Analysis of the risk factors of gender-based violence and resilence strategies of women in Lamu, Kenya
Agenzie di supporto
- Universidad Pablo de Olavide
- Doctorado en Ciencias Sociales
Abstract
According to the World Health Organization (2018), gender-based violence is a global phenomenon that affects more than a quarter of women around the world. Despite the promulgation of a multitude of regulations against gender-based violence, it is estimated that more than 40% of women who suffer violence do not report it (ONU, 1979, 2017; Unión Africana, 2005). This study aims to identify and encourage strategies to counter gender-based violence in Indigenous women od Lamu, Kenya. In this work, we adopt the social justice perspective developed by Young (1990) to ask how the gender-based violence legislative reforms of the last few years in Kenya have affected indigenous women, what resilience strategies they have developed, and whether these strategies could be integrated into institutional actions. To this end, a field study was developed in Lamu (Kenya), where we conducted in-depth interviews with indigenous women and key agents. We concluded by establishing a relationship between the lack of female participation and the barriers that still exist in gender-based violence administration that silence and revictimize indigenous women (Maqueda, 2008). We also emphasize the importance of rejecting the passive image of women and incorporating the resilience strategies they have developed in education and work (Salvador, 2015; Piotti, 2015; Hambry, 2005).
Downloads
Riferimenti bibliografici
Afrikable (2017) ¿Qué hacemos? Empoderamiento social y económico de la mujer. Africable. http://www.afrikable.org/que-hacemos
Andreu, M. (2017). Resiliencia y Sintomatología Clínica en Mujeres Víctimas de Violencia de Género (Tesis doctoral de la Universidad de Murcia). https://www.tesisenred.net/handle/10803/463031#page=1.
Campbell, J. C., Alhusen, J., Draughon, J., Kub, J., & Walton-Moss, B. (2011). Vulnerability and protective factors for intimate partner violence. Violence against women and children, 1, 243-263.
Caro, C. (2015). Formación en género y detección precoz de la Violencia contra las mujeres a partir de las credenciales sobre el amor romántico: Un estudio cualitativo en jóvenes universitarios/as de Grado de Enfermería (Tesis doctoral de la Universidad de Sevilla. https://idus.us.es/handle/11441/39200.
Damonti, P. S. (2019). Exclusión social como factor de riesgo de violencia de género en la pareja. Papers: Revista de Sociologia, 104(3), 485-523.
Departamento de Asuntos Económicos y Sociales de las Naciones Unidas (2015). The World’s Women 2015, Trends and Statistics. https://unstats.un.org/unsd/gender/worldswomen.html.
Falci, C. D. (2011). Self-esteem and mastery trajectories in high school by social class and gender. Social science research, 40(2), 586-601.
Figueroa, N. (2018). Del grito contra los femicidios al diagnóstico de la sociedad patriarcal. En Bussia, U. (Ed.) La cuarta ola (pp. 35-42) Buenos Aires, Argentina: Oleada, Revista Digital.
Fischer, G. N. (1992). Campos de intervención en psicología social: grupo, institución, cultura, ambiente social (Vol. 124). Madrid, España. Narcea Ediciones.
García, I. (2006). El método cualitativo aplicado a la investigación medioambiental. En Camarero, L. (coord.) Medio Ambiente y Sociedad. Elementos de explicación sociológica (pp.173-213). Madrid, España: Thomson.
Grotberg, E. (2009). La resiliencia en el mundo de hoy. Cómo superar las adversidades. Barcelona, España: Gedisa.
Hamby, S. L. (2005). The importance of community in a feminist analysis of domestic violence among native Americans. Domestic Violence at the Margins: Readings on Race, Class, Gender and Culture, 174-193.
Khalifeh, H., Hargreaves, J., Howard, L. M., & Birdthistle, I. (2013). Intimate partner violence and socioeconomic deprivation in England: findings from a national cross-sectional survey. American journal of public health, 103(3), 462-472.
Makau, M. (2016). África y el Imperio de la ley. Revista Internacional de Derechos Humanos. SUR (23) 159-173. https://sur.conectas.org/es/africa-y-el-imperio-de-la-ley/.
Maqueda, M. L. (2008) ¿Es la estrategia penal una solución a la violencia contra las mujeres? Algunas respuestas desde un discurso feminista crítico. Pensamiento Crítico, sp. https://archivos.juridicas.unam.mx/www/bjv/libros/6/2758/4.pdf.
Olabuénaga, J. I. R. (2012). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao, España: Deusto.
ONU (1979). Convención para la eliminación de todas las formas de discriminación contra la mujer (CEDAW). 18 de diciembre de 1979. http://www.un.org/womenwatch/daw/cedaw/text/sconvention.htm.
ONU (2005). Permanent Forum on Indigenous Issues Report on the third session (10-21 May 2004). https://undocs.org/E/C.19/2004/23.
ONU (2016). Informe Mundial sobre Desarrollo Humano 2016: Por un desarrollo con inclusión y sostenibilidad. http://www.undp.org/content/undp/es/home/librarypage/hdr/2016-human-development-report/.
ONU (2017). General Recommendation No. 35 on gender-based violence against women. https://tbinternet.ohchr.org/Treaties/CEDAW/Shared%20Documents/1_Global/CEDAW_C_GC_35_8267_E.pdf.
