Descriptive analysis, access of Oxacan women to education and its distribution in the economic sector
Supporting Agencies
- INEGI
Abstract
It is questioned whether access to the different levels of the Oaxacan educational system, by the group of women, is associated with a series of social and cultural factors related to gender. The objective of the work is to show that women are relatively marginalized and excluded in entering basic education, but not in higher education. The present work assumes a descriptive-qualitative method that is aided by the compilation of cross-sectional socioeconomic indicators obtained from the National Institute of Statistics and Geography and the Government of Oaxaca, using theories related to gender that provide explanations that coincide with the phenomenon. It was shown that access to basic education continues to marginalize girls and adolescents, a situation associated with a macho culture and patriarchal families; This is not the case in higher education, where female enrollment exceeds male enrollment, but this does not translate into a homogeneous distribution at the undergraduate and postgraduate levels, and does not have repercussions on an improvement in employment and wages for Oaxacan women. Situation that is explained by the so-called "Glass Ceilings" and the cultural arbitrary imposed on women.
Downloads
References
Acosta, M. P. (2019). Las mujeres en la Educación Superior de la CdMx: Perfiles de profesionalización, fortalezas y deficiencias. Biblioteca Partido Acción Nacional Ciudad de México. https://bibliotecapancdmx.org.mx/wp-content/uploads/2020/09/Las-mujeres-en-la-Educacio%CC%81n-Superior.pdf
Acuña, M. del C. (2014). Reflexiones en torno al vínculo género-educación superior. Revista Educación, julio-diciembre 2014, 38(2), 89-106. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/15263
Atlas de Género Oaxaca 2020. Educación. Gobierno del Estado-Secretaría de las Mujeres de Oaxaca. https://atlasdegenero.oaxaca.gob.mx/#
Atlas de Género Oaxaca 2020: Prontuarios Mujeres desde lo local, Contribución de las Mujeres a la economía. Gobierno del Estado-Secretaría de las Mujeres de Oaxaca. https://atlasdegenero.oaxaca.gob.mx/#
Atlas de Género Oaxaca 2020: Prontuarios Mujeres desde lo local, Mujeres Educación. Gobierno del Estado-Secretaría de las Mujeres de Oaxaca. https://atlasdegenero.oaxaca.gob.mx/#
Bourdieu, P. & Passeron J. P. (1996). La Reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Fontamara S. A.
CONAPO (2021, octubre 4). Población total, Indicadores Socioeconómicos, Índice y Grado de Marginación por Entidad Federativa, 2020. http://www.conapo.gob.mx/work/models/CONAPO/Marginacion/Datos_Abiertos/Entidad_Federativa/IME_2020.xls
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia [UNICEF] (s. f). Educación y aprendizaje. https://www.unicef.org/mexico/educaci%C3%B3n-y-aprendizaje#:~:text=La%20educaci%C3%B3n%20es%20un%20derecho,y%20ejercer%20sus%20otros%20derechos
Francia, A., Gavidia, R., Moreno, J. & Sassone, A. (1982). Manual de Economía General. Editorial Hemisferio Sur.
Huerta, R. M. (2017). Ingreso y presencia de las mujeres en la matrícula universitaria en México. Revista de El Colegio de San Luis, 7(14), julio-diciembre, 2017, pp. 281-306. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=426252094011
IIEG (s. f.). Índice de Desarrollo Humano (IDH) para las Entidades Federativas. Estados Unidos Mexicanos, 2012 [documento Excel]. Elaborado por el IIEG con base en PNUD, Índice de Desarrollo Humano para las entidades federativas, México 2015. https://iieg.gob.mx
IMCO. Compara carrera 2022. Las 10 más: las 10 carreras mejor pagadas. https://imco.org.mx/comparacarreras/las-10-mas/mejor-pagadas/2022/1
IMCO. Compara carrera 2022. Las 10 más: las 10 carreras peor pagadas. https://imco.org.mx/comparacarreras/las-10-mas/peor-pagadas/2022/1
Lechuga Montenegro, J., Ramírez Argumosa, G. y Guerrero Tostado, M. (2018). Educación y Género. El Largo Trayecto de la Mujer hacia la Modernidad en México. Revista de Economía UNAM, 15(43), 110-139.
Lewis, A. (1960). Desarrollo económico con oferta ilimitada de mano de obra. El trimestre económico, 27(4).
