“Nunca o imos conseguir”: Representacións da resistencia antifranquista nas narrativas de Luís Rei Núñez e Carlos G. Reigosa
Resumen
A resistencia antifranquista é un dos temas recorrentes na novela galega da memoria do s. XXI. Estre artigo pretende realizar unha aproximación a dúas das obras máis representativas que conforman este corpus: Expediente Artieda (2000) de Luís Rei Núñez e A vitoria do perdedor (2013) de Carlos G. Reigosa. A lectura dos textos parte das propostas teórico-metodolóxicas dos estudos de memoria cultural co obxectivo de analizar as representacións que ambos ofrecen da oposición ao franquismo, marcadas pola idea da derrota. Alén diso, o traballo detense nalgúns aspectos particulares, como a construción dos personaxes, para mostrar cal é o modo ético-político de memoria polo que cada un dos autores avoga na súa ficcionalización do pasado traumático colectivo.
Descargas
Citas
BARRIGÓS, Concha (2016): “Reigosa hace «justicia» en la «cruel» y trepidante La victoria del perdedor”, El Progreso, 15/10/2016. [https://www.elprogreso.es/articulo/sociedad/reigosa-hace-justicia-en-la-cruel-y-trepidante-la-victoria-del-perdedor/20161015121700387151.html, 13.07.2022].
BATISTA, Antoni (2015): Matar a Franco. Barcelona: Debate.
BULL, Anna Cento y HANSEN, Hans Lauge (2016): “On agonistic memory”, Memory Studies, 9(4), 390-404. [https://doi.org/10.1177/1750698015615935].
BULL, Anna Cento y HANSEN, Hans Lauge (2020): “Agonistic Memory and the UNREST Project”, Modern Languages Open, 1, [http://doi.org/10.3828/mlo.v0i0.319].
CAMPOS VILLAR, Xavier (2001): “Libros. Expediente Artieda”, Grial, 150, 299-302.
CHAPUT, Marie-Claude, MARTÍNEZ MALER, Odette y RODRÍGUEZ LÓPEZ, Fabiola (eds.)
(2004): Maquis y guerrillas antifranquistas: historia y representaciones. Nanterre: Université Paris X-Nanterre.
CIFRE-WIBROW, Patricia (2022): Giro cultural de la memoria. La Guerra Civil a través de sus patrones narrativos. Berlín: Peter Lang.
EIRÉ, Xosé Manuel (2000): “Resignación”, A Nosa Terra, 963, 27-28.
ERLL, Astrid (2011): Memory in Culture. Hampshire: Palgrave Macmillan.
FERNÁNDEZ PRIETO, Lourenzo (2009): “Actitudes sociales y políticas en la denominada recuperación de la memoria histórica”, Pasado y Memoria, 8, 131-157. [http://hdl.handle.net/10045/22226, 15.07.2022]
GARCÍA MARTÍNEZ, Pablo (2020): “Guerrilla, solidaridad, memoria del futuro y recuerdo de la esperanza: una meditación sobre la literatura del exilio republicano gallego”, M. Cabañas Bravo et al. (eds.), Arte, ciencia y pensamiento del exilio republicano español de 1939, Madrid, Publicaciones del Ministerio de Justicia, 399-413.
HANSEN, Hans Lauge (2015): “El patrón de las dos Españas en la novela contemporánea de la guerra civil y el franquismo”, L. Cecchini, e H.L. Hansen (eds.), Conflictos de la memoria-Memoria de los conflictos, København: Museum Tusculanum, 101-114.
HANSEN, Hans Lauge (2020): “La novela de memoria afiliativa sobre el franquismo tardío”, E. Amann et al. (eds.), Con el franquismo en el retrovisor. Las representaciones culturales del período franquista en la democracia española (1975-2018), Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert, 125-145.
IZQUIERDO, José María (2002): “Maquis: Guerrilla antifranquista. Un tema en la literatura de la memoria española”, Romansk Fórum, 16, 377-383.
MACEIRA FERNÁNDEZ, Xosé Manuel (1995): A literatura galega no exilio. Consciencia e continuidade cultural. Vigo: Edicións do Cumio.
MÁIZ, Bernardo (2004). Resistencia, guerrilla e represión. Causas e consellos de guerra. Ferrol 1936-1955. Vigo: A Nosa Terra.
MORENO-NUÑO, Carmen (2012): “Introduction. Armed Resistance: Cultural Representations of the Anti-Francoist Guerrilla”. Hispanic Issues On Line, 10, 1-18. [http://hdl.handle.net/11299/184331, 15/07/2022].
NICOLÁS, Ramón (2013): “Libre ou morto”, La Voz de Galicia «Culturas», 16/03/2013, 10.
RAMOS, Alberto (2013): “O narcotráfico ten un efecto destrutor de todo” Praza Pública. [https://praza.gal/cultura/lo-narcotrafico-ten-un-efecto-destrutor-de-todo-que-pode-contaxiar-un-politico-ou-un-rapaz-de-17-anosr, 18/07/2022].
RECIO GARCÍA, Armando (2022): “Guerrilleros contra Franco: um conflito mediado por la propaganda”, RAE-IC, 9, núm. Especial, 116-137 [https://doi.org/10.24137/raeic.9.e.6].
REIGOSA, Carlos G. (2013): A vitoria do perdedor. Vigo: Xerais.
REI NÚÑEZ, Luís (2000): Expediente Artieda. Vigo: Xerais.
RIVADULLA COSTA, Diego (2019a): “(Des)memoria cultural e ficción literaria: o caso da narrativa galega actual sobre o franquismo", Núria Codina Solà e Teresa Pinheiro (eds.), Iberian Studies: Reflections across Borders and Disciplines, Berlin et al.: Peter Lang, 233-253.
RIVADULLA COSTA, Diego (2019b): “Os modos de memoria transnacionais e o estudo da novela galega da memoria”, Cristina Martínez Tejero e Santiago Pérez Isasi (eds.), Perspetivas críticas sobre os estudos ibéricos. Venezia: Edizioni Ca’ Foscari, 275-293.
RIVADULLA COSTA, Diego (2020): “«Agora abriuse algunha porta e sae toda para fóra»: a mímese da memoria na novela galega do século XXI”, Madrygal, 23, Núm. Especial, 293-306 [http://dx.doi.org/10.5209/madr.73622].
SERRANO, Secundino (2001): Maquis. Historia de la guerrilla antifranquista. Madrid: Temas de Hoy.
VELASCO, Carlos (2006): 1936. Represión e alzamento militar en Galiza. Vigo: A Nosa Terra.
VILAVEDRA, Dolores (2006): “A Guerra Civil na narrativa galega: un ámbito moral”, Grial, 170, 128-133.
VILAVEDRA, Dolores (2014): “Violencia e identidade en A vitoria do perdedor” Madrygal, vol. 17, 191-196. [http://revistas.ucm.es/index.php/MADR/article/viewFile/46295/43521, 18/07/2021]
WINTER, Ulrich (2011): “Memorias asimétricas. La Guerra Civil y la guerrilla antifranquista en la literatura de expresión castellana dentro del contexto ibérico”. Revista Internacional de los Estudios Vascos, 8, 28-39.
- 26-04-2023 (2)
- 24-04-2023 (1)
Derechos de autor 2023 Estudios Románicos
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.