Self-perception of Pedagogy professionals: studies and professional development
Abstract
This study aims to analyze the self-perception of Pedagogy professionals in the Asturian context, in relation to studied degree and the development of their professional career. In this context, the aim is to detect possible needs for the development of a training program in transversal skills that improve the employability of these professionals. The methodology followed is qualitative, since data were collected through discussion groups. The study had twenty-six participants who were selected through intentional non-probabilistic sampling in which an informal selection of the sample was carried out among the population of active Pedagogy professionals. The software used to develop the analyses and establish the dimensions, categories and catalogs was AQUAD8.0. The results revealed the emergence of different dimensions, highlighting that the relationship between Pedagogy studies and professional development shows strengths, weaknesses and challenges in the construction of the professional itinerary. It was also detected that the motivations of this group tended to be underestimated or misinterpreted, which translates into a negative self-perception regarding the specialization of these professionals once they have completed the degree, generating distortions in the demand for professionals in the labor market.
Downloads
-
Abstract52
-
PDF (Español (España))33
References
Aguilera, J.L. (2019). La tutoría universitaria como práctica docente: fundamentos y métodos para el desarrollo de planes de acción tutorial en la universidad. Pro-Posiçoes.30, 1-27. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2017-0038
Allueva, P. (Coord) (2022). Orientación educativa y universidad. Serie Orientación Educativa Universitaria. Octaedro.
Altuna, J., Cruz, E., Aierbe, A., Madinabeitia, E. y Marko, I. (2021). Estudio de los espacios profesionales actuales de la Pedagogía: la voz del alumnado y de los profesionales. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 33 (2), 195-215. https://doi.org/10.14201/teri.23714
Álvarez-Arregui, E y Arreguit, X. (2019). El futuro de la Universidad y la Universidad del Futuro. Ecosistemas de formación continua para una sociedad de aprendizaje y enseñanza sostenible y responsable. Revista Aula Abierta.48,4 ,447-480. https://doi.org/10.17811/rifie.48.4.2019.447 -480
Álvarez-Arregui, E. (Coord.) (2017). Universidad, Investigación y Conocimiento: Avances y Retos. Oviedo: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.
Álvarez-Arregui, E. (Coord.) (2018). Universidad, Investigación y Conocimiento: comprensión e intervención en una sociedad compleja. Oviedo: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.
Álvarez-Arregui, E. (Coord.) (2019). Universidad, Investigación y Conocimiento: La Transversalidad como referente del desarrollo profesional y personal. Oviedo: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.
Álvarez-Arregui, E. (Coord.) (2023). Organización y Gestión de Instituciones educativas en momentos de cambio: avances y desafíos. Oviedo: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.
Álvarez-Arregui, E. (Coord.). (2020). Universidad, Investigación y Conocimiento: El valor de la I+D+i para evolucionar hacia una Sociedad Sostenible y Responsable. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo
Álvarez-Arregui, E., Rodríguez-Martín, A. e Inda-Caro, M. (2012). Percepciones de los estudiantes universitarios sobre elección de la carrera, los apoyos institucionales y la docencia en la licenciatura de Pedagogía. Aula Abierta. 40 (1), 103-114.
Amber, D., y Suárez, C. I. (2022). Tendencias en la formación de pedagogos en España: un análisis comparativo. Publicaciones. 52(1), 209–250. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v52i1.23906
Bisquerra, R. (Ed.) (2004). Metodología de la Investigación Educativa. La Muralla
Castellanos, R., Baute, M., y Chang, J. A. (2020). Orígenes, desarrollo histórico y tendencias de la orientación profesional. Universidad y Sociedad, 12(5), 269-278.
Fernández, M. y Romero, A. (2010). Indicadores de excelencia docente en la Universidad de Granada. Revista portuguesa de Pedagogía. 44 (1).83-117 https://doi.org/10.14195/1647-8614_44-1_4
González-Melgar, C. (2022) Competencias transversales para la empleabilidad de personas en situación de vulnerabilidad. [Tesis Doctoral]. Universidad de Oviedo.
Herrán, A. (2018). Prejuicio, Pedagogía y Pedagogos. Revista Virtual REDIPE. 7 (7). 33-38.
Izarra, D. e Hirsch-Adler, A. (2022). Characteristics of university teaching in institutions in Spain, Mexico and Venezuela. Educatio Siglo XXI, 40(3), 161-178. https://doi.org/10.6018/educatio.494441
Llanes, J. (2015). Inserción profesional y gestión de la carrera de titulados en Pedagogía. [Tesis doctoral]. Universidad de Barcelona.
López-Aguilar, D., Álvarez-Pérez, P.R., González-Ramos, J.A., y Garcés-Delgado, Y. (2023). El desarrollo de conductas resilientes en la lucha contra el abandono académico universitario. Educación XX1, 26(2), 91-116. https://doi.org/10.5944/educxx1.35891
Muñóz, J.L. y Gairín, J. (2013). Orientación y tutoría durante los estudios universitarios: el plan de acción tutorial. Revista Fuentes. 14, 172-192.
Negrín-Fajardo, O. y Vergara-Ciordia, J. (2018) Historia de la educación. Dykinson
Romero, V. L., Tallón, Y. y Franco J. L. (2022). Meta-análisis de competencias transversales en la empleabilidad de los universitarios. Revista gestión de las personas y tecnología. 43. https://doi.org/10.35588/gpt.v15i43.5464
Santos-Guerra, M.A. (2020) ¿Para qué servimos los pedagogos? El valor de la educación. Catarata.
Tallón, S., Cáceres, M.P. y Raso, F. (2017) Análisis del perfil del pedagogo en el ámbito empresarial español, mediante la técnica de análisis de puestos de trabajo. Revista estudios Hemisféricos y Polares. 8 (2), 1-20.
Tallón-Rosales, S., Cáceres-Reche, M.P., Gómez-García, G. y Rodríguez-Jiménez, C. (2022). Perfil profesional del grado en pedagogía: análisis de las percepciones universitarias. Formación universitaria. 15(1), 197-208.
Touriñán, J.M. (2018). Imagen social de la Pedagogía (Disciplina científica y Carrera). Revista Boletín REDIPE. 7 (9), 32-55
Villardón, L., Yaniz, C y Moro, A. (2014) Competencias para el empleo: formación y mercado laboral. Social and Behavioral Sciencies. 139, 373-379 https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.08.019
Viñao, A. (2009). El grado de Pedagogía y la formación del profesorado ante el Espacio Europeo de Educación Superior. Cuestiones Pedagógicas, 19, 97-11.
- 26-11-2025 (2)
- 31-10-2025 (1)
Copyright (c) 2025 Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Original work publishes in this journal is subject to the following terms:
1. Murcia University Press (the publishing house) holds the copyright of the publishes work, and favours and allows their reutilization under the use license stated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Work is published in the electronic edition under a license (Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 España (legal text). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly presented, as long as: i) authorship and original publication source is acknowledged (journal, publishing house and URL of the work); ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this use license is stated.
3. Conditions for self-archive. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-pint (before review) and/or post-print (accepted for publication) versions of their work before their publication since that favours earlier circulation and dissemination resulting in an increased chance for the authors to be cited and for the work to reach a bigger share of the academic community. Colour: RoMEO: green.




