Archaeology of the image. History of experimental cinema in Uruguay

Authors

  • Ángela López Ruiz
Keywords: experimental cinema, twentieth Century, Uruguay, art, poetry, politics, memory, identity

Abstract

“Archeology of the Image” is the name of the research directed by the writer. It takes place at the Contemporary Art Foundation, a collective of artists based in the city of Montevideo. This work takes as its starting point the film memory retrieval in the country and create from this a focus of converging audiovisual production where different ways of understanding the film.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Artaud, Antonin (1982 [1927]). El cine (2º ed.). Madrid: Alianza.Benjamin, Walter (1991 [1936]). El narrador. Madrid: Taurus, Madrid.

----------(aut.). La Metafísica de la Juventud. Barcelona: Paidós Ibérica, S.A.

Didi Huberman, George (2007). Cuando las imágenes tocan lo real. Conferencia realizada en el Museo de Arte Contemporáneo de Barcelona (MACBA). Conferencia revisada de http://www.macba.es/uploads/20080408/Georges_Didi_Huberman_ Cuando_las_imagenes_tocan_lo_real.pdf

Dossetti, Santiago (1964). Epílogo. Catálogo del V Festival de Cine Documental y Experimental del SODRE.

Hintz, Eugenio (1948). Editorial. Revista Cine Club, N° 1.

Paternain, Alejandro (1968). Los Poetas después del Centenario. Revista Capítulo Oriental, Nº 24.

Pereda, Fernando (1946). El Gabinete del Doctor Caligari, Revista Marcha, N°337, pag. s/n.

---------(1952). Situación de los films primitivos, Revista Cine Club, Nº15, 37.

---------(1990). Pruebas al canto. Montevideo: Arca.

Rodríguez Monegal, Emir (1966). Literatura uruguaya de Medio Siglo. Montevideo: Alfa.

Zum Felde, Alberto (1985). Proceso intelectual de Uruguay, Tomos I, II y III. Montevideo: Librosur.

How to Cite
López Ruiz, Ángela. (2010). Archaeology of the image. History of experimental cinema in Uruguay. Art and Identity Policies, 3, 59–70. Retrieved from https://revistas.um.es/reapi/article/view/117411