Artistic activity and precariousness in Spain

analysis from a global study

Authors

  • Marta Pérez Ibáñez
  • Isidro López-Aparicio
DOI: https://doi.org/10.6018/reapi.359771
Keywords: artists, professional activity, crisis, economy, precariousness, art market

Abstract

This article, the result of an interdisciplinary research project, aims to contextualize the professional activity of visual and visual artists in Spain, in the current economic, social and labor circumstances. In the first place, due to the complex issue regarding the consideration of professional artist and in the absence of specific censuses that allow us to study this sector, we delimit the criteria that define it and the relationship between their identity, activity, economic performance, and connection with the rest of the art system. Next, based on national and European economic and labor indicators, we propose a first quantification of Spanish visual and visual artists, a nonexistent fact and highly demanded by the sector. Finally, we list some of the most significant data provided by this research on the current economic situation of the sector, a study in which more than 1,100 Spanish artists have participated. The results reaffirm our hypothesis about the precariousness of artistic work, and the need to know in greater depth the demands, needs and capacities of artists in the current Spanish social, economic and cultural context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AAVC (2006). La dimensión económica de las artes visuales en España. Barcelona, España: Associaciód’Artistes Visuals de Catalunya.

Abbing, H. (2002). Why are artists poor?Amsterdam, Netherlands: Amsterdam University Press.Aliaga, J.V. y Navarrete, C. (Eds.) (2017). Producción artística en tiempos de precariado laboral. Madrid, España: Tierradenadie Ediciones.

Anuario de estadísticas culturales 2016. Madrid: Secretaría General Técnica. Subdirección General de Documentación y Publicaciones. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Recuperado de https://www.mecd.gob.es/dam/jcr:072f4737-7587-43bc-9c78-c87ce67c438c/anuario-de-estadisticas-culturales-2016.pdf

Arkin, H. & Colton, R. (1962). Tables for statisticians. Nueva York, USA: Barnes & Noble.Artimetría (2010). La situació dels artistes visuals a Catalunya. Fulls de Cultura i Comunicació. Dades Culturals. Gencat.cat. Recuperado de http://dadesculturals.gencat.cat/web/.content/sscc/gt/arxius_gt/dades_435a.pdf

Artimetría (2002). La situació dels artistes visuals a Catalunya. Análisi de resultats. Estudio encargado por el Departamento de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Inédito. Recuperado de http://www.paac.cat/admin/pages/files/userfiles/files/Accio%CC%81_Poli%CC%81tica/Articles_i_Documents/situacio_artistes_visuals.pdf

Bille, T. (2012). Creative Labor: Who Are They? What Do They Do? Where Do They Work? A Discussion Based on a Quatitative Study from Denmark. In Careers in creative industries (pp. 36-65). New York, USA y London, UK: Routledge.

Callegaro, M., Manfreda, K. L. & Vehovar, V. (2015). Web survey methodology. Thousand Oaks, California, USA: Sage Publications.

Castro Sánchez, J.J. (2016). Métodos y técnicas de investigación social. Las Palmas de Gran Canaria, España: Universidad de Las Palmas de Gran Canaria.Consejo Nacional de la Cultura y las Artes de Chile (2012). “Caracterización del proceso de profesionalización de los artistas visuales nacionales”. Recuperado de http://www.cultura.gob.cl/estudios/observatoriocaracteri-zaciondelprocesodeprofesionalizaciondelosartistasvisualesnacionales.htm

Doellgast, V., Lillie, N., & Pulignano, V. (Eds.). (2018). Reconstructing solidarity: labour unions, precarious work, and the politics of institutional change in Europe. Oxford, UK: Oxford University Press.

Echevarría, J., Galarraga, A. y Rocca, L. (2013). Formación y trayectorias profesionales de los artistas vascos: resultados de la encuesta INNOCREA 2013. Bilbao, España: Universidad del País Vasco UPV-EHU.

Eurostat (2016). Cultural statistics, Luxemburgo, Luxemburgo: Publication Office of the European Union. Recuperado de http://ec.europa.eu/eurostat/documents/3217494/7551543/KS-04-15-737-EN-N.pdf/648072f3-63c4-47d8-905a-6fdc742b8605

Flisbäck, M. (2011). A Survey of Artists’ Income from a Gender Perspective. Economy, Work, and Family Life. Stockholm, Sweden: Konstnärsnämnden - The Swedish Arts Grants Committee.

