Educational research in the classroom through image-based narratives: qualitative evaluation of a pedagogical program for initial teacher training
Abstract
Current literature highlights the potential of narratives with images for teaching and learning diverse curricular content, particularly in the context of developing reading competence. Hence, the design of such visual resources should be a fundamental component in initial teacher training, which is the central focus of this experimental proposal. The methodological approach is situated at the confluence of arts-based research and interventionist methodological innovations of a qualitative nature. Specifically, it employs an a/r/tographic research approach, which successfully combines research, education, and creative elements in a coherent balance. The results show that it is necessary to address the knowledge and analysis of comic grammar with pre-service teachers as a preliminary step before designing educational graphic narratives. There is also an emphasis on introducing future educators to tools that enable the creation of such resources in digital contexts. Additionally, there is a need to cultivate an awareness of the pedagogical contributions and interdisciplinary educational potential of graphic narratives. The discussion of the results underscores the importance of promoting teacher training in the field of Art Education, focusing on the acquisition of necessary competencies for designing iconic-textual narratives tailored to the pedagogical needs of different educational stages. Furthermore, it is concluded that visual resources of this kind hold the potential to drive necessary educational innovation
Downloads
-
Abstract104
-
PDF (Español (España))51
References
Aparici, R. (1992). El cómic y la fotonovela en el aula (2ª ed.). Consejería de Educación y Cultura de la Educación de Madrid.
Ayala, P., Carranza, A., y Nicolini, D. (2014). Serpientes y escaleras. Lecciones de expresión creativa y pautas de narrativa gráfica. Artseduca, 9, 74-87. https://artseduca.com/no-9-2014-artseduca-9/
Bartual, R. (2020). La secuencia gráfica. El cómic y la evolución de su lenguaje. Ediciones Marmotilla.
Blay, J. M. (2015). Dibujando la Historia. El cómic como recurso didáctico en la clase de Historia. Supervisión 21: revista de educación e inspección, 36, 1-14.
Díaz, M.ª del M. (2016). La investigación y la didáctica de la historieta, como herramienta de aprendizaje enseñanza de adultos. Opción, 32(7), 559-582. https://produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/21491
Falguera-García, E., y Selfa-Sastres, M. (2023). El cómic como lectura crítica de la historia en la construcción de la identidad y la diversidad territorial. Ocnos. Revista de estudios sobre lectura, 22(1). https://doi.org/10.18239/ocnos_2023.22.1.337
Gillenwater, C. (2009). Lost literacy: how graphic novels can recover visual literacy in the literacy classroom. Afterimage, 37(2), 33-66. https://doi.org/10.1525/aft.2009.37.2.33
Groensteen, T. (2013). De l’art séquentiel à l’art ludique. Textimage, 3, 1-4. http://www.revue-textimage.com/07_varia_3/groensteen3.html
Guerrero, P. (2003). La interpretación ekfrástica, una investigación sobre la recepción de obras literarias con hipotexto plástico. En A. Mendoza y P. C. Cerrillo (Coords). Intertextos: aspectos sobre la recepción del discurso artístico (pp. 181- 224). Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
Ibarra, N., y Ballester, J. (2015). Cómics interculturales, educación literaria y productos políticamente correctos. Tono Digital, 28, 1-23.
Ibarra, N., y Ballester, J. (2020). El cómic en la formación de lectores: del descubrimiento de la lectura a la alfabetización. En G. de la Maya y M. López-Pérez, (Coords.). Del multiculturalismo a los mundos distópicos. Temas actuales de la didáctica de la lengua y la literatura (195-205). Marcial Pons. https://doi.org/10.2307/j.ctv1grb9vr.15
Ibarra-Rius, N., y Ballester-Roca, J. (2022). El cómic desde la educación lectora: confluencias, interrogantes y desafíos para la investigación. Ocnos. Revista de estudios sobre lectura, 21(1). https://doi.org/10.18239/ocnos_2022.21.1.2753
Irwin, R., y Golparian, S. (2017). A/r/tografía como metodología para la investigación visual. En R. Marín y J. Roldán (Coords.). Ideas Visuales. Investigación Basada en Artes e investigación artística (pp. 134-164). EUG.
Jaffe, M., & Monnin, K. (2013). Using content-Area Graphic Texts for Learning: A Guide for Middle-Level Educators. Maupin House.
