The Impact of Contemporary Public Sculpture on Urban Landscape
Abstract
Public sculpture is part of the city’s urban fabric and makes up part of its impact on the landscape. In recent years, the city of Granada has created a pedestrian walkway on the Paseo de Constitución, on which public sculptures have been installed. The intended objective of this research is to understand how these works contribute to the project of improving the environment and the impact on the city’s landscape, and to determine the consequences this has on its development of sustainable tourism. The methodology used was practical and theoretical and has allowed us to know that the project benefits the citizens’ quality of life, the humanization of the city, its sustainable development, bringing the public closer to art together with the contemplation of a more contemporary urban landscape.Downloads
References
Bellido Márquez, M. del C. (2008). Materialidad y conservación de obras e arte contemporáneo. Un caso actual: Colección Centro José Guerrero. Granada: Universidad de Granada y los autores.
Borja, J.; Muxi, Z. (2003). El espacio público: ciudad y ciudadania. Barcelona: Electa.
Chueca Goitia, F. (2011). Breve historia del urbanismo (3ª ed.). Madrid: Alianza Editorial.
Cirugeda, S. (2007). Situaciones urbanas. Barcelona: Tenor.
E. P. Ideal.es (2010, 24 de marzo). Esculturas de Lorca, Falla y Martín Vivaldi decorarán desde el viernes el bulevar de Constitución. Ideal.es [en línea]. Recuperado el 22 de marzo de 2014 de http://www.ideal.es/granada/20100324/local/granada/esculturas-lorca-falla-martin-201003241335.html
Le Corbusier (1971). Principios de urbanismo. Capella J. R. (trad. al castellano). Barcelona: Ariel.
Maderuelo Raso, J. (2008). La idea de espacio en la arquitectura y el arte 1960-1989. Madrid: Akal.
Maderuelo Raso, J. (1990). El espacio raptado, interferencias entre arquitectura y escultura. Marchán, S. (prol.). Madrid: Mondadori.
Martín, M. (1994). Patrimonio y ciudad: reflexión sobre centros históricos. En II Jornadas de Patrimonio de Priego de Córdoba, 26 al 29 de octubre de 1994. Sevilla: Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico.
Montes Rojas, L. (2008). Santiago de Chile: la periferia como posibilidad. En La ciudad sentida: arte, entorno y sostenibilidad: Próxima parada Berlín-Valencia. I Congreso Internacional Arte y Entorno. Llaveria i Aras, J. (Dir.). Valencia: Centro de Investigación Arte y Entorno, Universidad Politécnica de Valencia.
Mumford, L. (1959). La cultura de las ciudades (3ª ed. ). Buenos Aires: Emecé Editores.
Prieto, E. (2011) La arquitectura de la ciudad global: redes, no-lugares, naturaleza. Madrid: Biblioteca Nueva, colección: Metrópolis, los espacios de la arquitectura.
Ribadenora, A. (2010). Esculturas de Oviedo: un museo al aire libre (I) [en línea]. Asturias para disfrutar.Recuperado el 1 de septiembre de 2014 de http://www.asturiasparadisfrutar.es/2010/08/esculturas-de-oviedo-un-museo-al-aire.html. Fecha de consulta: 01/09/2014.
Rico, J. C. (2004). EL paisajismo del siglo XXI: entre la ecología, la técnica y la plástica. Madrid: Sílex.
Rico, B. (2010). Paseo de ilustres por el bulevar. Grandahoy.com[en línea]. Disponible en: http://www.granadahoy.com/article/granada/664026/paseo/ilustres/por/bulevar.html. Publicado: 27-03-2010. Fecha de consulta: 22-03-2014.
Rioboo Camacho, F. y Baena Alcántara, M. D. (1994). En la ciudad como en el museo. Patrimonio y ciudad: reflexión sobre centros históricos. En II Jornadas de Patrimonio de Priego de Córdoba, 26 al 29 de octubre de 1994. Sevilla: Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, pp.142-146.
Rossi, A. (1992). La arquitectura de la ciudad (10ª ed.). Barcelona: Gustavo Gili.
Sánchez Vázquez, A. (1961). Las ideas estéticas en los ‘Manuscritos económicos-filosóficos’ de Marx. Dianóia, v. 7 (7), 236-258. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Sitte, C. (1980). Construcción de ciudades según principios artísticos (5ª ed.). Camosa, E. (trad. del alemán al castellano). Barcelona: Gustavo Gili.
Smithson, R. (2006). Un recorrido por los monumentos de Passaic, Nueva Jersey. Barcelona: Gustavo Gili.
Vivas Ziarrusta, I. (2005). Entre la escultura y el mobiliario urbano: del monumento hacia la escultura y sus derivaciones como mobiliario en el espacio público urbano: el caso de Bilbao: regeneración urbana de la ciudad postindustrial. Tesis Doctoral, Arnaiz Gómez A. M. P. (Dir.). Lejona: Universidad del País Vasco.
Works published in this journal are subject to the following terms:
- The Service of Publications from the University of Murcia (publishing house) keeps the published works’ copyrights, and favors and allows the reuse of these works under the license indicated in point 2.
- Works are published in the journal’s online edition under the license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España(texto legal). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, as long as: i) the author and original source of publication are cited (journal, publishing house and work’s URL); ii) they are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Conditions for auto-file. It is allowed and encouraged that authors share electronically their pre-print version (the pre-reviewed version) and /or post-print version (the reviewed and accepted version) of their Works before the publication, since it promotes its circulation and dissemination. RoMEO color: green.