memorialización online. Revista M. Estudos sobre a Morte, os Mortos e o Morrer, 2(3), 30-44.

Morcate, M. (2018). Exhibiting Pain, Death and Grief: From the Art Gallery to the Image Shared Online. En E. González-Polledo y J. Tarr (eds.) Painscapes: communicating pain. Londres: Palgrave Macmillan.

Morcate, M. y Pardo. R. (2016). Death, Illness and Grief in Contemporary Photography. En H. Thomas (Ed) Malady and Mortality. Reino Unido: Cambridge Scholars Publishing.

Morcate, M. y Pardo, R. (Eds.) (2019). La imagen desvelada: prácticas Prácticas fotográficas en la enfermedad, la muerte y el duelo. Vitoria- Gasteiz: Sans Soleil Ediciones.

Niedermayer, A. (coord.) (2013). Encuentro de miradas. Fotógrafas argentinas contemporáneas. Buenos Aires: La Azotea Editorial.

Pardo, R. (2019). Fotografía y enfermedad: iconografías en transformación. En M. Morcate y R. Pardo (Eds.). La imagen desvelada: prácticas Prácticas fotográficas en la enfermedad, la muerte y el duelo. Vitoria- Gasteiz: Sans Soleil Ediciones.

Pardo, R. y Morcate, M. (2016). Illness, death and grief: the daily experience of viewing and sharing digital Images. En Digital Pho¬tography and Everyday Life. London, New York: Routledge.

Ruby, J. (1999). Secure the shadow: Death and Photography in America. Cambridge, MA.: The MIT Press.

Sontag, S. (2003). Ante el dolor de los demás. Madrid: Alfaguara.

Walter, T. (2015). New mourners, old mourners: Online memorial culture as a chapter in the history of mourning. Review of Hypermedia & New Media, 21(1,2).

Walter, T., Hourizi, R., Moncur, W. y Pitsillides, S. (2012). Does the internet change how we die and mourn? Overview and analysis. Omega, 64(4), 275–302.

Published
29-12-2019
How to Cite
Morcate Casera, M. (2019). Development and resignification of the family album through the art project about grief. Art and Identity Policies, 21, 11–28. https://doi.org/10.6018/reapi.416681