Jiménez, V., Bañales-Faz, G., y Lobos-Sepúlveda, M.ª T. (2020). Investigaciones del cómic en el área de la didáctica de la lengua y la literatura en Hispanoamérica. Revista mexicana de investigación educativa, 25(85). https://www.redalyc.org/journal/140/14064761007/html/#B18
López-Prados, S., y Sáez-de-Adana, F. (2023). El cómic como herramienta para la sensibilización sobre la necesidad de atender a la diversidad: Una mirada inclusiva. Ocnos. Revista de Estudios Sobre Lectura, 22(1). https://doi.org/10.18239/ocnos_2023.22.1.333
Madrid, M. (2014). Creando narrativas audiovisuales participativas: a/r/tografía e inclusividad (Tesis doctoral, Universidad de Granada). https://digibug.ugr.es/handle/10481/35191
Marín, R. (2017). A/r/tografía Social: un enfoque metodológico en el contexto de las investigaciones sobre Artes Visuales y Educación. En R. Marín y J. Roldán. Ideas Visuales. Investigación Basada en Artes e investigación artística (pp. 30-45). EUG.
Marín-Viadel, R., y Roldán, J. (2019). A/r/tografía e Investigación Educativa Basada en Artes Visuales en el panorama de las metodologías de investigación en Educación Artística. Arte Individuo y Sociedad, 31(4), 881-895. https://doi.org/10.5209/aris.63409
McCloud, S. (2009). Entender el cómic: el arte invisible. Astiberri.
Miravalles, L. (1999). La utilización del cómic en la enseñanza. Comunicar, 13, 171-174.
Moreno, Á. C. (2019). Storyboard That: El uso de guiones gráficos para el aprendizaje. Observatorio de tecnología educativa, 11. https://intef.es/observatorio_tecno/storyboard-that-el-uso-de-guiones-graficos-en-el-aprendizaje/
Munari, B. (1987). Diseño y comunicación visual: contribución a una metodología didáctica (9ª ed.). Barcelona.
Paré, C., y Soto-Pallarés, C. (2017a). El fomento de la lectura de cómics en la enseñanza de las lenguas en Educación Primaria. Ocnos. Revista de estudios sobre lectura, 16(1), 134-143. https://doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.1.1300
Paré, C., & Soto-Pallarés, C. (2017b). Análisis descriptivo del uso del cómic en los libros de texto de francés lengua extranjera. Educatio Siglo XXI, 35(2), 275-294. https://doi.org/10.6018/j/298611
Rovira-Collado, J., y Ortiz, F. J. (2015). Hacia un canon escolar del cómic. Tecnologías para su desarrollo, difusión y aplicación didáctica en el aula de lengua y literatura. En N. Ibarra, J. Ballester, M. L. Carrió y F. Romero (Coords.). Retos en la adquisición de las literaturas y las lenguas en la era digital (pp. 503-508). Servicio de Publicaciones Universitat de València.
Salido-López, P. V., y Salido-López, J. V. (2014). La educación artística en la formación del profesorado: usos didácticos de las herramientas plásticas en Educación Infantil y Primaria. En B. Peña (Coord.). Vectores de la pedagogía docente actual (pp. 465-484). ACCI
Segovia, B. (2012). La adquisición de la competencia narrativa a través del cómic en la Escuela Primaria. Revista Complutense de Educación, 23(2), 375-399. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2012.v23.n2.40034
Suau, P. (2021). El còmic i la memòria histórica. El cas de la Segona Guerra Mundial. Dolmen.
Trondheim, L., y García, S. (2009). Cómo hacer un cómic. Faktoria K de libros.
Vilches, G. (2020). El cómic, ¿un arte secuencial? Una crítica al concepto de secuencia y la clasificación de las transiciones entre viñetas de Scott McCloud. Neuróptica. Estudios sobre el cómic, 1, 203–217. https://doi.org/10.26754/ojs_neuroptica/neuroptica.201914328
Copyright (c) 2025 Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Original work publishes in this journal is subject to the following terms:
1. Murcia University Press (the publishing house) holds the copyright of the publishes work, and favours and allows their reutilization under the use license stated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Work is published in the electronic edition under a license (Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 España (legal text). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly presented, as long as: i) authorship and original publication source is acknowledged (journal, publishing house and URL of the work); ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this use license is stated.
3. Conditions for self-archive. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-pint (before review) and/or post-print (accepted for publication) versions of their work before their publication since that favours earlier circulation and dissemination resulting in an increased chance for the authors to be cited and for the work to reach a bigger share of the academic community. Colour: RoMEO: green.




