Leading into Doubt. The Production of Knowledge and Artistic Practice
Abstract
This essay raises certain problems that claim artistic production, not as objects of knowledge, but as a form of knowledge itself. Far from considering the solution of these problems in it ́s simple formulation, the work intends to argue certain attitudes and contextualize some questions through three frameworks such as the position of artistic production in the epistemological view, the distinction between modes and analysis tools, and the problems of the purposes and effects. Finally, we introduce three contemporary artistic proposals, posed as examples of some of the outlined problems.Downloads
References
Acha, J. (1995). Introducción a la teoría de los diseños. México: Trillas.
Alonso Atienza, L. (2011). Poéticas de la producción artística a principios del siglo XXI. Distracción, desobediencia, precariedad e invertebrados. Monterrey: Universidad Autónoma de Nuevo León (UANL).
Appadurai, A. (2001). La Modernidad desbordada. Dimensiones culturales de la globalización. México: Fondo de cultura económica.
-------(1999). La globalización y la imaginación en la investigación. Revista Internacional de Ciencias Sociales, Nº160. Revisado el 10 de diciembre de 2011, de http://www.cholonautas.edu.pe/modulo/upload/GLOBALIZACION%20E%20IMAGINACION.pdf
Ball, M. (2009). Conceptos viajeros en las humanidades. Murcia: CENDEAC.
Benjamin, W. (2003). El arte en la época de su reproductividad técnica. México. Itaca.
Bohm, D. (1996). Sobre el diálogo. Barcelona: Kairos.
Cabrera Salort, R. (2010). Indagaciones sobre arte y educación. La Habana: Adagio/CNEART
Cortázar, J. (1970). La vuelta al día en ochenta mundos, Tomo II. México: Siglo XXI.
De Certau, M. (2000). La invención de lo cotidiano 1. Artes de hacer. Mexico: Universidad Iberoamericana e Instituto Tecnológico de Estudios de Occidente.
De Schutter, A. (1986). Investigación participativa: una opción metodológica para la educación de adultos. Michoacán: CREFAL.
Elliot, J. (2000). La Investigación Acción en la Educación. Madrid: Ed. Moritz.
Eno, B. (1996). A Year with Swollen Appendices. Londres: Faber.
González Casanova, J. M. (2011) Jardín de Academus. Laboratorio de arte y educación. México: Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM)
Guattari, F. (1996). Caosmosis. Buenos Aires: Manantial.
Moraza, J. L. y Cuesta, S. (2010). Programa Campus de excelencia internacional. El arte como criterio de excelencia. Revisado el 12 de mayo, 2011, dewww.issuu.com/institutodeartecontemporaneo/docs/cei
Morin, E. (1992). El método IV. Las ideas. Madrid: Cátedra
.Rancière, J. (2002). La división de lo sensible. Estética y política. Salamanca: Centro de arte de Salamanca.
-------(2010). El espectador emancipado. Pontevedra: Ellago.
Rodriguez Villasante, T. (2006) Desbordes creativos. Estilos y estrategias para la transformación social. Madrid: Catarata.
Torres Leyva, R. (2005) L.CONDUCT-A-RT. Barranquilla: Centro Cultural Ayena.
Virno, P. (2003). Virtuosismo y revolución. La acción política en la era del desencanto. Madrid: Traficantes de sueños.
Works published in this journal are subject to the following terms:
- The Service of Publications from the University of Murcia (publishing house) keeps the published works’ copyrights, and favors and allows the reuse of these works under the license indicated in point 2.
- Works are published in the journal’s online edition under the license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España(texto legal). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, as long as: i) the author and original source of publication are cited (journal, publishing house and work’s URL); ii) they are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Conditions for auto-file. It is allowed and encouraged that authors share electronically their pre-print version (the pre-reviewed version) and /or post-print version (the reviewed and accepted version) of their Works before the publication, since it promotes its circulation and dissemination. RoMEO color: green.