Celluloid Reverberations: An Approach to Sound in Spanish Experimental Cinema (1995-1979)

Authors

  • Albert Alcoz
Keywords: Experimental Cinema, Soundtrack, Concrete Music, Electroacustics, Sound Collage.

Abstract

This paper investigates the importance of the contributions made by filmmakers and sound composers on a set of experimental films created in the Spain from the mid-fifties to 1979. These are films made in celluloid and propose a series of innovative artistic contributions, both in their visual and sound dimensions. Away from the narrative constraints of the fiction film and from the representation of reality that is the object of documentary films, these works are manifestations of artists who see the cellulloid as the best medium to find expressions that fluctuate between the poetic-subjective-lyrical gaze, mathematical abstraction, and conceptual approach. To do this the filmmakers use the sound from unprecedented perspectives in the field of cinema, favoring the search for phenomenological meanings.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ariza, Javier. (2008). Las imágenes del sonido. Una lectura plurisensorial en el arte del siglo XX. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Bonet, Eugeni y Palacio, Manuel. (1983). Práctica fílmica y vanguardia artística en España (1925-1981). Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Bonet, Eugeni. (2000). Amar: Arder. Candentes cenizas de José Val del Omar. http://www.valdelomar.com/pdf/sem/sem_9.pdf(Consultada por última vez en junio de 2013)

Català, Josep María. (2001). La puesta en imágenes. Barcelona: Paidós.

Chion, Michel. (2007). La audiovisión. Introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Barcelona: Paidós.

Corominas, Aurora, y Espelt, Ramon. (1999). (Ed.) Fora de camp. Set itineraris per l’audiovisual català dels anys 60 als 90. Barcelona: KRTU i Departament de Cultura Generalitat de Catalunya.

García Laborda, José Mª. (2004). La Música electrónica en La música moderna y contemporánea a través de los escritos de sus protagonistas. Sevilla: Editorial Doble J.

Gamarra Quintanilla, Garikoitz, (2001). A propósito de Arrebato: “Ascética y Cultura Pop” en Ikusgaiak. Cuadernos de Cinematografía, 5. Donostia-San Sebastián: Eusko Ikaskuntza. http://www.euskomedia.org/PDFAnlt/ikusgaiak/05/05037063.pdf (Consultada por última vez en junio de 2013)

Hernández Ruiz, Javier y Pérez Rubio, Pablo. (1996). El cine se interroga a sí mismo: cortometraje experimental, de vanguardia y underground. En Medina, Pedro, Mariano González, Luis y Martín Velázquez, José. (Coord.) Historia del Cortometraje Español. Alcalá de Henares: 26 Festival de Cine de Alcalá de Henares.

Lewin-Richter, Andrés. (2004). “Epílogo a la edición española” en Supper, Martin, Música electrónica y música con ordenador. Madrid: Alianza Música.

Molina Alarcón, Miguel (2006). Ecos del Arte Sonoro en la vanguardia histórica española (1909-1945)en el catálogo de la I Muestra de arte sonoro español MASE. Lucena-Córdoba: Ed Sensxperiment.https://www.upv.es/intermedia/pages/laboratori/grup_investigacio/textos/docs/miguel_molina_ecos_arte_sonoro_vanguardia.pdf (Consultada por última vez en junio de 2013)

de Pablo, Luis. (2009). A Contratiempo. Madrid: Círculo de Bellas Artes.

Rebolledo, José Ángel. Arriluce un film independiente. (1991). Romaguera, Joaquím, Aldazabal, Peio y Aldazabal, Milagros. (eds.) Las vanguardias artísticas en la historia del cine español (Actas del III Congreso de la Asociación Española de Historiadores del Cine). San Sebastián: Euskadiko Filmategia-Filmoteca Vasca.

Suárez, Juan Antonio. (2006). “El cine estructural y la experimentación sonora” en Archivos de la Filmoteca nº 53. Valencia: IVAC.

Vidal, Núria. (1986). Barcelona: la puesta de corto (Diez años de cortometraje en Barcelona, 1965-1975) en Llinás, Francisco. (Ed.) Cortometraje independiente español, 1969-1975. Bilbao: Certamen internacional de cine documental y cortometraje de Bilbao.

Val del Omar, José. (1957). Desbordamiento apanorámico de la imagen. http://www.valdelomar.com/pdf/text_es/text_6.pdf(Consultada por última vez en junio de 2013)

How to Cite
Alcoz, A. (2013). Celluloid Reverberations: An Approach to Sound in Spanish Experimental Cinema (1995-1979). Art and Identity Policies, 8, 17–31. Retrieved from https://revistas.um.es/reapi/article/view/191641