Lizárraga, S. E. (2017). La mujer en las carreras de ciencias e ingenierías. Brecha y estereotipos de género [Tesis de Maestría, Universidad de Sonora]. http://www.repositorioinstitucional.uson.mx/bitstream/20.500.12984/6163/1/lizarragacoronadosusanaelizabethm.pdf
López-Calva, L. F., Rodríguez-Chamussy, L. y Székely, M. (2004, enero). Medición del Desarrollo Humano en México: Introducción. Estudios Sobre Desarrollo Humano PNUD México No. 2003-6. https://sic.cultura.gob.mx/documentos/1006.pdf
Miranda, R. (2007). Mujeres, educación superior e igualdad de género. Revista de Investigación Educativa. Enero-Junio 2007, 4. https://www.redalyc.org/pdf/2831/283121710004.pdf
Myrdal, G. (1957). Economic Theory and Underdeveloped Regions. Duckworth and Co.
Nurkse, R. (1955). Problemas de formación de capital en los países insuficientemente desarrollados. Fondo de Cultura Económica.
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo [PNUD], (2014). Indicadores de Desarrollo Humano y Género en México: nueva metodología. https://www.undp.org/es/mexico/publications/indicadores-de-desarrollo-humano-y-g%C3%A9nero-en-m%C3%A9xico-nueva-metodolog%C3%ADa
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo [PNUD] México, (2015, marzo). Índice de Desarrollo Humano para las Entidades Federativas, México 2015. Avance Continuo, Diferencias Persistentes. México, D. F.: Oficina de Investigación en Desarrollo Humano. www.pued.unam.mx/export/sites/default/archivos/SUCS/2015/180215RTG.pdf
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo [PNUD] México (s. f.). Cuadro A1 Índice de Desarrollo Humano (IDH) de Hombres y Mujeres por Entidad Federativa [Nueva Metodología] (2008, 2010 y 2012) [Documento Excel]. Oficina de Investigación en Desarrollo Humano (OIDH). http://www.mx.undp.org/
Puente, M. L., Briano, G. del C. & Ramírez, É. (2020). El Techo de Cristal en Universidades Públicas de México. Un Análisis Exploratorio. Ciencias Administrativas Teoría y Praxis, 16(2), julio-diciembre 2020, 88-10. DOI: https://doi.org/10.46443/catyp.v16i2.263
Ranero-Castro, M. (2018). Mujeres y academia en México: avances, retos y contradicciones. Revista Eduscientia. Divulgación De La Ciencia Educativa, 1(1), 72–88. https://eduscientia.com/index.php/journal/article/view/9
Rojas, R., Chaves, R. & Fernández, A. L. (2012). Brechas de género en estudiantes de la Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica y recomendaciones para su disminución. Revista de Investigación UNED, 4 (2), 239-246. https://doi.org/10.22458/urj.v4i2.13
Rosenstein-R., P. (1961). Notes on the theory of the 'big push'. En H. S. Ellis y H. C. Wallich (eds.). Economic development of Latin America (pp. 57-81). Londres, Macmillan.
Rostow, W. (1998). The Great Population Spike and After. Oxford University Press.
Secretaria de las Mujeres Oaxaqueñas [SMO], (s. f.). Matrimonio Infantil Forzado, Una forma de trata: SMO. https://www.oaxaca.gob.mx/smo/matrimonio-infantil-forzado-una-forma-de-trata-smo/
Sen, Amartya (2000). Desarrollo y Libertad. Editorial Planeta.
Sesia, P. M. (2011). Diagnóstico de la situación de las mujeres afrodescendientes en la Costa de Oaxaca. CIESAS-Pacífico Sur. http://cedoc.inmujeres.gob.mx/ftpg/Oaxaca/oax_metaA6_1_2011.pdf
Soto, G., Agut, Sonia & Agost, M. R. (2020). Brecha de género en la educación superior: reproduciendo estereotipos de género que apartan a las mujeres de los espacios de decisión a nivel global. Libro de Actas - Akten Liburua - Conference Proceedings. V CIED 2020, Hegoa y
REEDES, Línea temática 11. Feminismos y desarrollo. 1589-1606. http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/196411/70750.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Smith, Adam (1776). Una Investigación sobre la Naturaleza y Causas de la Riqueza de las Naciones. El Libro de Bolsillo.
Stliglitz, J. E. y Walsh, C. E. (2004). Macroeconomía. (2ª. Edición). Ariel Economía.
Tezanos-Vázquez, S. & Quiñones-Montellano, A. (2013). Desarrollo Humano. En S. Tezanos (coord.), Manuales sobre Cooperación y Desarrollo. Desarrollo Humano, Pobreza y Desigualdades (11-58). Santander: Cátedra de Cooperación Internacional y con Iberoamérica–Universidad de Cantabria. https:// biblioteca.clacso.edu.ar/Espana/catedra-coiba/20161216043133/pdf_1139.pdf
Copyright (c) 2023 Servicio de Publicaciones Universidad de Murcia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.