Healing the Wound: Dominican Citizenship. Rita Indiana’s Multimedia Project.

Authors

  • Lina Martínez Hernández Universidad de Pensilvania
DOI: https://doi.org/10.6018/250891
Keywords: Rita Indiana Hernández, Dominican Republic, Haiti, juxtaposition, remediation, multimedia.

Abstract

In this article I argue that the various components in Rita Indiana Hernández’ multimedia project can be read as a critical intervention in the debates regarding citizenship and territorial frontiers between the Dominican Republic and Haiti. My reading postulates that through the use of juxtaposition and (re)mediation – transitioning from one form of audiovisual media to another- Rita’s project can be understood as an exploration of the discursive possibilities and critiques within national confines, as well as a response to global artistic networks of production and circulation. As a national and transnational critical intervention, Rita’s work also elaborates a critique of the racialized nature of the national discourse on dominicanness, as well as of ethnicized economic and cultural neoliberal forms of production. The so-called “Haitian problem” becomes an epicenter in Rita’s work. In it different imaginaries, practices and identities converge and generate the retroactive construction of citizenship, meaning that it occurs as a constant oscillation between the legacy of the historical past and the demands of the present.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Belausteguigoitia, M. (2009). Frontera. En M. Szurmuk y R. Mckee Irwin (Coords.) Diccionario de Estudios Culturales Latinoamericanos. México: Siglo XXI Editores, Instituto Mora.

Botler, J. y Grusin, Ri.(1999). Remediation: understanding new media. Cambridge: Mass MIT Press.

Crapanzano, V. (2004). Imaginative Horizons. Chicago: The University of Chicago Press.

Congreso Nacional. (2014). Ley No. 169-14. Recuperado de http://presidencia.gob.do/haitianossinpapeles/docs/Ley-No-169-14.pdf

Danticat, E. (2015, Junio 17). Fear of Deportation in the Dominican Republic. The New Yorker. Recuperado de http://www.newyorker.com/news/news-desk/fear-of-deportation-in-the-dominican-republic

Díaz Quiñones, A. (2006). Sobre los principios: los intelectuales caribeños y la tradición. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.

Feliciano-Arroyo, S. (2011). Autogestión: reconfiguring the spaces of cultural production in Latin America. (Tesis doctoral). Filadelfia: Universidad de Pensilvania.

Fischer, S. (2004). Modernity Disavowed: Haiti and the cultures of slavery in the age of revolution. Durham: Duke University Press.

Franco, J. (2013). Cruel Modernity. Durham: Duke University Press.

Indiana Hernández, R. (2003). La estrategia de Chochueca. San Juan, PR: Isla Negra.

-----. (2011). Papi. Cáceres: Editorial Periférica.

-----. (2014). Nombres y animales. Cáceres: Editorial Periférica.

-----. (2014, 29 de Julio). Tu afro no cabe en la foto. El País. Recuperado de http://elpais.com/elpais/2014/07/28/eps/1406564419_461753.html

-----. (2015). La mucama de Ominculé.

------. (2015, 7 de Julio). El éxodo apátrida. El País. Recuperado de http://elpais.com/elpais/2015/07/03/eps/1435923219_602706.htmlel

------. (2015, 3 de Marzo). El problema haitiano. El País. Recuperado de http://elpais.com/elpais/2015/03/02/eps/1425310058_707982.html

Leonardo, E. (2010). Da pa lo dó. [Videoclip]. Santo Domingo: Productoras Panamericana y Suiche Machete.

Tala, P. (s.f.). Josefina Ludmer: “Este libro es un testimonio del presente, del ahora. De la lectura, la literatura, la historia del presente”.Sala de Lectura. Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de Letras. Recuperado de: http://letraspuc.cl/index.php?option=com_content&view=article&id=1254%3Ajosefina-ludmer-este-libro-es-un-testimonio-del-presente-del-ahora-de-la-lectura-la-literatura-la-historia-del-presente&catid=78%3Ataller-letras&Itemid=421

Martín Barbero, J. (2010). Comunicación, espacio público y ciudadanía. Folios. 23B, 37-51.

Ong, A. (2006). Neoliberalism as exception: mutations in citizenship and sovereignty. Durham: Duke University Press.

Quintero Herencia, N. (2009). La hora de volvé [Videoclip]. Santo Domingo: Productora Tumai.

Rita Indiana y los misterios (2010a). Da pa’ lo do’. En El juidero. [Disco compacto].Santo Domingo: Premium Latin Music.

------. (2010b). La hora de volvé. En El juidero. [Disco compacto]. Santo Domingo: Premium Latin Music.

Rivero, Y. M. (2005). Tuning out blackness: Race and nation in the history of Puerto Rican Television. Durham: Duke University Press.

Salamon, K. Li. (2013). Mind the Gap. En Chr. Suhr y R. Willerslev (Eds.), Transcultural Montage (pp. 145-157). New York: Berghahn Books.

Sanín, C. y Hernández, R. I. (2015, mayo). Caribbean Power. Entrevista durante la Feria del Libro de Bogotá. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=xxVKilkX0Cg

Tribunal Constitucional República Dominicana. (2013, 7 de noviembre). Declaración. Recuperado de http://tribunalconstitucional.gob.do/node/1815

Vega, A. L. (s.f.). La felicidad ja, ja, ja y la Universidad. Recuperado de http://umbral.uprrp.edu/sites/default/files/la_fecilidad_ja_ja_ja_1.pdf

Published
26-01-2016
How to Cite
Martínez Hernández L. (2016). Healing the Wound: Dominican Citizenship. Rita Indiana’s Multimedia Project. Art and Identity Policies, 13(13), 37–58. https://doi.org/10.6018/250891