Organic Law 15/1999 on the Protection of Personal Data, as revised in 2018, Spain. https://apdcat.gencat.cat/web/.content/01-autoritat/normativa/documentos/960.pdf.
Organización Mundial de la Salud (2018). Estimaciones mundiales y regionales de la violencia contra la mujer. Prevalencia y efectos de la violencia conyugal y de la violencia sexual no conyugal en la salud. https://www.who.int/reproductivehealth/publications/violence/9789241564625/es/.
Piotti, D. (2015). La ideología patriarcal: el rol de la educación. Sociológica México, (10).
Rodríguez, G. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga, España. Aljibe.
Rodríguez, R. (2017). Diversidad cultural y perspectiva de género en centros educativos de infantil y primaria. Estudio de caso múltiple en Sevilla y Salta (Tesis doctoral de la Universidad Pablo de Olavide, Sevilla). https://www.educacion.gob.es/teseo/imprimirFicheroTesis.do?idFichero=X7ZZCGF0hfU%3D.
Ruiz-Perez, I., Plazaola-Castaño, J., Álvarez-Kindelán, M., Palomo-Pinto, M., Arnalte-Barrera, M., Bonet-Pla, Á. y Gender Violence Study Group. (2006). Sociodemographic associations of physical, emotional, and sexual intimate partner violence in Spanish women. Annals of epidemiology, 16(5), 357-363.
Salvador, L. S. (2015). Resiliencia en violencia de género. Un nuevo enfoque para los/las profesionales sanitarios/as. Journal of Feminist, Gender and Women Studies, (1).
Santo, J. B., Bukowski, W. M., Stella‐Lopez, L., Carmago, G., Mayman, S. B., & Adams, R. E.
(2013). Factors underlying contextual variations in the structure of the self: Differences related to SES, gender, culture, and “majority/nonmajority” status during early adolescence. Journal of Research on Adolescence, 23(1), 69-80.
Segato, R. (2003). Las estructuras elementales de la violencia. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.
Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1992). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda del significado. Barcelona, España: Paidós.
The National Bureau of Statistics (2015). Kenya Demographic and Health Survey 2014. https://www.knbs.or.ke/2014-kenya-demographic-and-health-survey-2014-kdhs/.
The National Council for Law Reporting (2006). Sexual Offences Act. http://www.kenyalaw.org/lex//actview.xql?actid=No.%203%20of%202006.
The National Council for Law Reporting (2010). Constitution of Kenya. http://www.kenyalaw.org/lex/actview.xql?actid=Const2010.
The National Council for Law Reporting (2011). The Prohibition of Female Genital Mutilation Act. http://kenyalaw.org/kl/fileadmin/pdfdownloads/Acts/ProhibitionofFemaleGenitalMutilationAct_No32of2011.pdf.
The National Council for Law Reporting (2015). Protection Against Domestic Violence. http://www.kenyalaw.org/lex//actview.xql?actid=NO.%202%20OF%.
UNESCO (2020). Lamu Old Town. https://whc.unesco.org/en/list/1055/.
UNICEF (2017). Is every child counted? Status of Data for Children in the SDGs, p. 54. https://data.unicef.org/resources/every-child-counted-status-data-children-sdgs/.
UNICEF (2018a). Informe Derechos de la Mujer en África. https://www.ohchr.org/Documents/Issues/Women/WRGS/WomensRightsinAfrica_singlepages.pdf.
UNICEF (2018b). Child Marriage: Latest Trends and Future Prospects, p. 2-4. https://data.unicef.org/resources/every-child-counted-status-data-children-sdgs/.
Unión Africana (2005). Protocol to the African Charter on Human and People,s Rights on the Rights of Women in Africa. https://au.int/en/treaties/protocol-african-charter-human-and-peoples-rights-rights-women-africa.
Van Wijk, N.Ph.L. y De Bruijn, J.G.M. (2012). Risk factors for domestic violence in Curacao. Journal of Interpersonal Violence, 27(15), 3032-3053.
Vives-Cases, C., Alvarez-Dardet, C., Gil-González, D., Torrubiano-Domínguez, J., Rohlfs, I. y Escribà-Agüir, V. (2009). Perfil sociodemográfico de las mujeres afectadas por violencia del compañero íntimo en España. Gaceta Sanitaria, 23(5), 410-414.
Vives-Cases, C., Gil-González, D., Ruiz-Pérez, I., Escribà-Agüir, V., Plazaola-Castaño, J., Montero-Piñar, M. I. y Torrubiano-Domínguez, J. (2010). Identifying sociodemographic differences in intimate partner violence among immigrant and native women in Spain: a cross-sectional study. Preventive medicine, 51(1), 85-87.
Walby, S. y Allen, J. (2004). Domestic violence, sexual assault and stalking: Findings from the British Crime Survey. London: Home Office Research, development and Statistics Directorate.
World Bank Report (2018). Women, Business and the Law. https://wbl.worldbank.org/.
World Medical Association (2001). World Medical Association Declaration of Helsinki. Ethical principles for medical research involving human subjects. Bulletin of the World Health Organization, 79(4), 373.
Young, I. M. (1990). Justice and the politics of difference. New Jersey: Princeton University [traducción al español (2000). Justicia y la política de la diferencia. Madrid: Cátedra].
Copyright (c) 2023 Servicio de Publicaciones Universidad de Murcia
Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non commerciale 4.0 Internazionale.