Frey, B.S., & Pommerehne, W.W. (1989). Muses and Markets: Explorations in the Economics of the Arts. Oxford, UK: Blackwell.

Gielen, P. (2014). El murmullo de la multitud artística: arte global, política y posfordismo. Madrid, España: Brumaria.

Grinell, R.M. (1997). Social work research & evaluation. Quantitative and qualitative approaches. Itasca, Illinois, USA: Peacock Publishers.

Grodach, C., Currid-Halkett, E., Foster, N., & Murdoch III, J.(2014). The location patterns of artistic clusters: A metro-and neighborhood-level analysis. Urban Studies, 51(13), 2822-2843.

Jarillo Romero, P. y Jiménez Martínez, C. (2014). Distrito arte: estudio para la implantación de plataforma de comercialización on line de artes visuales y artesanías andaluzas. Unión de Profesionales y Trabajadores Autónomos de Andalucía UPTA.

Lena, J. C., & Lindemann, D.J. (2014). Who is an artist? New data for an old question. Poetics, 43, 70-85.Lozano, C. (16 de marzo, 2017). El cierre de Carmen del Campo deja Córdoba sin galerías de arte privadas. Diario de Córdoba, Cultura. Recuperado de http://www.diariocordoba.com/noti-cias/cultura/cierre-carmen-campo-deja-cordoba-sin-galerias-ar-te-privadas_1131615.html

Markusen, A. (2006). Urban development and the politics of a creative class: evidence from a study of artists. Environment and planning A, 38(10), 1921-1940.

McAndrew, C. & McKimm, C. (2010). The living and conditions of artists in the Republic of Ireland and Northern Ireland. Dublin, Ireland: The Arts Council/An Chomhairle Ealaķon and Arts Council of Northern Ireland.

McAndrew, C. (2012). El mercado español del arte en 2012. Barcelona, España: Fundación Arte y Mecenazgo.

McAndrew, C. (2014). El mercado español del arte en 2014. Barcelona, España: Fundación Arte y Mecenazgo.

McAndrew, C. (2017). El mercado español del arte en 2017. Barcelona, España: Fundación Arte y Mecenazgo.

Menger, P-M. (2001). Artistic art workers. Theoretical and methodological challenges. Poetics 28, 241-254.

Pérez Ibáñez, M. y López-Aparicio, I. (2017). La actividad económica de los/las artistas en España. Estudio y análisis. Madrid, España: Fundación Antonio de Nebrija.

Rowan, J. (2017). Una economía cultural de la cultura. Periférica Internacional. Revista para el análisis de la cultura y el territorio(17).

Sorando D. y Ardura, A. (2016). First we take Manhattan. Gentrificación de centros urbanos. Madrid, España: Catarata.Standing, G. (2013). El precariado. Una nueva clase social. Barcelona, España: Pasado & Presente.

Steiner, L., & Schneider, L. (2013). The happy artist: an empirical application of the work-preference model. Journal of Cultural Economics, 37(2), 225-246.

Throsby, D. (2010). Economic analysis of artists’ behaviour: some current issues. Revue d’économie politique, 120(1), 47-56.

Varbanova, L. (2017). International entrepreneurship in the arts. New York, USA y London, UK: Routledge.Walter, C. (2015). Arts Management: An Entrepreneurial Approach. New York, USA y London, UK: Routledge.

Yapu, M. et al. (2006). Pautas metodológicas para investigaciones cualitativas y cuantitativas en ciencias sociales y humanas. La Paz, Bolivia: PIEB.

Zafra, R. (2017). El entusiasmo. Precariedad y trabajo creativo en la era digital. Barcelona, España: Anagrama.

Published
30-12-2018
How to Cite
Pérez Ibáñez, M., & López-Aparicio, I. (2018). Artistic activity and precariousness in Spain: analysis from a global study. Art and Identity Policies, 19, 49–66. https://doi.org/10.6018/reapi.359771