Self-perception of Pedagogy professionals: studies and professional development

This is an outdated version published on 31-10-2025. Read the most recent version.

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.618041
Keywords: pedagogue, professional profile, employment opportunities, professional orientation

Abstract

This study aims to analyze the self-perception of Pedagogy professionals in the Asturian context, in relation to studied degree and the development of their professional career. In this context, the aim is to detect possible needs for the development of a training program in transversal skills that improve the employability of these professionals. The methodology followed is qualitative, since data were collected through discussion groups. The study had twenty-six participants who were selected through intentional non-probabilistic sampling in which an informal selection of the sample was carried out among the population of active Pedagogy professionals. The software used to develop the analyses and establish the dimensions, categories and catalogs was AQUAD8.0. The results revealed the emergence of different dimensions, highlighting that the relationship between Pedagogy studies and professional development shows strengths, weaknesses and challenges in the construction of the professional itinerary. It was also detected that the motivations of this group tended to be underestimated or misinterpreted, which translates into a negative self-perception regarding the specialization of these professionals once they have completed the degree, generating distortions in the demand for professionals in the labor market.

Downloads

Download data is not yet available.
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    52
  • PDF (Español (España))
    33

References

Aguilera, J.L. (2019). La tutoría universitaria como práctica docente: fundamentos y métodos para el desarrollo de planes de acción tutorial en la universidad. Pro-Posiçoes.30, 1-27. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2017-0038

Allueva, P. (Coord) (2022). Orientación educativa y universidad. Serie Orientación Educativa Universitaria. Octaedro.

Altuna, J., Cruz, E., Aierbe, A., Madinabeitia, E. y Marko, I. (2021). Estudio de los espacios profesionales actuales de la Pedagogía: la voz del alumnado y de los profesionales. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 33 (2), 195-215. https://doi.org/10.14201/teri.23714

Álvarez-Arregui, E y Arreguit, X. (2019). El futuro de la Universidad y la Universidad del Futuro. Ecosistemas de formación continua para una sociedad de aprendizaje y enseñanza sostenible y responsable. Revista Aula Abierta.48,4 ,447-480. https://doi.org/10.17811/rifie.48.4.2019.447 -480

Álvarez-Arregui, E. (Coord.) (2017). Universidad, Investigación y Conocimiento: Avances y Retos. Oviedo: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.

Álvarez-Arregui, E. (Coord.) (2018). Universidad, Investigación y Conocimiento: comprensión e intervención en una sociedad compleja. Oviedo: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.

Álvarez-Arregui, E. (Coord.) (2019). Universidad, Investigación y Conocimiento: La Transversalidad como referente del desarrollo profesional y personal. Oviedo: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.

Álvarez-Arregui, E. (Coord.) (2023). Organización y Gestión de Instituciones educativas en momentos de cambio: avances y desafíos. Oviedo: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.

Álvarez-Arregui, E. (Coord.). (2020). Universidad, Investigación y Conocimiento: El valor de la I+D+i para evolucionar hacia una Sociedad Sostenible y Responsable. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo

Álvarez-Arregui, E., Rodríguez-Martín, A. e Inda-Caro, M. (2012). Percepciones de los estudiantes universitarios sobre elección de la carrera, los apoyos institucionales y la docencia en la licenciatura de Pedagogía. Aula Abierta. 40 (1), 103-114.

Amber, D., y Suárez, C. I. (2022). Tendencias en la formación de pedagogos en España: un análisis comparativo. Publicaciones. 52(1), 209–250. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v52i1.23906

Bisquerra, R. (Ed.) (2004). Metodología de la Investigación Educativa. La Muralla

Castellanos, R., Baute, M., y Chang, J. A. (2020). Orígenes, desarrollo histórico y tendencias de la orientación profesional. Universidad y Sociedad, 12(5), 269-278.

Fernández, M. y Romero, A. (2010). Indicadores de excelencia docente en la Universidad de Granada. Revista portuguesa de Pedagogía. 44 (1).83-117 https://doi.org/10.14195/1647-8614_44-1_4

González-Melgar, C. (2022) Competencias transversales para la empleabilidad de personas en situación de vulnerabilidad. [Tesis Doctoral]. Universidad de Oviedo.

Herrán, A. (2018). Prejuicio, Pedagogía y Pedagogos. Revista Virtual REDIPE. 7 (7). 33-38.

Izarra, D. e Hirsch-Adler, A. (2022). Characteristics of university teaching in institutions in Spain, Mexico and Venezuela. Educatio Siglo XXI, 40(3), 161-178. https://doi.org/10.6018/educatio.494441

Llanes, J. (2015). Inserción profesional y gestión de la carrera de titulados en Pedagogía. [Tesis doctoral]. Universidad de Barcelona.

López-Aguilar, D., Álvarez-Pérez, P.R., González-Ramos, J.A., y Garcés-Delgado, Y. (2023). El desarrollo de conductas resilientes en la lucha contra el abandono académico universitario. Educación XX1, 26(2), 91-116. https://doi.org/10.5944/educxx1.35891

Muñóz, J.L. y Gairín, J. (2013). Orientación y tutoría durante los estudios universitarios: el plan de acción tutorial. Revista Fuentes. 14, 172-192.

Negrín-Fajardo, O. y Vergara-Ciordia, J. (2018) Historia de la educación. Dykinson

Romero, V. L., Tallón, Y. y Franco J. L. (2022). Meta-análisis de competencias transversales en la empleabilidad de los universitarios. Revista gestión de las personas y tecnología. 43. https://doi.org/10.35588/gpt.v15i43.5464

Santos-Guerra, M.A. (2020) ¿Para qué servimos los pedagogos? El valor de la educación. Catarata.

Tallón, S., Cáceres, M.P. y Raso, F. (2017) Análisis del perfil del pedagogo en el ámbito empresarial español, mediante la técnica de análisis de puestos de trabajo. Revista estudios Hemisféricos y Polares. 8 (2), 1-20.

Tallón-Rosales, S., Cáceres-Reche, M.P., Gómez-García, G. y Rodríguez-Jiménez, C. (2022). Perfil profesional del grado en pedagogía: análisis de las percepciones universitarias. Formación universitaria. 15(1), 197-208.

Touriñán, J.M. (2018). Imagen social de la Pedagogía (Disciplina científica y Carrera). Revista Boletín REDIPE. 7 (9), 32-55

Villardón, L., Yaniz, C y Moro, A. (2014) Competencias para el empleo: formación y mercado laboral. Social and Behavioral Sciencies. 139, 373-379 https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.08.019

Viñao, A. (2009). El grado de Pedagogía y la formación del profesorado ante el Espacio Europeo de Educación Superior. Cuestiones Pedagógicas, 19, 97-11.

Published
31-10-2025
Versions
How to Cite
García-Pérez, M.-T., Álvarez-Arregui, E., Rodríguez-Martín, A., & Martínez Pérez, S. (2025). Self-perception of Pedagogy professionals: studies and professional development. Educatio Siglo XXI, 43(3), 55–78. https://doi.org/10.6018/educatio.618041
Issue
Section
Artículos