Of Tailors and Models: Between Postcolonialism and Transnationalism in Spanish Experimental Documentary.

Authors

  • Josetxo Cerdán
  • Miguel Fernández Labayen
Keywords: Postcolonialism, transnational cinema, experimental documentary, Germán Scelso, Oscar Pérez.

Abstract

This article focuses on the production of experimental cinema in Spain. First of all, it puts forward the concept of ‘experimental documentary’ in order to account for the volatility and heterogeneity of the field of research. On top of that, it questions the national perspective used by many scholars to study Spanish cinema, offering a transnational approach to Spanish experimental filmmaking as an alternative. Finally, and through a close analysis of Mohamed, el sastre y otras historias/Mohamed, the tailor, and other stories (Oscar Pérez, 2009) and El modelo/The model (Germán Celso, 2012), the article addresses the processes of deterritorialization and reterritorialization in which transnational experimental documentary takes place. At the same time, it highlights the anti- naturalist and grotesque strategies of these films, which make contact with the daily practices of marginal citizens and show the dissent and instability of transnational society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bajtin, M. (2003). La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimiento. El contexto de François Rabelais. Madrid: Alianza.

Bauman, Z. (1996). From pilgrim to tourist – Or a short history of identity. En S. Hall y P. du Gay (Eds.), Questions of cultural identity(pp. 18-36). Londres: SAGE.

Català, J. M., Cerdán, J. y Torreiro, C. (Eds., 2001). Imagen, memoria y fascinación. Notas sobre el documental en España. Madrid: Festival de Cine Español de Málaga y Ocho y Medio.

Cerdán, J. (2001). Después de la muerte, nada: Sobre Cada ver es...En J. M. Català, J. Cerdán y C. Torreiro (Eds.), Imagen, memoria y fascinación. Notas sobre el documental en España (pp. 277-282). Madrid: Festival de Cine Español de Málaga y Ocho y Medio.

Cerdán, J. y de Pedro, G. (2012). De cuerpo presente. El cine ético de Germán Scelso. Flux, Festival de Video d’autor 2012 http://www.fluxfestival.org/12/projGScelso_art.htm (última consulta 5 de agosto de 2013).

Cruz Carvajal, I. (2003). Luis Ospina (Colombia). En P.A. Paranagua (Ed.), Cine documental en América Latina (pp. 236-244). Madrid: Cátedra.

Durovicová, N. y Newman, K. (Eds., 2010). World Cinemas, Transnational Perspectives. Nueva York: Routledge.

Fernández Labayen, M. y Oroz, E. (2013). Plug-ins del yo. Inscripciones autobiográficas en los documentales transnacionales de Andrés Duque. En M. Francès, J. Gavaldà. G. Llorca y À. Peris (Eds.), El documental en el entorno digital (pp. 101-117). Barcelona: UOC.

Foucault, M. (2001). Los anormales. Curso en el Collège de France (1974-1975). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

García Canclini, N. (1999). La globalización imaginada, Barcelona: Paidós.

Hjort, M. (2010). On the plurality of cinematic transnationalism. En N. Durovicová y K. Newman (eds.), World Cinemas, Transnational Perspectives (12-33). Nueva York: Routledge.

Labanyi, J. (1995). Postmodernism and the Problem of Cultural Identity. En H. Graham y J. Labanyi (Eds.), Spanish Cultural Studies. An Introduction (pp. 396-406). Oxford: Oxford University Press.

Mayolo, C. y Ospina, L. (1977) Qué es la porno-miseria?, texto mecanografiado: http://www.luisospina.com/archivo/grupo-de-cali/agarrando-pueblo/ (última consulta 2 de septiembre de 2013).

Naficy, H. (2001). An accented cinema: exilic and diasporic filmmaking. Princeton: Princeton University Press.

Naficy, H. (2003). Phobic spaces and liminal panics: Independent transnational film genre. En E. Shohat & R. Stam (Eds.), Multiculturalism, postcolonialism, and Transnational Media (pp. 203-226). New Brunswick: Rutgers University Press.

Nichols, B. (2001). Introduction to Documentary, Bloomington e Indianapolis: Indiana University Press.

Russell, C. (1999). Experimental ethnography. The work of film in the age of video. Durham y Londres: Duke University Press.

Shaw, D. y de la Garza, A. (2010). Introducing Transnational Cinemas. Transnational Cinemas,1(1), 3-6.

Shohat, E. y Stam, R. (2003). Introduction. En E. Shohat & R. Stam (Eds.), Multiculturalism, postcolonialism, and Transnational Media (pp. 1-17). New Brunswick: Rutgers University Press.

Stam, R. (1992). Reflexivity in film and literature. From Don Quixote to Jean-Luc Godard. Nueva York: Columbia University Press.

Wollen, P. (1975). The Two Avant-Gardes. Studio International, 190 (978), 171-175.

How to Cite
Cerdán J., & Fernández Labayen M. (2013). Of Tailors and Models: Between Postcolonialism and Transnationalism in Spanish Experimental Documentary. Art and Identity Policies, 8, 137–155. Retrieved from https://revistas.um.es/reapi/article/view/191681